Zelený dres, jehož králem nemusí být spurter

Autor: We Love Cycling

Sedmkrát z deseti posledních ročníků ovládl bitvu o zelený dres sponzorovaný Škoda Auto při španělské Vueltě vrchař s ambicí na celkové pořadí! Nejde o žádnou záhadu. Třetí Grand Tour sezony má ve srovnání s francouzskou Tour de France lehce odlišný systém bodování, a tak na prvním místě bodovací soutěže nemusí být zákonitě spurter.

Čtyřikrát byl v poslední dekádě králem zeleného dresu Alejandro Valverde, legendární španělský cyklista, který se při letošním 77. ročníku loučí s aktivní kariérou. Jde o ryzího vrchaře, jehož budete při bitvách sprinterů hledat těžko. Dvakrát bral v konečném účtování zelený dres Primož Roglič, který aktuálně na silnicích v Nizozemsku, respektive následně ve Španělsku usiluje o čtvrtý celkový triumf v řadě. A konečně je na seznamu Chris Froome, britská legenda, jenž v roce 2017 vyhrála nejen zelený dres, ale i celkové pořadí.

Ptáte se, jak je to možné? Jde o historické reminiscence.

Škoda nahradila rybářskou společnost

Bodová klasifikace byla v rámci Vuelty vyhlášena prvně v roce 1945. Tehdy bylo klíčové umístění v cíli. Vítěz bral sto bodů, druhý 99 bodů, a tak dále. Pokud cyklisté dorazili do cíle ve skupině, dostali všichni stejný počet bodů. Prvních pět v etapě navíc obdrželo 12 bodů jako bonus za každou minutu, kterou dojeli před šestým nejlepším toho dne. Navíc za každý bod v klasifikaci o nejlepšího vrchaře byly uděleny cyklistovi dva body do bodovací soutěže. Na sprintech v rámci etap bylo možné získat 8 bodů pro nejlepšího, 6 pro druhého, 4 pro třetího a 2 pro čtvrtého.

Každopádně dalších deset let se bodovací soutěž v rámci Vuelty neuskutečnila. Až v roce 1955 se začala používat metoda sčítání pořadí, stejně jako na tehdejší Tour de France. Takže závodník s nejmenším počtem bodů oblékl zelený trikot.

Primož Roglič, král posledních tří ročníků Vuelty, v zeleném dresu lídra bodovací soutěže. Foto: profimedia (2x)
Primož Roglič, král posledních tří ročníků Vuelty, v zeleném dresu lídra bodovací soutěže. Foto: profimedia (2x)

V roce 1963 se bodový systém změnil do dnešní podoby, kdy závodníci sbírají body na základě pořadí v každé etapě a samozřejmě během středních sprintů. Na rozdíl od Tour de France není bodovací soutěž výhradou sprinterů, protože v horách se nyní uděluje stejný počet bodů jako v rovinatých etapách. Kvůli vysokému počtu horských dojezdů často celková klasifikace kopírovala pořadí v bitvě o zelený trikot.

Ten se uděluje od roku 2015, kdy mladoboleslavská značka začala sponzorovat bodovací soutěž Vuelty. Až do té doby jezdil lídr bodovací soutěže v modrém dresu se žlutou rybou, což byla pocta hlavnímu sponzorovi, jímž byla španělská rybářská a námořní společnost.

Sprinteři mají na Vueltě větší šanci, když bylo méně dojezdů na vrcholech a více hromadných dojezdů. Naneštěstí pro sprintery bude letos minimálně osm dojezdů na vrcholu hory!

11 let partnerství bez mechanické poruchy

V závodním konvoji Vuelty se letos bude pohybovat celkem 125 vozů Škoda počínaje modelem Enyaq iV, Superb Berline L&K, Octavia Combi Business and Style a několik dalších. Za 11 let partnerství španělské Vuelty se značkou Škoda nebyla hlášena jediná mechanická porucha. Vozidla přitom najedou přibližně půl milionu kilometrů během Vuelty.

Škoda
Škoda Enyaq iV pro ředitele španělské Vuelty. 

Před dvěma lety při Vueltě 2020 se Enyaq iV vlastně představil světu. V pozici ředitelského vozu nahradil Škodu Superb iV. „Každý den trávím v autě až šest až sedm hodin. Bez tak skvěle vybaveného auta by bylo nemožné Vueltu zvládnout,“ uvedl Javier Guillén, ředitel Vuelty, který používá Velvet Red Škoda Enyaq iV schopný ujet na jedno nabití 510 kilometrů.

„Můj vůz disponuje obousměrným komunikačním systém, protože efektivní komunikace je zásadní. Má velké zatahovací střešní okno. Vůz je pohodlný, prostorný, komfortní a bezpečný,“ vysvětlil Guillén. „Navíc přispíváme k udržitelnosti planety. Chceme být zeleným sportem, tudíž není možné mít rozdílnou linii mezi poselstvím a praxí.“