Pokud už jste někdy narazili na reklamní karavanu Tour de France, ten had alegorických vozů, které dvě hodiny před příjezdem pelotonu brázdí trasu závodu a z nichž hostesky rozhazují mezi diváky reklamní předměty, museli jste si vedle obřího plyšového lva a vozů Škoda všimnout i aut s nápisem Haribo. A o jejich želé dobroty teď půjde.
Motokrosové brýle kolem krku, když stoupal na pódium. V cíli vítězné etapy méně či více divoké oslavy, které byly nejednomu soupeři trnem v oku. Peter Sagan však uměl být excentrický ještě vícřeba když si po hned závodě do dlaně nasypal celou smečku gumových medvídků a ty pak láskyplně požvýkal.
Medvídky miluje Peter Sagan i Chris Froome
Nejen slovenský Rambo je znám svou oblibou v této dětské pochoutce od značky původem z Japonska, která k Tour de France patří od roku 1998 a která každý den rozdá mezi diváky 2,5 tuny bonbonů. Co je ale možná překvapující, nejde o nutriční zločin.
Což potvrdil svého času taky tým Sky známý pro své „marginal gains“ neboli jejich posedlost detaily, které v součtu tvoří vítěze. Ještě v dobách, kdy za tým šlapal Chris Froome a vznášela se kolem jeho nadlidských výkonů a zvýšené hladiny salbutamolu polemika, vydal tým zprávu o tom, na co jejich lídr jezdí.
Britské BBC poslali závodníkův typický jídelníček, ze kterého jsme se dozvěděli, že Froome ráno před etapou spolyká 400 gramů rýže, prolije ji zeleným čajem a snídani zakončí lívanci. To překvapivější ale následovalo. Aby britský Keňan po výkonu zregeneroval, znovu ho čeká 400gramová dávka rýže tentokrát se sirupem, v ní čtyři kousky banánu a… medvídci.
Tým Sky, dnes už Ineos, má reputaci přísné vědeckosti ve všech oblastech spojených s výkonem Ale toto je důkaz, že alespoň na chvíli dává svým závodníkům prostor žít jako člověk. A vysvětlení? Haribo není tuk, jen cukr a ten je po výkonu prospěšný.
Ostatně často taky vidíte, jak vyčerpaní muži za cílem ucucávají Colu. Možná ani to není zcela ideální pohon, ale je to injekce pro psychiku, která neuškodí. A rozhodně ji nikdo nepije od začátku dne, to až za odměnu.
Povolený cukrový doping
Takovýto cukrový „doping“ si tělo může a musí dovolit hned po závodě, kdy vyčerpaný závodník potřebuje cukr nejvíce. „Ve formě bonbonů předáváme hromady živin: samozřejmě sacharidy a některé obsahují i kofein užitečný v případě únavy,“ vysvětluje Jacky Maillot, lékař Groupama-FDJ. „Ačkoliv existuje mnoho lepších způsobů, jak doplnit zásoby cukru, není to úplně špatně. A je to potěšení, odměna, co má psychologický efekt.“
Čím divočejší etapa je, tím větší potřebu takové odměny závodníci mají. Týmová časovka! Možná nejbolestivější disciplína, kterou cyklistika zná, ale kterou Tour de France už nějaký čas opomíjí, je takovým případem.
Takže i doktor týmu AG2R La Mondiale známý svou přísností. Závodníky po etapě v týmovém autobuse překvapil, když jim nasypal do dlaní tento sladký hřích. „Na cílové čáře to není žádný problém,“ vysvětloval pak. „Závodníkům je nezakazujeme, je to taková móda, se kterou přišel Peter Sagan.“
Pozor na váhu
Podobná benevolence však nefunguje všude. Jiný francouzský tým Fortuneo-Samsic měl svá striktní pravidla kolem doplňování cukrů hned za cílem. A jeho lékař Yvon Caer překvapeně zdvíhal obočí, když dostal dotaz na vztah pelotonu k želé medvídkům.
„Máme speciální pevné i tekuté preparáty, ale žádné bonbony. Doba po etapě je velmi důležitá a byl bych velmi překvapený, kdybych něco podobného u svých závodníků viděl. Jde sice o rychlý cukr, ale je tam taky plno barviv a želé. Akorát vás bude bolet břicho. Opravdu to není to nejlepší, zvlášť když je horko. Pak jde o nejlepší cestu k tomu být nafouklý. Nejraději podávám krystalky cukru navoněné borovou mízou. Ale cyklistika se nechá snadno ovlivnit módou. Viděli chlapíka jíst bonbóny, tak je jedí všichni…“
Pokud si ale myslíte, že gumový medvídek je nejlepším způsobem, jak se připravit na Tour de France, a že byste tedy měli v supermarketu pospíchat k regálu se sladkostmi, mohli byste – až se zase příště postavíte na váhu – být nehezky překvapení.