Žádná velká shromáždění
Jak už bylo zmíněno, akce, na kterých se koncentruje vysoký počet lidí jsou zakazovány po celém světě. U nás se jede Světový pohár v Biatlonu v Novém Městě na Moravě bez diváků, což vyvolalo velkou vlnu nevole. Přímý vliv na cyklistiku má zrušení největšího sportovního veletrhu, ISPO, který se měl konat koncem března v Pekingu. Další zrušenou akcí v Číně na ostrově Chongming je ženský WorldTour závod, který se měl konat začátkem května, a do tohoto měsíce byl přesunut i Taipei Cycle Event, další velký veletrh cyklistiky.
Jak se virus rozšiřuje i mimo Ásii, ovlivněny jsou i významné cyklistické události v Evropě. Oficiálně byl zrušen závod Milán – San Remo, první monument sezóny a nejdelší profesionální závod, který se za posledních sto let konal kromě let 1944-45 vždy.
Zároveň s Primaverou byl zrušen i závod Strade Bianche a týdenní WorldTour etapák Tirreno Adriatico. Není se čemu divit, města a vesnice na severu Itálie, kde se tyto závody konají, jsou v karanténě. Milánské náměstí se slavnou Katedrálou Narození Panny Marie zeje prázdnotou a neměli bychom čekat, že se v takovém prostředí budou konat cyklistické závody, i když se jedná o významné události cyklistického jara.
A nesmíme zapomenout na UAE Tour ve Spojených Arabských Emirátech, která byla po páté etapě zrušena a členové tří WorldTour týmů jsou stále držení v karanténě na hotelu v Abu Dhabi. Dle posledních informací budou propuštěni nejdříve 14. března. Není těžké si domyslet, jak vynucená třítýdenní pauza bez možnosti tréninku ovlivní výkonnost a sezónu jezdců, kteří téměř nemají možnost opustit svůj hotelový pokoj.
Na nové kolo si nejspíš počkáte
Události minulých týdnů jsou nyní patrné i v cyklistickém průmyslu. Prodloužená „dovolená“ během Čínského Nového Roku a zadržování pracujících v karanténě znamená, že asi 60% čínských společností zaznamenalo snížení produkční kapacity a jiné problémy s dodávkou komponentů.
Čína je největším producentem surového materiálu pro výrobu kol. Toto očividné nebezpečí se zpožděnou dodávkou materiálu teď hrozí všem čínským zákazníkům, a je pravděpodobné, že takové narušení produkčního řetězce bude doznívat i dlouho poté, co hrozba jménem koronavirus bude dávno zažehnána. Z druhé strany to však také znamená ekonomické potíže – obchodníci cílící na čínský trh se musí vyrovnat s finanční ztrátou pramenící ze snížené poptávky.
Bohužel není možné předvídat celkový dopad, který koronavirus bude na cyklistický svět mít. Je možné, že prvních pár zrušených závodů bude brzo následováno ještě větším počtem omezení. V ohrožení je nyní květnové Giro d’Italia a teoreticky i Tour de France. Můžeme jen doufat, že se jedná o planý poplach a preventivní opatření, a vyhneme se výraznějším omezením nejen ve sportovním světě.