Omrzelo vás, protože je morálně zastaralé? Objevila se nabídka na nové kolo, kterou prostě nešlo odmítnout? Ale jak naložit s tím starým? Tipy, triky a nástroje, jakými se dá navýšit cena už nepotřebného stroje a zajistit, abyste při prodeji dostali opravdu tolik, kolik zasluhujete. A čím víc dostanete, tím méně bude bolet cenovka nové rakety.
Základ je základ
Vyhlídka na to, že si někdo všimne, že jste hodiny strávili prací na nějakém obskurním (ačkoliv jistě nezbytném) komponentu, jsou minimální. Naopak každý si určitě všimne toho, když nafoukáte pneumatiky a utřete špínu z rámu. Pokud se nechcete zabývat ničím jiným, aspoň toto je nutnost. Případná testovací jízda potenciálně nového majitele bude příjemnější a první dojmy jsou klíčem, až dojde na nevyhnutelné handlování ceny.
Investujte do klíčových mechanismů
Obě strany budou mít lepší pocit, kdy prodávané kolo bude v pořádku, ale všeho s mírou. Samozřejmou snahou je maximalizovat sumu, kterou budete mít k dispozici pro nákup dalšího kola.
Ale pokud neprodáváte totálně vymazlený high-endový model, je jen malá pravděpodobnost, že investice do celkového servisu se vrátí. Namísto toho byste měli provést to, co zvládnete sami. Zkušený domácí kutil toho svede spoustu. Ti další ať aspoň zajistí, že kolo brzdí, přehazuje, řetěz je řádně naolejovaný a taky sedlovka není srostlá s rámem.
O úroveň výš
Jsou oblasti, které cenu kola srážejí? Pak stojí za to opravit je. Můžou to být i jen kosmetické zásahy jako výměna ošoupaného sedla, nové gripy nebo omotávka na silničním kole. Nebo to taky může být dražší investice, když je ošoupaný převodník nebo sjeté pneumatiky.
Pokud ale dokážete takto vyměnit jednu dvě součástky a posunout kolo z kategorie akceptovatelného do kategorie sexy, pak to budou pravděpodobně dobře utracené peníze. Jestliže budete kupovat kolo s vědomím, že okamžitě bude nutná výměna řetězu v ceně třeba 1000 korun, pak si finanční i časovou investici naceníte na víc než těch tisíc korun. Takže relativně drobný výdaj může přinést nečekané nadšení zájemce.
Ať se lesknou dráty
Už to tu jednou zaznělo – nejdůležitější je první dojem. Každý umí kolo aspoň nějak očistit (a kdo ne, může si přečíst návod Petera Sagana). A každý by taky měl dokázat pochopit rozdíl mezi špinavým kolem a použitým. Protože je kolo čisté, neznamená to automaticky, že je funkčně bezchybné. A platí to i naopak – můžete narazit na naleštěnou bídu.
Nicméně většina zákazníků si šmír spojuje s opotřebením. Rozhodně nedoporučujeme vymydlit rozbité kolo a předstírat, že jízda na něm bude bezpečná. Ale když své skvěle funkční kolo očistíte, nebude ho nikdo brát za něco, čím není.
Správné načasování
Timing tohoto článku můžete zpochybňovat, protože lidé kola kupují na jaře a brzy v létě, kdy se oteplí. Proto je to ideální doba prodeje. Taky s postupem roku mnoho světových značek představuje modely na další roky, což může lidem sebrat apetit pořídit si staré kolo, když novinka už je na cestě.
Zima není pravou dobou na obchody, každopádně mnoho nadšených cyklistů si pořizuje tak zvanou dvojku pro zimní jízdy, aby nepoškodili svého „miláška“ určeného jen pro slunečné dny.
A co cenotvorba
Kolo ztratí 20-30 procent ceny ve chvíli, kdy poprvé přehodíte nohu přes horní rámovou trubku. Pro druhého majitele už kolo nebude mít kouzlo navoněné novinky a ani nebude mít luxus záruky, pokud by se něco mělo pokazit. To je první faktor, který je nutno připojit k věku a celkové kondici kola.
Některé stroje si drží cenu lépe než jiné a tak se vyplatí udělat si průzkum a zjistit, jaké hodnoty může podobné kolo dosáhnout a jaká cena bude férová. Obvykle nejvíce se dá žádat za nemodifikovaná kola, takže nečekejte, že každý vámi provedený upgrade adekvátně zvýší hodnotu. Ti, co čekají maximálně desetiprocentní pokles ceny oproti té, za jakou kolo kupovali, příliš neuspějí. Ačkoliv doba je zlá a kola vážně nejsou.
Titulní foto: Michal Červený