Tohle bude dost možná televizní bomba roku. Organizátoři Tour de France 2022 se dohodli s platformou Netflix na vzniku osmidílné dokumentární série z letošního 109. ročníku Staré dámy. A produkce se neujme nikdo jiný než společnost Quadbox. Ta stojí za fenomenálním seriálem Drive to Survive (v české verzi v lehce nešťastném překladu Touha po vítězství).
Jeho detailní vhled do zákulisí formule 1 přinesl obrovský nárůst diváckého zájmu o uvadající královnu motorsportu. Chystaná série, na níž se bude podílet i francouzská veřejnoprávní televize, by měla mít osm 45minutových epizod.
Osm týmů odhalí nejzazší zákoutí
Diváci se dostanou doslova na dotek všem účastníkům Tour. Budou mít příležitost odhalit, jak složitý organismus nejslavnější a nejtěžší etapový závod planety je.
„Dostali jsme jedinečnou příležitost poodhalit nové aspekty ikonické Tour de France. Máme unikátní šanci ponořit se co nejhlouběji do jejích inspirujících příběhů,“ poznamenala Dolores Emileová z francouzské pobočky Netflixu. „Coby historický partner a vysílatel Tour jsme pyšní na to, že pomůžeme doslova každému prožít každodenní život šampionů a jejich týmů. Bude to skvělá nadstavba k našemu programu vysílání z Tour, která otevře tenhle skvělý závod ještě širšímu poli diváků,“ doplnil šéf sportu ve France Télévisions Laurent-Eric Le Lay.
Osm bude i stájí, které nechají nahlédnout i do nejzazších zákoutí svých týmových kuchyní, od přípravy na nový ročník až po cílovou lajnu Tour de France 2022 na Champs-Élysées. Diváci tak detailně poznají kompletní ansámbl od jezdců po top manažery týmů AG2R Citroën, Alpecin-Fénix, BORA-Hansgrohe, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, Ineos Grenadiers, Jumbo-Visma a Quick-Step Alpha Vinyl.
„Pomocí narativního přístupu jako doplňku samotného závodu dostanou diváci možnost objevit, jak obrovskou výzvu Tour pro jezdce představuje. A co při ní musí vytrpět, kam posunou své hranice i týmového ducha. Chceme díky tomuto projektu učinit náš sport přístupnějším pro širší publikum,“ doplnil výkonný ředitel pořadatelské společnosti A.S.O. Yann Le Moënner.
Formule v USA dotáhla americký fotbal
Lze jen spekulovat, zda A.S.O. ke kooperaci s Netflixem sáhla kvůli problémům s televizní sledovaností Tour. Ta totiž v nedávných letech šplhala během tří týdnů závodu ke 3,5 miliardám diváků!
Faktem ale je, že pro formuli 1 bylo famózní a do detailu dokonale propracované zpracování seriálu Drive to Survive jako obří injekce živou vodou. Hned první série mapující sezonu 2019 zvedla obrovskou vlnu diváckého zájmu. Strhující záběry spolu s odhaleným předivem vnitřních vztahů a konfliktů táhly i v následujících sériích.
O skomírající šampionát, který i pro masu skalních fanoušků spadl do kategorie předvídatelné nudy, navíc najednou začali jevit zájem i diváci, pro něž byl motorsport příslovečnou španělskou vesnicí.
A třeba ve Spojených státech, které jsou velikostí svého trhu velkým lákadlem, se sledovanost dotáhla na americký fotbal. A i díky tomu se již v blízké budoucnosti pojedou v USA hned tři závody světového šampionátu vozů formule 1 během jedné sezony. V Texasu, na Floridě a v Las Vegas.
Nová Tour de France se na 99,9 procent nepojede. Nicméně možný nárůst sledovanosti na základě dokumentu o Tour de France 2022 rozhodně není k zahození. Ceny reklam by letěly nahoru. A o peníze jde až v první řadě…