Podzimní plískanice představují pro cyklisty každoroční nepříjemnou výzvu. Jejímu úspěšnému zvládnutí napomohou nejen kvalitní svršky, ale i dobré blatníky. Poradíme, jaký typ zvolit, abyste i vlhčí část roku přečkali s úsměvem.
Z pohledu účinnosti je zásadní šířka a délka blatníků. První parametr musí převyšovat šířku plášťů, u druhého záleží na stupni ochrany, který jezdec vyžaduje, a na typu kola i způsobu jeho využití. Pro každodenní dojíždění do práce na gravel biku je vhodné zvolit jiné blatníky než pro dovádění na trailech na celoodpruženém kole.
Pro maximální komfort
Nejezdíte-li na fullu a vyhýbáte-li se rozbláceným terénům, zvažte pořízení takzvaných dlouhých blatníků. U zadního kola je ideální, kryje-li blatník plášť od oblasti středového pouzdra alespoň do úrovně náboje v zadní části. Přední by měl začínat co nejdále před korunkou vidlice a opět vést co nejníže k zemi. Mnoho jezdců si tyto blatníky nastavuje ještě dokoupenými či z PET láhví podomácku vyrobenými zástěrkami. Smyslem zadní zástěrky je ochránit před vodou ostatní jezdce v pelotonu, přední zástěrka účinně omezuje nepříjemné odstřikování vody na nohy.
Při montáži jsou v nejsnazší situaci majitelé těch kol, kde výrobce s blatníky počítal a vybavil rám otvory. Některé moderní rámy mají otvory nenápadně zaslepené krytkami, případně je musíte dovybavit můstkem, k němuž se blatník upevní.
Chybějící úchyty lze nahradit objímkami – buď plnohodnotnými plechovými či plastovými, případně zakoupit rychloupínací blatníky, jejichž vzpěry se k rámu upevňují přiloženými gumičkami nebo suchými zipy. Tento typ většinou počítá s minimální prostorem v korunce vidlice a hodí se tak pro většinu silničních kol.
Detailní uchycení blatníku pomocí plastových pásek.
Pokud jezdíte pravidelně a v každém počasí, náročnější montáž dlouhých blatníků se vyplatí, protože s dobrými „celoobvodovými“ blatníky vydržíte v mokrém terénu celé hodiny. A zapomeňte na drnčící a praskající blatníky ze starých favoritů, dnes se i dlouhé blatníky vyrábí převážně z kvalitního plastu, který je lehký a odolný.
Kompromis nejen pro terén
Další skupina produktů si již neklade za cíl stoprocentní ochranu, ale jen zastavení největšího náporu nečistot. Kratší rychloupínací blatníky oceníte v případě častého sundávání, v situacích, kdy se pohybujete v náročnějším terénu a potřebujete zachovat plnou průchodnost vidlic a nakonec i všude tam, kde konstrukce kola neumožňuje osazení „celoobvodových“ variant.
Nejlevnější volbou jsou plastové blatníky montované pomocí plechů ve tvaru „L“ do horního můstku zadní stavby a korunky vidlice. Propracovanější alternativu představují blatníky s upínáním na sedlovku, případně s montáží do sloupku přední vidlice. Ty se hodí pro většinu kol, díky nastavitelnému sklonu představují rozumnou volbu, zvláště když jsou vybavené rychloupínacím systémem a nasadíte je doslova během pár vteřin. Blatník na sedlovku v kombinaci s rychloupínacím blatníkem do vidlice představují ideální kompromis pro většinu bikerů.
Méně známou alternativou jsou blatníky určené pro montáž na zadní stavbu, případně na nohy vidlice. Jejich délka a účinnost je velmi podobná předchozím typům, ale dají se zpravidla použít i tam, kde je montáž na sedlovku nebo do korunky vidlice problematická.
Jen před tím nejhorším
Pro estéty a závodníky jsou určeny verze, u nichž byla funkce obětována na úkor nenápadnosti a jednoduchosti. Typickým příkladem je malý pružný blatníček nasouvaný do ližin sedla. Na silnici i v terénu dokáže uchránit před hlavním proudem vody a bláta plochu sedla i bedra jezdce, což představuje sice pouze částečné, ale přece jen příjemné ulehčení života v podzimním marastu.
U předního kola sehraje podobnou úlohu malý blatník namontovaný pásky na spodní rámovou trubku. Při správném nastavení pochytá většinu bahna a vody, které by jinak skončily v obličeji jezdce.
U bikerů se těší velké oblibě také jednoduché krátké blatníčky pod můstek odpružené vidlice – přidělávají se většinou elektrikářskými páskami nebo suchým zipem, a protože ve vidlici nijak moc nepřekáží, můžete je vozit celoročně. Před znečištěním navíc nechrání jen jezdce, ale i stíráky vidlice, čímž prodlužují její životnost.