Napětí několika tisíc amatérských cyklistů je pryč. L’Etape Czech Republic by Tour de France odtajnila trasy, na nichž se 10. června 2023 největší tuzemský závod pro hobby cyklisty pojede. „Snažíme se vytvořit jedinečný zážitek pro závodníky i fanoušky,“ říká Přemysl Novák, šéf projektu.
Novinkou třetího ročníku závodu, který vede kompletně po uzavřených silnicích, je přidání třetího okruhu. Současně došlo k prodloužení nejdelší trasy. Cyklisté budou mít šanci bojovat na tratích dlouhých 65 kilometrů, 102 kilometrů a 142 kilometrů. Šéf organizačního týmu vysvětluje zavedení limitů i novou tvář v pozici ambasadora, kterým bude hvězdný Bradley Wiggins.
Jak vznikla myšlenka rozšířit L’Etape Czech Republic by Tour de France ze dvou na tři trasy?
První nápad byl ještě večer po dojezdu ročníku 2022. Všichni jsme se shodli, že akce má mnohem větší potenciál přitáhnout nové zájemce o cyklistiku, jenže trasa devadesát jedna kilometrů, což byla délka krátké varianty, je pro nováčky moc dlouhá. Proto itinerář od ročníku 2023 čítá tři verze tratí, přičemž na krátkou chceme přilákat hlavně ženy. Během prvních dvou ročníků jich v pelotonu bylo málo. A věříme, že krátká trasa je způsob, jak to změnit. Současně jsme vnímali, že dlouhá trasa byla pro velké procento účastníků příliš náročná.
Krátká trasa kopíruje v úvodu střední a dlouhou trať, nicméně v Bratronicích budou účastníci točit vlevo, aby se v lesích před Chyňavou napojili znovu na dvě další trasy. Existovala i jiná možnost?
Původně jsme chtěli jet přes Poteplí, ale museli bychom uzavřít spojnici mezi Kladnem a Berounem, což je hodně vytížená silnice. Nicméně i účastníci krátké trasy L’Etape Czech Republic by Tour de France 2023 si přijdou na své. Stoupání z Mosteckého mlýna do Bratronic je pěkné a dostatečně výživné. Současně jsme zachovali předsevzetí, že nepůjdeme pod porci šedesát kilometrů. Kdybychom volili okruh jen v dosahu Prahy, pohybovali bychom se pod padesáti. A to jsme vážně nechtěli.
Střední trasa z velké míry koresponduje s dlouhou. V křivoklátských lesích po absolvování kopce Brejl-Svatá Alžběta zahnou účastníci vlevo směrem na Křivoklát a při následném sjezdu do Zbečna se napojí na dlouhou trasu. Byla ve hře varianta, že bude zahrnutý i kopec po kostkách kolem hradu Křivoklát?
Zvažovali jsme natažení střední trasy přes Nový Dům, Městečko a Křivoklát. Jenže bychom se z hlediska kilometrů dostali na hodně velkou porci a skok proti krátké by byl značný. Rozhodně nesdílím názor, že jde o lehké svezení. Po testovacím kopci do Bratronic přijde klasikářská pasáž na Lány, pak výjezd Brejl-Svatá Alžběta, úsek na větru směrem ke Křivoklátu, a pak dlouhý výstup v podobě vrchařské prémie přes Sýkořice. V součtu s Podkozím, Motolem a Spiritkou trasa zahrnuje šest těžkých kopců. Myslím, že spousta těch, co teď střední trasou opovrhují, budou překvapení.
Dlouhá trasa L’Etape Czech Republic 2023 ještě o pár kilometrů narostla. Měří 142 kilometrů při převýšení 1900 metrů. Prozradíte pozadí jejího vzniku?
