Tradičním důvodem koupě použitého kola bývá finanční úspora. Nedostatek velomateriálu způsobený pandemií koronaviru však vyhnal na weby bazarů i ty jezdce, kteří nenašli svůj vysněný bike v aktuální nabídce prodejců. Obě skupiny cyklistů mohou tímto způsobem ušetřit spoustu peněz, ale také naletět nepoctivcům.
Jestli vás to na cyklistické bazary táhne, nebojte se vábení podlehnout. Ač jsou moderní kola stále složitější, pořád platí, že například ve srovnání s automobilem jde o relativně jednoduché a snadno opravitelné stroje. I když si při koupi ojetiny nějakého nedostatku nevšimnete, až na výjimky to neznamená, že jste pořídili bezcenný vrak. Po opravě se třeba jen ukáže, že investice nebyla tak výhodná, jak se zdálo. Na dalších řádcích najdete několik tipů, na co si dát pozor, aby nákup neskončil rozčarováním.
Seriózní prodejce, polovina úspěchu
Prodávajícím požadovaná částka je samozřejmě důležitým kritériem výběru, ale nemusí být nejdůležitějším. Zdá-li se vám vysoká, zkuste smlouvat, je-li podezřele nízká, nemusí to ještě znamenat, že je kolo kradené nebo ve špatném stavu. Mnoho prodejců nemá o cenách přesnou představu a často se jen chtějí zbavit věci, která jim dlouho překáží v bytě.
Více než na cenu dejte na dojem z prodejce a jeho vystupování. Pokud si pro kolo pojedete k majiteli domů, dovolí vám testovací jízdu, popíše, jak ke kolu přišel a proč jej prodává. Ukáže vám jeho nedostatky. Budí to víc důvěry než zažloutlý doklad o koupi nebo pochybný záruční list. Schůzka po setmění na parkovišti naopak není to pravé, zvlášť když majitel ani nedokázal do inzerátu správně opsat název kola. Pro lepší pocit z koupě můžete zkusit také proklepnout prodejce v komunitě na sociálních sítích. Na výsledný pocit potom dejte – když se vám kolo nebo majitel nezdá, nekupujte. On se podobný stroj v nabídce dříve či později opět objeví.
Levné kolo, minimum rizika
Z technického hlediska jsou nejméně riziková jednoduchá kola z dostupných cenových kategorií – dětská kola, městská přibližovadla, starší hardtaily a podobně. Prověříte je poměrně snadno. Zkontrolujte, zda se dobře otáčí náboje, zda nejsou probrzděné (rozevřené) ráfky, stiskněte brzdy, zapružte vidlicí (je-li přítomná), procvakejte řazení, zkontrolujte stav plášťů. Pokud na takovém kole později odhalíte nedostatek, nebývá oprava nákladná a šikovnější majitel si poradí i svépomocí. Brzdové špalíky jsou vyměněné za pár minut, stejně rychle seřídíte kónusová ložiska, výměna lanek a bovdenů zabere o něco více času, stále však jde o stokorunové položky.
Jedinou vážnější zradou bývá vada samotného rámu. Zkontrolujte tedy, zda ráfky prochází prostředkem vidlice a zadní stavby. Pohledem zezadu ověřte, že je kolo skutečně jednostopé, že kola nevytváří takzvané „štafle“. Prohlédněte svary rámu, zda nenajdete praskliny. Kolo po silném nárazu do překážky často poznáte podle „hrbu“ na horní či spodní rámové trubce hned za hlavovou trubkou.
Obecným vodítkem pro posouzení celkového stavu mohou být v této kategorii i detaily – když je kolo čisté, řetěz přiměřeně namazaný, na lankách nechybí koncovky, ráfky jsou vycentrované, závěs přehazovačky rovný, gripy nepotrhané a podobně, svědčí to o jisté pořádkumilovnosti majitele. A právě takového prodávajícího hledáte!
Více luxusu, více rizika
U dražších a sofistikovanějších strojů číhá mnohem více nebezpečí, a proto je na místě větší obezřetnost. Jestli technice příliš nehovíte, přizvěte k nákupu zkušenějšího kolegu nebo si domluvte prohlídku kola v servisu. Rozhodně trvejte na zkušební jízdě, při níž se zaměřte na různé pazvuky při záběru, na funkci pérování, brzd i řazení. Nedůslednost vás může vyjít u některých kategorií kol i na desetitisíce korun.
I když stroj hezky jede, neznamená to, že je v pořádku. Také u dražších kol proto pečlivě zkontrolujte rám. U celoodpružených biků navíc zkuste zahýbat zadním kolem do stran, zda neodhalíte vůle v zadní stavbě. Vyplatí se také tlumič vypustit nebo vyšroubovat z jednoho oka a vyzkoušet, zda zadní stavba pracuje hladce v celém rozsahu. Přelisování ložisek může být totiž poměrně drahé a prodávající by měl takové opravy zohlednit v ceně.
Jednotky odpružení jsou samostatnou kapitolou – i když vidlice nebo tlumič fungují zdánlivě dobře, smiřte se s tím, že vždy kupujete zajíce v pytli. U komponentů s neznámou historií potom neotálejte s profesionálním servisem. Vyčištěním, výměnou oleje, případně těsněním vylepšíte funkci a prodloužíte životnost těchto dílů. Samozřejmě se také připravte na telefonát, že jsou vnitřnosti vidlice nebo tlumiče opotřebené do té míry, že pomůže jen výměna. To bývá jeden z nejčernějších scénářů.
Pokud mají brzdy přiměřeně krátký a tvrdý krok, je vše nejspíš v pořádku. Výměna špalků nestojí za řeč, u kotoučů a destiček vás již investice trochu zabolí, ale stále jde o stokoruny. O řád výše se snadno dostanete při výměně pohonu. Proto si s sebou vezměte kalibr na řetěz a změřte opotřebení.
Při velkém protažení řetězu byste se nevyhnuli výměně kazety a převodníků, a tady už začínají létat mnohatisícové částky. Nehledě na to, že atypické starší díly bývá obtížné sehnat. Totéž platí o zapletených kolech – opotřebené průmyslové ložisko v náboji lze vyměnit, s ořechem už to může být složitější a řešit popraskané ráfky nebo atypické paprsky starších zapletených kol už je činnost pro největší dobrodruhy.
Nečekejte zázraky
Narazili jste na zachovalé dětské kolo za sotva poloviční cenu nového? Jděte do něj! Hledáte silničku pro zimní tréninky v plískanicích? Rozhodně je zbytečné pořizovat novou! Padl vám do oka tři roky starý full? Hodně přemýšlejte a hodně dobře prověřujte! Náklady na servis takového kola mohou nepříjemně překvapit. A to dokonce i v případě, kdy majitel žije v přesvědčení, že je bike naprosto v pořádku.