Raketové espresso, značka číslo 1 v cyklistice

Autor: We Love Cycling

Z kaváren Milána v 70. letech minulého století až do domovů profesionálů World Tour?! Z kávovarů Rocket Espresso se stala značka, která je ve světě cyklistiky absolutní nezbytnost. Dáte si taky jedno espresso?

Zdeněk Štybar stojí doma v kuchyni a čaruje s pákou. Pořádné cappuccino je umění, jež on, který se vyučil v opravdového znalce kávy, zvládl. A říká: „Káva je součástí cyklistické kultury a dlouhých švihů. Pak mezi sebou závodíme v tom, kdo objeví lepší kavárnu.“

Seriózně vyhlížející mašina z leštěné oceli a lesklými trubicemi je usazena na kuchyňské lince. Písmenko „R“ na čele mluví za vše. Protože jak jednou tweetoval britský profík Alex Dowsett: „Nejste profesionální cyklista, dokud nevlastníte chromovaný kávovar Rocket Espresso.“

Raketu má Cavendish, Alaphilippe či Niewiadoma

Možná to zní přehnaně a nabubřele, ale schválně si zkuste projet kanály profíků na sociálních sítích, a buďte si jisti, že u fotek z přípravy snídaně bude kdesi v pozadí stát on. Cavendish, Alaphilippe, Matthews, Niewiadoma… Výčet hvězd by mohl pokračovat. A co je nejvíc zarážející, tihle světoví cyklisté – na rozdíl od všeho ostatní cyklistického vybavení doma – vysolí poměrně vysokou částku za takový kávovar z vlastní kapsy. Což nutně vede k otázce, jak si malá společnost z Milána dokázala vybudovat mezi cyklisty takovou pověst?

Profesionální cyklistika a káva mají možná těsnější pouto než Adam a Eva. Šampion z největších Eddy Merckx vyhrál čtyři ze svých Grand Tour v barvách italského kavárenského giganta Faema; Mario Cipollini (ale máme ho obdivovat nyní, kdy ho za domácí násilí poslal soud na tři roky do basy?) strávil nejlepší roky  kariéry v barvách značky Saeco, dalšího výrobce kávovarů; a tým Trek-Segafredo spoléhá na jedné straně na americká kola a na druhé, od roku 2016 na zase jinou značku kávy.

Jak už to u tradičních italských, hlavně rámařských značek bývá, i Rocket Espresso přežilo celé generace vlastníků, prožilo slávu i horší léta a má rozvětvený rodokmen. Začalo to v 70. letech v Milánu, kde obchodní partneři Friedrich Berenbruch a Ennio Berti založili Espresso Company Milano (ECM). Jejich výstavním produktem je Giotto, kávovar profesionální úrovně určený pro domácí užití.

Speciální edice k Giro di Italia otevřela stavidla

O dvě a půl dekády později je Andrew Meo zapálený amatérský cyklista na Novém Zélandu, který vedle toho provozuje kavárnu a pražírnu. Jedním z jeho dodavatelů vybavení je ECM a brzy začne jejich mašiny po „Hobitíně“ distribuovat. A protože značce opravdu věří, koupí v roce 2007 duševní vlastnictví značky. Giotto se promění v Rocket Espresso a brzy má získat nové obecenstvo.

A vpád do cyklistiky byl vlastně náhoda. Při jedné výrobní poradě majitel navrhl vyrobit limitovanou edici kávovarů ke 100 rokům Giro di Italia. Brilantní myšlenka. A umístila značku na mapu cyklistiky. A co následovalo? Absolutní sukces.

Zdeněk Štybar
Zdeněk Štybar, česká hvězda World Tour,  připravuje lahodné espresso. Foto: archiv We Love Cycling (3x)

Tím průkopnickým kávovarem byl Rocket Giotto Premium Plus, na jehož levém panelu byla vyryta jména všech předchozích vítězů Corsa Rosa a prodával se za nějakých 2 tisíce eur, bezmála 50 tisíc. Zní to možná jako nesmyslně astronomická cifra, ale všech 100 mašin se okamžitě prodalo. A to otevřelo stavidla.

Najednou zástupci mnoha sportů výrobce kontaktovali, ale ti nejsou plavci nebo běžci, jsou to cyklisté. Proto má Rocket Espresso tak těsné pouto se sportem na dvou kolech. Takže už vyráběli puntíkovaný kávovar na oslavu vrchařského trikotu Romaina Bardeta z Tour de France, další na oslavu olympijského vítězství Grega van Avermaeta. Jeden zákazník ale stojí nade všemi.

Haló? Tady Alberto Contador

Meo seděl jednou večer doma, když mu na mobilu vyskočilo španělské číslo. „Haló. Andrew? Tady Alberto Contador. Chtěl bych taky jeden kávovar.“ A tak sám majitel sedl v Milánu do auta, naložil „raketu“ a spěchal do Lugana, kde El Pistolero bydlí.

Od prvního do posledního šroubku trvá kompletace Rocket Espressa zhruba tři hodiny. A vše tradičními postupy fatto a mano, tedy ručně. Což tak nějak obhajuje cenovky těchto skvostů: Rocket Espresso Appartamento začíná na 35 tisících korun, vrcholný model Epica stojí pětkrát tolik. Je to ranec, ale cyklisté mají rádi hezké a drahé věci.

Rocket Machine
Espresso z Rocket Machine dělá radost cyklistům napříč pelotonem.

Raketa je dnes oficiálním partnerem týmů QuickStep Alpha Vinyl, za který do letoška závodil právě i Štybar, a Bahrain Victorious, kde zase řediteluje Roman Kreziger. Vedle toho si zhruba 90 profíků mašinu koupilo samo od sebe. A jestli si myslíte, že je tahle slavná jména dostávají zdarma v naději na růst reputace, Rocket sotva nabídne slevu.

 

Myslete si o této bublině, co chcete, ale jedna věc je jistá – Rocket Espresso vytvořilo produkt, který cyklisté zkrátka musí mít. A jestliže je dost dobrý pro profíky…