Chtěli jsme dlouhou variantu natáhnout, a přitom vytvořit prestižní závod. Rozhodně jsme trasu neskládali slepě u počítače klikáním do mapy. Projeli jsme na kole všechny silnice, které jsou v regionu dostupné. Ve vybrané lokalitě je nový asfalt. Sjezd od Hřebečníků směrem na Týřovice je krásný, člověk si tam trošku může odfrknout. Triptych Křivoklát, Sýkořice, Nižbor v roce 2022 byl skutečnou cyklistickou popravou. Kdo neznal křivoklátský kopec, měl velký problém. Začátek na kostkách byl extrém. Když najeli na asfalt, museli dát tlačit do pedálů. A než se zmátořili, byli pod obávaným Sýkořičákem… Na výškové metry v porovnání ke kilometrům jsme pro ročník 2023 možná trošku ubrali, ale fyzicky určitě nepůjde o lehčí závod. Jsem přesvědčený, že zařazením klasikářských pasáží mezi kopce jsme L’Etape Czech Republic udělali náročnější, a přitom bude tempo ještě vyšší. Uvažovali jsme i o variantě jet přes Skryje. Jenže z hlediska kilometrů už jsme se dostávali hodně vysoko.
Na sociálních sítích vyvolalo bouřlivé diskuze zavedení limitu pro start na nejdelší trase, což bylo průměrných 27,5 kilometrů pro účastníky předešlých ročníků na dlouhých tratích nebo 30 kilometrů pro zájemce z krátké trasy. Proč jste k takovému kroku sáhli?
Rozhodně nám nešlo o nějaké elitářství. Bezprostředně na Strahově i následně při zpětné vazbě jsme měli spoustu účastníků, kteří dlouhou trasu odjeli, ale končili v křečích a psali nám, že šlo o moc těžký závod. Současně si stěžovali, že devadesát kilometrů je málo. Takže jsme vytvořili střední trasu. A komu je přes sto kilometrů málo, je jeho výzvou do budoucnosti, aby se dokázal připravit na absolvování dlouhé varianty. Není to tak, že kdo nepojede dlouhou trasu letos, nepojede ji nikdy. Možnost se posunout na dlouhou trasu by měla představovat motivaci do tréninku. Kdo chce zažít atmosféru Tour de France, má možnost na střední nebo krátké trati. A pokud je zvládne patřičným průměrem, může se posunout na nejdelší okruh.
Promítl se do zavedení limitů fakt, že celý závod se jede na uzavřené trati? Bylo třeba zohlednit i koordinaci s policií?
Pochopitelně. Zatímco na krátké trase je průměr posledního závodníka 18 kilometrů a na střední 22 kilometrů, v případě dlouhé trasy je to 28 kilometrů. V roce 2022 jsme se dostávali do situace, že účastníci, kteří vypadli ze závodu a měli odevzdat čísla, nerespektovali pravidlo časového limitu. Neukázněnost některých cyklistů v závodě byla přítěží. Během prvního ročníku nám sběrné autobusy odvezly sedm cyklistů z obou tras. V roce 2022 jsme měli dlouhý kloubový autobus. A musel se otočit dvakrát, přičemž v obou případech byl totálně narvaný. Pro mnoho lidí byla dlouhá trasa prostě příliš těžká. Proto bylo nutné přistoupit k zavedení limitu. A současně jsme mysleli i na zdraví všech zúčastněných.
V jakém směru?
Sport by měl zvyšovat kvalitu života. Pokud se někdo přihlásí na běžecký maraton, aniž by měl skutečně natrénováno, může to z dlouhodobého hlediska poznamenat jeho zdraví. Chceme, aby L’Etape Czech Republic by Tour de France vzbuzovala emoce a přinášela zážitky, ale zejména ty pozitivní. Pokud v křečích na pokraji zhroucení čekáte na autobus nebo v podobném stavu tlačíte kolo do cíle, už jste za hranicí stavu, kdy je sport pro člověka přínosný. Tomu chceme zavedením limitů předejít. Ale pro nikoho skutečně žádnou trasu neuzavíráme. Budeme jedině rádi, pokud budou průměry znamenat motivaci do tréninku, povedou ke zlepšení každého z účastníků a jeho následné účasti na delší trase, ať už půjde o jakoukoliv kilometráž.
