Cyklisté se radovali. Ale reakce velké části populace využívající k přepravě výhradně motorová vozidla byla decentně řečeno, značně negativní. Řeč je o novele zákona, podle které budou muset řidiči na silnících předjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru. „Klíčový je stejně vzájemný respekt, vymahatelnost zákona bude složitá,“ shodují se Ondřej Cink, reprezentant v cross country chystající se na OH v Tokiu, a Jiří Ježek, šestinásobný paralympijský šampion.
„Mám pocit, že celý problém vyvolala hlavně špatná komunikace ohledně předloženého zákona. Situaci vnímám tak, že existují tisíce řidičů, kteří na kole vůbec nejezdí. A jakmile dostanou nařízeno objíždět cyklistu s určitým odstupem, představuje pro ně daný zákon další komplikaci,“ přemítá Jiří Ježek, nejúspěšnější paralympijský sportovec historie.
„Přiznávám, že komentáře na sociálních sítích a internetových stránkách mimo cyklistickou komunitu mě zarazily. Samozřejmě mě těší, že poslanci danou novelu schválili, ale mám určité obavy, aby se na silnicích nezačaly ze strany řidičů množit naschvály,“ přitakává Ondřej Cink, úřadující mistr republiky v cross country i maratonu, který velkou část tréninku tráví na silničním kole.
Ostřikovače a troubení nezastaví žádná novela
Podle statistik došlo v roce 2020 při předjíždění cyklisty bez dostatečného bočního odstupu zaviněním řidiče motorového vozidla k třiceti dopravním nehodám, při nichž byla jedna osoba usmrcena. Jedná se o 12. nejčastější příčinu dopravních nehod.
Předložený zákon musí ještě schválit senát i se všemi detailními body, jako je například předjíždění cyklisty ve vzdálenosti jeden metr v úseku s rychlostí omezenou na maximální rychlost třicet kilometrů v hodině.
„Hlavní pozitivum bez ohledu na rozhodnutí senátu, zda zákon schválí, vidím v debatě, kterou vše vyvolalo. Je s tím spojená i určitá osvěta. Protože ostřikovače používané při předjíždění cyklisty a troubení nevymizí na základě žádné novely,“ krčí smířlivě rameny Ježek.
„Předjíždění cyklistů automobilem, respektive sdílení komunikace, bude vždy o toleranci, ohledu, vzájemném respektu a slušném chování z obou stran,“ míní Ježek. „Nejsme na tom jako ve Španělsku, kde je cyklistická kultura zažitá, všude jsou cedule upozorňující na nutnost předjíždět cyklisty s odstupem. Je potřeba vzájemné tolerance a respektu,“ přikyvuje Cink. „Abychom dohnali země západní Evropy s velkým počtem cyklostezek, to je hodně vzdálená budoucnost, tudíž je potřeba se naučit fungovat na komunikacích společně,“ říká Ježek.
Cyklista za volantem lépe predikuje
A jaké jsou zkušenosti obou hvězd tuzemské cyklistické scény z posledních měsíců, kdy vlivem pandemie koronaviru a všemožným restrikcím zažívá cyklistika obrovský boom?
„Osobně mám pocit, že řidiči jsou poslední dobou vstřícnější. Po vypuknutí pandemie začalo jezdit na kole spoustu lidí. A podle mého se to pozitivně odráží na reakcích. Protože pokud za volantem sedí člověk, který sám pravidelně usedá na kolo, dokáže spíše predikovat chování cyklisty, vžít se do jeho situace,“ dumá Ježek.
Cink připouští, že se situace lehce zlepšuje. „Ale velice pomalu,“ posteskne si borec, který tráví na silnici ročně v sedle kola bezmála tisíc hodin. „Rozhodně bych snadněji spočítal tréninky, kdy mě žádné auto neohrozilo. A většina krizových situací vzniká právě při předjíždění. Velká část řidičů není schopná odhadnout rychlost cyklisty, nevnímají rozdíly. Někdo jede na skládačce po vesnici pro rohlíky do obchodu, jinde je rodina s dětmi na nedělním výletě, a pak jsou lidé věnující se cyklistice pravidelně. A tohle všechno jsou aspekty, který by měly promlouvat i do způsobu chování řidičů. Jenže jen málo z nich takhle přemýšlí,“ krčí rameny Cink. „Proto čím více lidí bude na kole jezdit, tím bude situace snad přívětivější,“ doufá Cink.
Pokud novela projde, dost možná vstoupí v platnost už začátkem července. Tedy se startem prázdnin, kdy na kola vyrazí v rámci dovolených ještě více lidí, než je standardní. Bude na silnicích bezpečněji?