Posledních pár dnů byl snadno k rozeznání. Wout van Aert vozil žlutý dres, což z něj dělalo v pelotonu Tour de France magnet pozornosti. Ale i kdyby měl Belgičan na sobě pouze svršky svého týmu Jumbo-Visma, přeci bude jiný, unikátní. Jako jediný silničář v poli má speciální přilbu.
Když belgická superstar začala vozit přilbu v designu Red Bull v cyklokrosových závodech, nejspíš to zaznamenal málokdo. Možná to bylo od rakouské značky, která je synonymem extrémních sportů, uznání toho, jak intenzivní závodění v terénu je a jaké vyžaduje dovednosti.
Když se ale Van Aert v býčí přilbě zjevil na silnici, všimli si všichni. Belgičan je neuvěřitelný univerzál schopný vítězit v jarních klasikách, v etapách Tour de France, myslí na podzimní mistrovství světa a až padnou teploty a sníh, zase se vrátí na cyklokrosové tratě. Je to prototyp moderní cyklistické superstar. Jak to zvládá? Možná že odpověď leží právě v kontraktu s Red Bullem.
Strašně dobrý? Velmi extrémní? Obojí!
Ten ale není výrobcem dnes už slavného nápoje, ačkoliv podle odhadů prodá globálně 21 milionů plechovek za den. Red Bull svoji produkci outsourcuje a namísto toho se soustředí na prodej a marketing svého energy drinku skrze škálu marketingových aktivit a právě ambasadorů. Červený býk nejenže sponzoruje, je taky majitelem řady týmů v motorsportu, fotbalu, hokeji a e-sportech.
A skrze hlavu Van Aerta, často předkloněnou nad řídítky, jak uhání na prvním místě pryč, je od roku 2018 ikonický design k vidění taky v cyklistice. Taková přilba je jasným důkazem toho, že její majitel je buď strašně dobrý, velmi extrémní, anebo obojí. A za to, vedle palet plechovek pro vlastní potřebu, inkasuje zajímavé sumy.
Teď, kdy známe pozadí vztahu, se ale podívejme na to, jak je možné, že někdo může nosit odlišnou přilbu než všichni ostatní. A vlastně proč ne? Mezinárodní cyklistická unie UCI nikterak pravidly neomezuje osobní sponzoring, většina závodníků má svého partnera přes tretry, brýle nebo dokonce i hodinky.
Důležitější tak je, jak se k věci postaví ten který trade team, který stojí ze sta procent na sponzorských prostředcích. A ti, co nemalé částky a své produkty posílají, očekávají, že závodníci budou v poskytnutém vybavení taky vidět. Zvlášť ty největší hvězdy. A tou Van Aert přece je, ne?
Rovnější mezi rovnými
Mohl by mu tedy někdo zakázat tuto specialitu? Podle jezdeckých agentů, kteří takové kontrakty vyjednávají, je zákaz osobních partnerů nepravděpodobný, protože podle evropského práva by to mohlo být považováno za obchodní omezení.
Závodník smí podepsat osobní smlouvu, když: a) nejde o konflikt s produktem/službou stávajících týmových sponzorů, b) nebrání jezdci vykonávat jeho týmové povinnosti, c) tým takovou dohodu schválí, d) smlouva jednoho závodníka nebrání týmu podepsat podobné kontrakty týmu jako celku.
Van Aert zdaleka není první, kdo přilbu Red Bull v profesionální cyklistice vozil. A není ani první, kdo se s ní objevil v silničních závodech, v tom ho předběhl Anton Palzer v dresu Bora-hansgrohe. A Brit Tom Pidcock byl zase první, kdo s červeným býkem absolvoval loni mistrovství světa, neboli závod pod hlavičkou národní reprezentace
. Naopak profesionální silniční závody mu ale v odlišné přilbě jeho tým Ineos nedovoluje, protože jeho závodníci jsou jezdícími billboardy a musejí být jeden jako druhý, takže Pidcock smí přilbu užít jen v cyklokrosu a na horských kolech, kde nemá s Ineosem nic společného.
Jumbu-Visma ale podobné módní výstřelky tolik nevadí, protože jde o nizozemský řetězec supermarketů a hádejte, co taky najdete v jeho regálech… Současně Red Bull podporuje rychlobruslařský tým, který taky spadá pod organizaci Jumbo-Visma, a tak byla cesta pro Wouta van Aerta jednodušší.
Protože my už víme, že Wout van Aert je jiný, výjimečný. Rovnější mezi rovnými. A tak není divu, že si užívá privilegií a speciálního zacházení. A zvlášť nyní, co jeho dres ve Francii slavnostně zežloutl, jsou jeho býčí křídla ještě viditelnější.