Pozornost celého, nejen sportovního světa, bude v neděli upřena do Francie. Objektivy kamer, fotoaparátů, žurnalisté z celé planety. Tour de France přesahuje hranice sportu. Těžko najít vhodnější okamžik, kdy spustit projekt, který má přetrvat. V okamžiku, kdy dospěje k velkému finále Stará dáma se v městě nad Sienou roztočí kola Tour de France Femmes! Hlavním partnerem závodu je ŠKODA AUTO.
Pořadatelská organizace A. S. O., která má pod křídly mužský závod, se rozhodla vybudovat ve světě ženské cyklistiky stejně oslnivou a poutavou bitvu. Upřímně, nebylo to úplně spontánní rozhodnutí. Jenže organizátoři a Christian Prudhomme coby ředitel Grande Boucle čelili velké kritice, že zatímco mužská Tour de France vzkvétá a její historie už píše letos sto devátý ročník, ženská verze je přehlížena. A kdy jindy se pokusit o restart, než v okamžiku, kdy cyklistika po pandemii covidu-19 vzkvétá a navíc všichni důležití lidé ze světa sportovního byznysu budou kvůli novému šampionovi Staré dámy stejně v Paříži…
A tak v neděli hodinu a půl po poledni 144 závodnic ze čtyřiadvaceti ženských World Tour týmů bude na okruhu v Paříži s dojezdem na Champs-Élysées bojovat o slávu v dojezdu úvodní etapy prvního ročníku Tour de Femmes avec Zwift, protože partnerem je společnost připravující platformu pro virtuální trénink. A jakkoliv ze všech stran zní, že jde o první ročník, není to tak úplně pravda…
Premiéra v roce 1955 byla i derniérou
U v roce 1955 se totiž uskutečnil první ročník ženské Tour de France. Tehdy se jelo na podzim na severu země podobně jako letos. A závod čítající pět etap vyhrála Millie Robinson z Velké Británie.
Jenže na pokračování si ženy musely počkat až do roku 1984. Závod měl přeci jen delší trvání. Celkem pětkrát byla korunována šampionka Tour de France. Ale po sezoně 1989 závod tvořený prologem a devíti etapami znovu usnul. Důvod? Finance. Sponzoři neměli zájem, nedařilo se dostat závod do černých čísel.
Ženy dlouho bojovaly s nedůvěrou. Škarohlídi tvrdili, že by neměly kopírovat mužské závody. Bylo k nevíře, že organizace, která s takovou bravurou prodávala Tour de France a další mužské závody, nebyla schopná uchopit závod pro ženy.
Když to zvládnou Italové…
Nicméně od roku 2014 A.S.O. organizovala v závěrečný den Tour de France La Course by La Tour de France. Šlo o jednorázový závod vhodný pro sprinterky na Champs-Élysées. O tři roky později přešli organizátoři na dvoudenní koncept, kdy dojezd úvodního dějství byl na Col d´Izoard a další den se jela časovka na základě odstupů z předešlého dne.
Hned v dalším roce se paskvil ženské Tour de France vrátil k jednodennímu závodu. A ve stejném formátu se jelo až do loňského roku.
Postupem času každopádně ženská cyklistika ve světě získávala na váze. Mezinárodní cyklistická federace ustanovila pro týmy v ženské World Tour minimální platy, zajistila rozdělení na World Tour a Prokontinentální divizi. I televize se začaly o přenosy ze závodů zajímat. To vše sehrálo při organizaci Tour de France Femmes roli.
Stejně jako jistá dávka ješitnosti. Vždyť etapový závod charakteru Grand Tour organizují už léta pod Apeninami. Giro di Italia Donne napsalo už 32 ročníků, trvá deset dnů a délka se pohybuje v rozmezí 800 až 1000 kilometrů.
