Gravel bike! Stále populárnější cyklistický nástroj. Vyznavače potkáváte na místech zdánlivě vyhrazených jen bikerům. Narazit na ně však můžete i na uhlazených asfaltových kobercích.
Gravel bike není přesně definován, tudíž u různých výrobců můžete narazit na lehce odlišnou podobu kola. Zcela zásadní předností je univerzálnost či všestrannost kola, které je s ohledem na nejčastější užití mnohými cyklisty nazýváno jako štěrkolet. Jde vlastně o „silničku“ schopnou obstát i v terénu.
Historie gravel biků je stará jako cyklistika sama, neboť podle dostupných záznamů už mezi prvními koly figuroval stroj podobný dnešnímu silničnímu bicyklu s širšími plášti. Nadšenci, zejména pak milovníci silniční cyklistiky, si doma „druhá“ kola upravovali v rámci vlastní zručnosti, aby v nečase či tréninkovém mezidobí mohli užívat jízdu na nezpevněných cestách.
Základní charakteristika gravel biku
Gravel bike eliminuje terénní nerovnosti, garantuje určitý komfort v podobě vzpřímenějšího a pohodlnějšího posedu. Jaká je základní charakteristika?
Jde o stroj s širokými plášti mnohdy přesahujícími limit mezinárodní cyklistické federace pro cyklokrosová kola (33 milimetrů). Přední i zadní vidlice je širší právě kvůli velikosti pneumatik. Gravel bike je těžší, robustnější a pevnější, aby lépe odolal při jízdě v terénu. Odlišná geometrie si dává za cíl pohodlnější posed ve srovnání s klasickým silničním kolem. Má více položenou vidlici, při dosažení vyšších rychlostí je tudíž gravel bike stabilnější.
Jednoznačnou výhodou gravel biku ve srovnání s horským kolem je dynamičtější jízda. Samozřejmě narazíte na určité limity, které pro MTB neplatí, ale na druhou stranu stezky, kde se v sedle horského kola zalykáte nudou, ale na kole silničním jsou nepokořitelné, se na gravel biku stanou zábavnými a přinesou pestrou paletu zážitků.
Je samozřejmě jen na každém z uživatelů, do jakého terénu se na gravel biku odváží, nicméně je třeba pamatovat na pevné vidlice, s nimiž nelze absolvovat vše, co na kole horském. Zdolávat kořeny, kameny a kozí stezky v odlehlých oblastech pochopitelně možné není.
Samozřejmě je přípustné nasadit na gravel bike hladké pláště nebo dokonce použít galusky, čímž „vyrobíte“ silniční kolo a klidně si můžete užít vyjížďku po asfaltu, nicméně se musíte smířit s omezením rychlosti, aerodynamiky a požitku z akcelerace.
Umožní prožít v sedle i několikadenní výlet
Jde vlastně o ideál pro milovníky cyklistiky, kteří volí spíše štěrkové cesty, nevyhledávají dramatická stoupání či klesání v krkolomných terénech a doma mají buď kola treková, nebo střídají silniční a MTB.
Platí, že gravel bike není klasickým cyklokrosovým kolem, za které je mnohdy považován, neboť není primárně stavěn na přibližně hodinu trvající závod, ale na jízdu umožňující strávit v sedle klidně i několik hodin nebo několikadenní výlet. I proto si výrobci hrají při výrobě rámů s milimetry, aby uspokojili přání zákazníků.
Pokud jste požitkáři, na horském kole se hlavně kocháte krajinou a volíte stezky či nezpevněné cesty, které jen občas krapet vyšperkujete několikaminutovým adrenalinovým zpestřením v lese, a současně si rádi čas od času dopřejete radost z rychlosti, ovšem úzkostlivě se vyhýbáte silničnímu ruchu, rozhodně je gravel bike dobrá alternativa