Váží deset kilogramu! Vysoká je 54 centimetrů. Je zdobena osmnáctikarátovým zlatem. Sní o ní téměř všichni cyklisté světa! Už máte jasno? Trofeo Senza Fine, neboli Nekonečná trofej pro šampiona Giro d´Italia.
Znají ji všichni milovníci cyklistiky. V průběhu května, pokud zrovna pandemie koronaviru nezmění termínovanou listinu, se nejlepší cyklisté planety rvou na Apeninském poloostrově o slávu v úvodní Grand Tour sezony.
Trofej stará třiadvacet let
Giro je označováno jako druhý nejtěžší závod planety po Tour de France. Jezdí se od roku 1909. Alfredo Binda, Fasto Coppi, Felice Gimondi, Gino Bartali a mnoho dalších legend je vepsáno do trofeje, která je důkazem slávy a výjimečnosti.
Byť závod už oslavil více než sto let existence, trofej pro šampiona je stará teprve třiadvacet let. Tehdy dílna Penello Mario z vesničky Vigodarzere vyhrála soutěž na nového tvůrce ceny pro nejrychlejšího muže pelotonu bojujícího o Maglia Rosa, růžový trikot, který označuje lídra závodu.
„Vytvořili jsme návrh na počítači. Ale udělat ji následně bylo složité. Náklady byly obrovské. Zkoušeli jsme to znovu a znovu. Až se nakonec podařilo trofej vyrobit,“ vzpomíná Luca Penello, syna majitele umělecké dílny.
Měsíc hodinářské práce
Výroba Trofeo Senza Fine (Nekonečné trofeje) zabere celý měsíc. Jaký je postup krasavice, kterou obdivuje celý cyklistický svět? Měděná tyč se zaoblí, poté se tvaruje ohýbacím strojem a je podrobena prvnímu leštění. Následně se tepelně zpracuje a stočí do dobře známého spirálovitého tvaru. Až poté se ořízne na požadovanou velikost, přidá se základna a trofej se znovu vyleští.
Laserem se následně vyrobí nápisy minulých vítězů a celá trofej je pískováním upravena do finální podoby. „Nejtěžší částí výroby je tvarování trofeje a zapisování jmen. Jakmile je vše zaneseno a přesně upraveno na spirálovitý tvar, je potřeba být mimořádně opatrný s jakýmikoliv dalšími zásahy,“ říká Luca Penello.
Od roku 2017 dostal privilegium být vždy v cíli závodu a na trofej pomocí ručního broušení doplňuje jméno čerstvého vítěze Trofeo Senza Fine.
Nejde o jedinou cyklistickou parádu z dílny na severovýchodě Itálie. Společnost vytváří cenu pro slavnou klasiku Milán-San Remo, jednorázový závod Milán-Turín, šotolinovou klasiku Strade Bianche a či etapový závod Tirreno-Adriatico.