Jízda na horském kole je pro mnoho lidí nedílnou součástí života. Další berou bike jako alternativu vhodnou na zimní měsíce, kdy nemohou využívat podle libosti silniční kolo. Každopádně je jízda na MTB, pokud zrovna nejste Thomas Pidcock či Ondřej Cink, prostě pomalejší. Existují však zaručené způsoby, jak jízdu na horském kole zrychlit.
Rychlost by se měla pochopitelně stupňovat v závislosti na dovednostech. Nikdy by jízda neměla být založená na falešné sebedůvěře nebo nesmyslné touze pokořit mnohem zdatnější a rychlejšího kamaráda v segmentu aplikace Strava. Existuje však pár drobností, které vám přidají rychlost…
Zlepšete používání brzd
Jde o klíčovou záležitost z hlediska ovládání kola. A vlastně jediná, která může zpomalit vaši touhu po větší rychlosti. Možná jste narazili na zaručená doporučení, že kdo brzdí, nezrychlí. Tak tenhle názor rozhodně eliminujte. Je cestou leda přímo do nemocnice.
Velká část cyklistů má na brzdové páce všechny prsty. Zkuste přejít na techniku, kdy budete páčku ovládat jen ukazováčkem nebo ukazováčkem a prostředníčkem. Získáte mnohem větší cit pro ovládání kola.
A rozhodně se bude hodit i pro užívání přední brzdy. Stává se vám, že při servisní prohlídce technik pravidelně mění brzdové špalky nebo brzdové destičky jen na zadním kole? Přitom přední brzdu nemáte jen na okrasu… Samozřejmě, že pokud zamáčknete páku ze všech sil, velmi pravděpodobně poletíte přes řídítka. Ale když budete přední brzdu používat jen k jemné korekci jízdy, získáte extra rychlost.
Zdokonalte řazení
Pro někoho možná banální záležitost, ale divili byste se, kolik lidí si neví rady se správnou volbou převodu. Zkusili jste někdy s autem na dlouhé rovině nebo v kopci při použití manuální převodovky zařadit ten nejvyšší stupeň? Auto moc netáhlo…
Stejné je to s kolem. Aby byl dokonalý převod síly ve vašich nohou do pedálů, je potřeba zvolit správný převod. Tudíž jet do kopce na nejvyšší placku a nejmenší kolečko na zadní „kazetě“ není úplně nejlepší nápad. Zvolte převod, který pro vás bude pohodlný. Budete cítit, že nohy pracují, nelapáte po dechu a současně nejste ve stavu, kdy pedály vůbec neotočíte.
Zásadní je pochopitelně i načasování vhodného převodu. Pokud z roviny přijedete do ostré stojky na nejtěžší převod, riskujete v krajním případě pád. A podobně to platí ve sjezdu. Pokud se blížíte terénní nerovnosti třeba v podobě brodu či strouhy, před níž je potřeba brzdit, velmi nepravděpodobně budete následně schopní točit nejtěžší převod.
Správně seřízené kolo
Základním předpokladem je vhodná volba plášťů. Samozřejmě vás vždy může zaskočit déšť, který podmínky mění. Ale pokud většinu času trávíte na šotolinových cestách, je nesmysl mít permanentně k dispozici hrubé pláště do totálního nečasu.
Druhým souvisejícím bodem je správný tlak v pneumatikách. Pokud zrovna nejezdíte na sněhu nebo v písku, je vhodné držet se doporučení výrobců. Hodnotu, na kterou je třeba kolo nafouknout, najdete z boční strany pláště.
Zásadní je i nastavení tlumičů s ohledem na aktuální váhu jezdce. A pochopitelně výšky sedla, představce a pedálů. Jde o skládačku, která vám v ideálním případě dodá rychlost navíc.
Redukujte váhu
Nemyslíme redukci váhy vašeho kola, protože velmi pravděpodobně by šlo o velice drahou záležitost. Mnohem úspornější je přístup k vlastní hmotnosti. Pokud shodíte i pouhých pár kilogramů, vytrvalost v kopci bude větší.
S lepší fyzičkou bude eliminován i rychlý nástup únavy. Z únavy přitom pramení chyby. Při řazení. Při brzdění. Při sjezdech. Vyčerpaný cyklista je nebezpečný sám sobě i okolí.
tudíž podumat, jestli místo pizzy a dvou piv třikrát v týdnu k večeři nebude prospěšnější jídlo obsahující více zeleniny a méně sacharidů.
Učte se od mistrů
Pokud budete mít příležitost, jeďte na trénink se zkušenějším cyklistou. A následujte jeho stopu. Zjistíte, že ideální průjezd zatáčky bez použití brzd vám dodá extra rychlost. Stejně tak uvidíte ideální způsob použití brzd, vhodnou volbu řazení.
V neposlední řadě je samozřejmě příhodné trávit na kole co nejvíce času. Protože čím více budete v sedle kola, tím spíše optimalizujete práci s brzdami, řazení a techniku A jedině trénink dělá mistry…