Ať za sebou máte posezonní volno, ať vás v tréninku zastavilo zranění či nemoc, nebo se prostě po letech, co kolo vytlačila rodina nebo budování kariéry, ke svému hobby vracíte, možná si kladete otázku: jak zase začít?
Protože člověk je od přírody tak trochu lenoch, to vůbec nejtěžší při takovém comebacku nebude, jak, kdy nebo s čím začít, ale vůbec začít. Možná taky máte tisíc důvodů a výmluv, proč něco nejde, proto teď a tady musíte prostě najít jeden, proč ano.
A tady jsou tipy, jak to provést co možná nejméně bolestivě…
Hlavně opatrně
Ta možná největší chyba, kterou lidé dělají, je, že jsou při návratu až příliš agresivní. Je to vlastně pochopitelné, protože po velké pauze vám neschází motivace k velké dřině dlouhé několik hodin. Problém je, že tento elán vyčpí a zanechá sportovce unavené, vyhořelé a co hůř, možná i zraněné. Obecné pravidlo je, že do čehokoliv se pustíte, uberte 10 procent po všech směrech (doba, kilometráž, intenzita). Bude rozhodně snazší a smysluplnější stupňovat než ubírat.
Je libo experiment?
Možná to do naší hobby cyklistiky úplně nepatří a jde víc o záležitost profesionálů, ale pokud by snad někdo měl chuť zkoušet… Australský trenér Tim Kerrison, který stojí za přípravou týmu Ineos, původně trénoval veslaře a plavce. A právě z vody vytáhl metodu popisovanou jako reverzní model periodizace tréninku. Ten spočívá v tom, že se jezdci v prvních fázích tréninku soustředí na sílu a rychlost a teprve jak se blíží závody, protahují délky tréninkových jednotek. Což je v úplném rozporu se zažitým postupem najíždění kilometrů a postupného zrychlování. Takže raději…
Začněte pomalu
Pokud provedete rozumný výkop a všechno plyne dobře, přepadne vás nutkání skokově navýšit objem. Protože když jde všechno tak dobře, že? Tak to je ta nejhorší věc, kterou lze udělat. Odolejte takovému pokušení a pokud se cítíte na navyšování dávek, pak z týdne na týden jen o 10-12 procent. Takto zachováte udržitelný růst a současně předejdete únavovým zraněním.
Poslouchejte tělo
Pokud do tréninku šlapete navzdory bolesti a diskomfortu, zaděláváte si na problém, který bude číhat třeba už za další zatáčkou. Při náznaku výše zmíněných stavů bude lepší zatáhnout za ruční brzdu a na objemech ubrat. A pokud se bavíme o kole, řešením může být tolikrát už doporučovaný bike fitting, neboli profesionální nastavení posedu, které umí mnohé bolístky řešit. Raději pozdě nežli později.
Otestujte se
Na začátku tréninkového procesu by měla stát prověrka schopností. Na základě takového testu uvidíte, jaký progres v přípravě děláte, a taky vám to pomůže trénovat chytře. Nechcete asi honit závratná čísla, ale zase ani jezdit příliš lehce. Ani jedno nikam nevede. Tím asi nejtypičtějším testem bude 20minutový výkon na maximálně udržitelném výkonu, kdy vzdálenost a pocity by se v průběhu dobře prováděné přípravy měly zlepšovat.
Vytvořte plán
Pokud se pustíte do něčeho nového, lidé kolem vás se této nové rutině budou muset také přizpůsobovat. Pokud plánujete tréninky po práci, rodina by měla vědět, že v některých dnech nebudete dostupní pro dosud obvyklé mimopracovní aktivity. Pokud o svých záměrech všechny zpravíte, bude snazší i pro ně si věci plánovat. A navíc – když své plány ohlásíte veřejně, hůř už se z nich bude utíkat.
Netrénujte, dokud nezačnete trénovat
Poslední bod nebude z kategorie doporučení, ale rovnou varování. Nemyslete si, že musíte mít nějakou kondičku už předtím, než se do přípravy vrhnete, a že jste tam, co jste možná kdesi byli. Když si v hlavě nastavíte své schopnosti realisticky spíš níže, nebude pak šok z reality takový. A naopak radost ze zlepšování bude o to intenzivnější.