Chcete si založit vlastní značku kol? Jestliže vám tato myšlenka přijde poněkud šílená, vězte, že není úplně z Marsu. Nemusíte totiž rozumět geometrii kol ani jejich výrobě. Prostě si najdete dodavatele rámů a na ty nalepíte svoje jméno.
Když holandský zázrak Mathieu van der Poel sjel ze startovní rampy zahajovací časovky letošní Tour de France v Kodani, bylo to na palubě jeho vytuněného stroje Canyon Speedmax TT. Tento futuristicky vyhlížejí aerodynamický superstroj je výsledkem roků vývoje a výzkumu i testování.
A taky je to práce značky, která – jak připouští její zakladatel Roman Arnold – měla velmi skromný start a prodávala kola postavená na rámech z Tchaj-wanu se svým názvem.
Stačí tři kroky k bohatství?
Není na tom vlastně nic tak zarážejícího, pokud se jedná o nové značky. První krok, který zpravidla dělají, je ten, že si najdou renomovaného výrobce. V jeho katalogu píchnou do stránky s rámem podle jejich gusta v surovém stavu bez laku. Krok dva: vyberou komponenty a ty na rám nastrojí. Krok tři: na rám nalepí své logo. Krok čtyři: pustí se do prodeje s vyhlídkou zisku.
Zakladatel značky Canyon měl však do startu svého dnes tak úspěšného byznysu jednu věc, kterou nelze koupit za žádné peníze – zkušenost. Sám krátce na kole závodil, vlastnil úspěšný cyklo obchod a dokonce pracoval v Asii, takže pochopil fungování tohoto oboru. Ale stačí láska ke kolu a vize? Sotva.
Nicméně nováček by se neměl nechat odradit od svého snu vlastní značky kol. A ti, co takovou zkušenost nemají, by ji měli hledat. A tedy nejlépe začít u jiné značky a vstřebávat a poznávat, jak kvalita vypadá.
Duší kola je rám a pokud nejste experti v oboru stavby rámů, budete si muset najít dodavatele. Jen hrstka největších a zavedených značek má prostředky na vývoj a stavbu rámů „u sebe doma“. Druhá možnost, kterou využívá většina velkých jmen, je navrhnout si rám. A pak si najít zpravidla asijského výrobce, který vytvoří zakázkovou formu (pokud se bavíme o karbonovém rámu).
Jak vydělat milion? Začněte se dvěma…
Naneštěstí to pro nováčka tak jednoduché nebude, protože to… stojí prachy. Kompletní sada forem podle velikostí může stát klidně stovky tisíc dolarů a to se ještě nebavíme o nákladech na výrobu samotných rámů.
Proto na řadu přichází varianta tzv. open mould, která náklady sráží dolů. Jde o systém otevřené formy. Může ji využít kdokoliv. Zájemce si může vybrat preferovaný design podle typu kola, které chce stavět a prodávat.
Dřív to znamenalo skočit do letadla směr Dálný východ a navštěvovat továrny, ale dnes už se všechno provádí on-line z obýváku. Seriozní výrobce někdy dokonce pošle vzorky rámů pro prototypové stavby. A někteří jdou ještě dál, k testování rámů, lakování, kontrole kvality. Zakázka na 500-800 rámů potrvá dva až tři měsíce v závislosti na komplexnosti tvarů rámu. Nedůvěra není namístě, protože opravdu zavedené asijské firmy jsou tytéž, u kterých si své rámy nechávají vyrábět i ty největší světové značky.
Ať zvolíte kteroukoliv metodu, vězte, že cyklistický trh je nasycený. Pro novou značku, aby prorazila, je tedy nezbytně nutné být jiná. Bohužel i ta nejunikátnější myšlenka je zbytečná, pokud jí schází kapitál. Nastartovat nový brand je drahé hobby plné skrytých nákladů a nečekaných překážek. Však se v tomto byznysu říká: Jak vyděláte na kolech milion? Začněte se dvěma.
Cena surového rámu? 500 až 700 dolarů
Přibližná cena surového silničního rámu je někde mezi 500 a 700 dolary tedy 12-17 tisíc korun, přičemž cena klesá s velikostí objednávky. Minimální odběr je zhruba 200 až 400 jednotek, ale covid výrobce naučil držet si větší skladové zásoby. K dostání toho nebylo, a stále není, mnoho.
Založit svůj brand a prorazit s ním není snadná cesta, ale se zkušeností, dobrým plánováním, zápalem a vytrvalostí se může proměnit v úspěch. Vlastnit úspěšnou značku bicyklů je snem mnoha cyklistů. Je to cesta proměny vášně v profesi a těm několika málo šťastným nastaví životní cestu.
Canyon odstartoval na tu svoji před dvaceti lety z cyklokrámku v Německu. Dnes značka zásobuje svými koly nejvyšší závodnickou ligu World Tour a v ní i jednu z nejzářnějších hvězd současnosti. A běžným smrtelníkům podle výroční zprávy z roku 2020 prodá kola za 400 milionů eur.
Je to sice extrémní případ, ale dobře ilustruje, co je na cestě od snu přes otevřenou formu po cyklistický Olymp možné. Jediná cesta, jak zjistit, jestli se dá tento příběh replikovat, je prostě začít a zkusit to. Nikdy nebude správný moment, nikdy nenašetříte dost peněz, nikdy nebude byznys plán dokonalý. S koly se to má jako s čímkoliv jiným, co vás vábí – prostě začněte.