Pojede se L’Etape Czech Republic by Tour de France v roce 2023 naposledy na západ od Prahy?
Existuje velká poptávka od cyklistů po našem závodě i z jiných regionů. Potenciál závodu nejsou tři tisíce účastníků, klidně dvojnásobek cyklistů. Naším velkým motivem je přilákat na start cyklisty ze zahraničí a ukázat jim krásy Česka. V tomto směru chceme využít potenciál Prahy. Zatímco ročník 2023 byl z hlediska lokalit daný vlastně ještě před dojezdem letošního závodu, trasy pro ročník 2024 budeme teprve určovat. Je třeba zohlednit mnoho faktorů. V Praze, pokud pomineme Letňany, není prostor, kde srovnat velké množství cyklistů startujících do závodu. Navíc ve spojení se Strahovem nás baví cyklistická historie. Vždyť právě tady startovalo mistrovství světa, tady začínaly legendární bitvy na trase Praha-Karlovy Vary-Praha. Jisté je, že i pro ročník 2024 zůstaneme ve Středočeském kraji.
Ambasadorem L’Etape Czech Republic 2023 je Bradley Wiggins. Proč jste se rozhodli pro britského cyklistu na úkor Andy Schlecka?
Schleckovi se český závod hodně líbil. Byl nadšený z fanoušků. Později jsme se potkali na Tour de France, kde se k nám hned hlásil a znovu se vracel k zážitkům z české L’Etape. Byli jsme nadšení, jaký je to sympaťák. Ale chtěli jsme se v daném směru posunout dál. A současně jsme usilovali o vítěze Tour de France. Jsme přesvědčeni, že Bradley Wiggins je skvělá volba po všech směrech.
Stát na startu v pelotonu L’Etape Czech Republic 2023 s takovou hvězdnou je obrovskou motivací. Představuje Bradley Wiggins větší lákadlo i pro fanoušky, aby přišli k trati?
Pohybuji se hlavně v cyklistickém prostředí, takže nechci, aby můj pohled byl zkreslený. Ale jde o muže, který vyhrál Tour de France a současně v jednom roce zlatou olympijskou medaili, což nikdo jiný nedokázal. Celkem má z olympiády pět zlatých. A olympijské hry jsou mimořádně sledované. Fakt, že jej královna pasovala na rytíře hovoří za vše. Tudíž věříme, že Bradley Wiggins bude velkým důvodem pro lidi, aby přišli k trati a viděli ho v akci.
Jaký jste měli v minulém roce ohlas z obcí na trase? Nadávali lidé kvůli uzavírkám nebo byly reakce na závod pozitivní?
Před nadcházejícím ročníkem se ještě více zaměříme na komunikaci s jednotlivými obcemi a fanoušky. Uvědomujeme si, že závod dělají nejen cyklisté, ale lidé u trasy. V žádném případě neorganizujeme L’Etape Czech Republic jen pro lidi v sedle. Jde nám i o obyvatele v obcích. Chceme, aby se z podniku stala společenská událost. I proto chystáme velký doprovodný program, do něhož se budou moci zapojit podniky či sportovní kluby z obcí na trase. Připravíme manuál, jak ideálně postupovat. Spousta lidí nadává, že děti jen sledují televizi nebo hrají na počítačích. Naším záměrem je, přivést je k trati, aby si užili den a současně budovali vztah ke sportu.
Cena startovného se pohybuje od 2790 korun na krátké trase po 3790 korun na dlouhé trase. Akceptují závodníci dané nastavení?
Všichni si uvědomují, že uzavření silnic na tak dlouhé trase si žádá určité ekonomické prostředky. Mapovali jsme startovné v několika zemích, kde se rovněž akce koná. Je třeba vidět, že ve startovním balíku je jídlo a občerstvení po dojezdu, nově bude zahrnovat čistící cyklistický prostředek od jednoho z partnerů a také prezenty od nadnárodních společností, s nimiž jsme nově uzavřeli partnerství a jde přitom o sponzory dotýkající se samotné Tour de France.