Jak se stát lepším cyklistou?

Autor: Adam Bouda

Nebudeme se tady snažit udělat z vás nové já. Jak se stát  lepším, zdravějším a rychlejším cyklistou? Nutně to neznamená podstupovat experimenty se sebetorturou. Cyklistika má být zábava, takže si jen nastavte cíle a plány a zlepšení se dostaví.

Dobrá zpráva je, že odpověď na otázku z titulku je vcelku jednoduchá, a pokud budete dodržovat několik jednoduchých kroků a používat při tom selský rozum, pak čas, který strávíte na kole, bude příjemnější než kdy dřív.

Neměl by existovat limit toho, čeho můžete na kole dosáhnout. Za předpokladu, že si za tím půjdete, pak vystoupáte kamkoliv. To je na cyklistice to nejkouzelnější – čím víc do ní investujete, tím dál vás pustí.

Na prvním místě si ale musíte určit, co vlastně chcete. Mohla by to být 50kilometrová letní vyjížďka, mohlo by to být zrychlení na cestě do práce, mohl by to být váš první závod. Ať je to cokoliv, není, kdo by vás na této cestě mohl zastavit. Takže jak se stát lepším cyklistou?

Strukturování života je kouzlo ke zlepšení

Cíle – větší, či menší – jsou dobrá věc, protože bez nich jen tak paběrkujete. Dobře, dostat se do výběru pro Tour de France za šest měsíců je přeci jen trochu optimistické, ale nebojte se mířit vysoko. Na druhou stranu pokud bude vaší metou i jen dojet si jednou týdně na kole do kavárny na šálek pressa, pak si za ním jděte, respektive jeďte.

Někdo se může cítit nesměle, když o svých plánech řekne jiným, ale vězte, že je to velmi užitečný nástroj. Dohled nad plněním vašich plánů bude mít víc lidí a v případě ztráty motivace dokážou vyhecovat. A když je něco naplánováno, pak se to mnohem pravděpodobněji naplní.

Ve chvíli, kdy si ujasníte, kam míříte, bude dalším krokem nastavit si mezikroky. Jednotlivé schůdky vašeho schodiště. Když bude váš cíl roku přežít celý den na kole, nezačnete rovnou 100 kilometry v sedle. Chce to postupný progres a pomalé navyšování dávek, u nichž musíte přemýšlet i nad nutricí. Aby tělo dostávalo, co potřebuje, a dobře regenerovalo.

Jak se stát lepším cyklistou? Nutrice je jednou z klíčových položek.
Jak se stát lepším cyklistou? Nutrice je jednou z klíčových položek.

Nastavení plánu neznamená, že jste maniak, jen to, že plán jak se stát lepším cyklistou myslíte vážně. Čím dřív budete mít o své cestě jasno, tím dřív se na ni můžete vydat. To ale současně neznamená, že okamžitě máte vyrazit ven, a tam se zničit. Strukturování života je kouzlo ke zlepšení.

Nevnímejte své schůdky jako trénink, berte je jako cyklistiku a buďte kreativní. Obměňujte trasy, zorganizujte víkendovou vyjížďku, seznamte se s dalšími cyklisty a vyrazte klidně do vzdálené restaurace na jedno (nealko samozřejmě).

Pokud chcete krásné tělo do plavek a six pack na břiše, budete muset strávit hodiny v posilovně a jíst u toho výhonky. Pokud chcete být lepším cyklistou, jediné, co musíte udělat, je na to kolo sednout a jet. A to přece máme nejraději, ne?

Jak se tedy stát lepším cyklistou?

Zrychlení o kilometr

Na své příští vyjížďce to zvládnete i bez toho, že byste museli být v lepší kondici. Všechno je jen o technice. Zatáčka je místem, kde ztrácíte rychlost, kterou zase jinde musíte nabrat, což stojí energii. Nejde o to, jak rychle do ní najedete, ale jak v ní rychlost udržíte. Když do zákruty vletíte hlava-nehlava, musíte skočit na brzdy a to vás zasekne.

Sjezd před dalším kopcem je další oblast, na kterou se zaměřit, abyste – pokud je to bezpečné a můžete brzdy popustit – neztráceli setrvačnost. A nakonec se zaměřte na svoji pozici v sedle a nad řídítky, protože aerodynamický odpor je to, co cyklistu zpomaluje nejvíc.

Totální komfort

Cyklisté často trpí tu větší, tu menší bolístkou, ale cyklistika by neměla způsobovat nepříjemné pocity. A jsou cesty, jak se jim vyhnout – profesionální nastavení posedu je dobrým odrazovým můstkem.

Ondřej Cink v improvizované posilovně během tréninkového kempu v Nalles.
Ondřej Cink v improvizované posilovně během tréninkového kempu v Nalles. Foto: Robin Nevřala

A na to se následně váže práce s tělem mimo kolo, posilování core-středu těla, aby to bylo na kole stabilní a zajišťovalo oporu pro otáčející se nohy. Strečování před a hlavně po jízdě je cestou, jak se bolístkám pramenícím z dlouhodobě strnulé pozice nad řídítky vyhnout.

Víc kola

Najít víc prostoru pro jízdu na kole je výzvou pro každého cyklistu, ale dvě věci můžou pomoct: být kreativní a organizovaný. Nejlogičtější cestou je jízda na kole do práce a to, i když ji třeba nezvládnete v celé její délce, ale jen na nejbližší vlak. Můžete jet na svůj příští pracovní mítink na kole? Na návštěvu rodičů? I tohle je cesta, jak se stát lepším cyklistou…

Láska ke kopcům

Sami to víme, v kopcích to bolí, ale je tisíc důvodů, proč si je zamilovat a ne je nenávidět. Přestože mají u cyklistů špatnou reputaci, hlavně tam získáváte kondici.

Průměrná rychlost třicet kilometrů je metou i na trase vedoucí v kopcích. Foto: Michal Červený
Jak se stát lepším cyklistou? Zamilovat si jízdu v kopcích. Foto: Michal Červený

Svaly budou pálit a plíce praskat, ale pravidelné šplhání po svazích vám dodá sílu a tím, že musíte máknout o trochu víc, posílíte kardiovaskulární systém. Takže pokud hledáte odpověď na otázku, jak se stát lepším cyklistou, nevyhýbejte se kopcům, pokud chcete jezdit rychleji. Kopce mají své kouzlo pro výhledy i následný sjezd. Zkuste si je na čas a pak sledovat, jak se v průběhu roku zlepšujete.

Stovka

Tahle distance je už vážně výzva, ale když si na ni vyhradíte čas a dobře u toho budete jíst, pak je v moci každého cyklisty. Dobře naplánujte trasu a berte v úvahu vítr a nejtěžší kopce zařaďte na úvod (nebo se jim úplně vyhněte).

Pokud si vyhradíte celý den, pak nebudete panikařit ohledně tempa, množství zastávek či soumraku. Stane se z toho hezké dobrodružství. A jakmile zvládnete kilo, pak už všechno.