Legendou s pěti výhrami je domácí Fabiana Luperine, která vyhrála v letech 1955, 1996, 1997, 1998 a 2008. Ano! Poslední pátý triumf přišel za neuvěřitelných deset let. Nizozemská závodnice Anna van der Breggen ovládla dámské Giro v sezonách 2015, 2017, 2020 a 2021. Její krajanka Marianne Vos se zase pyšní dvaatřiceti vyhranými etapami z Giro di Italia Donne, což žádná jiná závodnice nedokázala.
Ballon d´Alsace? Dotek historie mužské Tour de France
Šest etap dlouhý závod organizují pro ženy i ve Velké Británii. A tak po dvou letech příprav vypukne v neděli i Tour de France Femmes, kde společnost Škoda Auto sponzoruje bodovací soutěž o zelený trikot a organizátorům i týmům dodá více než 50 servisních a doprovodných vozidel, k flotile budou patřit modely ŠKODA OCTAVIA i ŠKODA SUPERB iV s plug-in hybridním pohonem.
Osm dnů budou ženy bojovat o slávu v etapách, z nichž tři jsou značeny jako rovinaté, tři coby kopcovité a dvě jako horské. Pořadatelé museli zažádat o výjimku k UCI, protože ženské závody mohou trvat maximálně šest dnů. Ženy tudíž urazí přibližně třetinu porce kilometrů, kterou mají v programu muži.
Pojede se na severu Francie, tak jako při prvním ročníku v roce 1955. V itineráři jsou jedné z etap jsou štěrkové sektory. V předposlední den závodu pak trasa vede i na Ballon d´Alsace. Nic vám to neříká? Právě zde se poprvé v historii 11. července 1905 cyklisté při Tour de France pustili do boje se stoupáním. Inspirativní dotek historie při pokusu o renesanci ženské Tour…
A pak? Po porci 1029 kilometrů bude korunována šampionka Tour de France Femmes příznačně na Planině krásných dívek. Romantický název brutálního stoupání se sklonem čtyřiadvacet procent určí královnu ženské cyklistiky.
Největší favoritky Tour de France Femmes
Nizozemská hvězda Anna van der Breggen, historicky nejúspěšnější závodnice ženské World Tour, se Tour de France Femmes nedočkala, když na konci minulé sezony ukončila kariéru. Nepochybně by patřila k nejžhavějším favoritkám na vítězství. Při její absenci se otvírá šance pro nástupnice.
Je složité jmenovat jednu či dvě cyklistky jako v případě mužské Tour de France. Každopádně hlavní adeptkou na výhru je devětatřicetiletá Annemiek van Vleuten. Trojnásobná mistryně světa, trojnásobná vítězka Giro Donne, která vyniká v kopcích. V týmu Movistar má navíc skvělou podporu.
Pak je tu pětadvacetiletá Demi Volleringová z Nizozemska, vítězka La Course z roku 2021. Minulý rok ovládla Women´s Tour ve Velké Británii, letos pak Itzulia Women. Jenže její slabinou jsou dlouhá stoupání. Třicetiletá Italka Elisa Longo Borghini je skvělá v horách. Pokud přečká úvodní rovinaté etapy, může směle myslet na triumf.
A další v zástupu čekatelek? Šestadvacetiletá dánská závodnice Cecilie Uttrup Ludwigová. A pak je tu Marianne Vos. Pětatřicetiletá nizozemská veteránka sice bude hodně trpět při dvou závěrečných etapách, ale nikdo by neměl tuhle zkušenou závodnici podceňovat.
Program Tour de France Femmes avec Zwift
1. etapa – 24. července – Pařížské okruhy, 82 km, 2. etapa – 25. července – Meaux–Provins – 135 km, 3. etapa – 26. července – Reims–Épernay, 133 km, 4. etapa – 27. července – Troyes–Bar-sur-Aube, 126 km, 5. etapa – 28. července – Bar-le-Duc–Saint-Dié-des-Vosges, 175 km. 6. etapa – 29. července – Saint-Dié-des-Vosges–Rosheim, 128 km, 7. etapa – 30. července – Sélestat–Le Markstein, 127 km, 8. etapa – 31. července – Lure–La Super Planche des Belles Filles, 123 km