Přistupovat k věcem profesionálněji se může ve světě cyklistiky zdát jako dobrý přístup, ale jen proto, že to či ono funguje u špičkových závodníků, nemusí to nutně fungovat i u zbytku cyklistické populace. Někdy prostě nedává moc smysl kopírovat hvězdy z televizních obrazovek a plakátů.
Pozor na představec
Když se podíváte na závodní stroje některých profesionálů, uvidíte představec skloněný od rámu k řídítkům k zemi a navrch bez podložek pod ním, čímž svoji pozici posunují co možná nejníže a tedy směrem k lepší aerodynamice.
Minimální délka bude zpravidla 130 mm. Takže pokud to zrychluje závodníky, zrychlí to i nás, ne? Až na to, že ne. Profíci totiž tráví roky budováním svého závodního posedu a pokud si budete chtít okopírovat pozici na řídítkách od hvězd Tour de France, dost možná to skončí bolavými zády a krkem. A tím, že většinu času budete řídítka držet v horním úchopu a nikoliv na pákách a už vůbec ne v dolním oblouku. Profesionální bike fitter vám správnou délku představce doporučí a dost možná bude 130 mm ideál. Ale spíš ne.
Honiči gramů
Úsilím výrobců závodních kol a touhou jejich uživatelů je co nejvíce se přiblížit váhovému limitu kola 6,8 kg tak, jak ho dnes stanovuje cyklistická federace UCI.
Pokud byste nic jiného neměnili, jen právě své kolo za lehčí, vězte, že budete rychlejší (ačkoliv před váhou má ještě větší význam aerodynamika). Ale berte na vědomí, že profíkům jde jen a pouze o výkon a že komponent musí vydržet jen do doby, než se dostanou do cíle. Teprve mimo závodní nasazení jde o to, o co nám ostatním – životnost.
Můžete utratit desítky tisíc korun za pár ultra lehkých karbonových kol, ale určitě nevydrží tolik, co standardní kola, s jakými jste kolo kupovali. Jistě je zábava vylepšovat své kolo, ale posedlost váhou nedává většině z nás smysl. I další materiály vedle karbonu jsou přeci akceptovatelné.
Balony komfortu
Většina pelotonu tráví čas na lehoučkých galuskách. Neprofesionál velmi pravděpodobně volí z důvodu snazší manipulace (nemusí se lepit na ráfek) pláště, klidně i lehké a minimálně 25 mm široké.
Moderní kola už objevila šíři 28 mm, protože ony tři milimetry navíc přinášejí extra komfort a přilnavost a současně redukují valivý odpor. Poslední trend jsou bezdušové pláště, které výše zmiňované vlastnosti posouvají ještě o úroveň výš a při použití tzv. mléka, na vzduchu tuhnoucí tekutiny, se většina děr po defektu zalepí tak rychle, že o tom ani nebudete vědět.
Kde jsou moje blatníky?
Na Tour de France je sice neuvidíte, ale pro velkou většinu uživatelů jsou velmi praktické, protože udrží vaše kolo, vás i toho za vámi v suchu. Pokud opravdu hustě neprší, pak sprej od kol je to, co vás primárně zmáčí. Tedy pokud nemáte na kole blatníky.
I profíci si to dobře uvědomují, a tak většina z nich je na svém tréninkovém kole má. Protože oni nemůžou čekat, až bude hezky, oni musejí pracovat za každého počasí. Taky je – to ve chvílích, kdy za zády nemají doprovodné vozidlo – uvidíte s brašnou pod sedlem, pumpou i různými světýlky.
Gely a sportovní drinky
Ty mají v cyklistice rozhodně své místo, protože poskytují koncentrovanou energii ve chvíli, kdy jde opravdu o výkon. Ale jako takové slouží svému účelu a málokdy přinášejí požitek.
A rozhodně nejsou jedinou alternativou, když na kolo vyrazíte. Rýžové koláčky, raw či proteinové tyčinky nebo banány jsou populární volbou, poskytnou energii a jde vlastně o vcelku normální jídlo.
Zapomeňte na wapku
Taky už jste asi viděli, jak týmoví mechanici vodní tryskou omývají závodníkům kola. Takže asi v pohodě, ne? Jenomže za prvé tito mechanici musejí den co den očistit násobně víc kol, takže rychlost je priorita číslo jedna. Za druhé mechanici mají know-how a když se voda dostane, kam nemá, dokážou komponenty rozebrat, vyčistit a zase složit, což asi ne všichni zvládnou.
A za třetí – týmy mají kontrakty s dodavateli materiálu a když se něco hrubším zacházením pokazí, tak se to prostě vymění. Wapka umí oloupat nálepky a v některých případech i lak. Není úplně pravda, že ke kolu by se takový přístroj neměl ani přiblížit. Jde spíš o rozumné užití a práci s tlakem, který šikovné wapky zvládají korigovat.
Užívejte a relaxujte
Nemusíte přece jet každý den na plný plyn. Dokonce i profíci mají ve svém tréninkovém harmonogramu řadu klidných, vytrvalostních tréninků. Takže si taky můžete dovolit povolit, aspoň někdy.
Je snadné nechat se lapit čísly – rychlostí, kadencí, časem v sedle, kilometry, wattovým výkonem. Ale nezapomínejte na to, že na kole jezdíte pro zábavu a ne proto, že vás živí a že na ně tedy sednout musíte.