Měl velké plány. Úřadující mistr republiky v silničním závodě jednotlivců Michael Kukrle na startu sezony 2022 s pro-kontinentálním týmem Gazprom-RusVelo absolvoval kvalitní tréninkové kempy a těšil se na svou první sezonu ve světě velké profesionální cyklistiky.
Hned na začátku měl skvělý program. Jel Kolem Ománu, worldtourovou UAE Tour a spřádal plány na další kvalitní závody. Jenže nedlouho po napadení Ukrajiny Ruskem odebrala Mezinárodní cyklistická unie (UCI) ruskému týmu licenci a závodníci v podstatě ze dne na den zůstali na dlažbě. Kukrle nechtěl čekat na zázrak, jestli arbitráž něco zvrátí, a dohodl se na návratu do Elkov Kasper, odkud do Gazpromu po loňské sezoně zamířil.
Jak byste popsal dění v posledních šesti týdnech?
Ze začátku mě vůbec nenapadlo, že by nám mohli sebrat licenci. Na jednu stranu chápu, že zařízli Rusáky, ale my jsme byli mezinárodní tým s řadou neruských závodníků i zaměstnanců a pykáme za to všichni. Přitom od nás z týmu nikdo neměl s válkou ani s Putinem nic společného, jen jsme měli ruskou licenci a sponzora. Je trochu paradox, že Rusové třeba ve World Tour závodit můžou, ale mezinárodní tým v podstatě UCI zrušila.
Je naděje, že by se našel jiný sponzor a tým dostal zpátky licenci?
Já doufal, že se to vyřeší co nejdřív a budeme moci závodit, bohužel se to táhne. Odvolali se ke sportovní arbitráži. Asi to není snadné v rozjeté sezoně. Tým nám nechal jedno tréninkové kolo, to mi zůstalo. Poslední plat jsme dostali v únoru. Vím, že někteří kluci pořád vyčkávají. Třeba Italové, co u nás byli, jedou teď s italským nároďákem Kolem Sicílie. Já už dál čekat nechtěl. Ta pauza byla i tak dost dlouhá a věděl jsem, že potřebuju závodit.
Jak těžké je sehnat v rozjeté sezoně angažmá, když většina týmů má plný stav?
Do jedničky nebo dvojky mě nikdo vzít nechtěl. Řeší se, jestli nejlepším týmům UCI povolí rozšíření na 32 závodníků. To by pomohlo třeba Mathiasi Vackovi, který má od příští sezony podepsáno do Treku, ale teď se tam prostě nevejde do kvóty, protože mají plný stav. UCI to zatím neschválila a musím říct, že jejich kroky za poslední měsíc a půl moc nechápu.
Ve vašem případě byl návrat do Elkov Kasper logickou volbou.
Možnosti byly akorát z kontinentálních týmů. Od nás Elkov, ATT Investments, pak ještě rakouský Felbermayr – Simplon, kde působí Dan Turek. Pro mě byl jasnou první volbou Elkov. Vracím se domů a rozhodl hlavně závodní program, který mají z těch zmíněných týmů nejkvalitnější.
Jak vás v týmu přijali po pár měsících?
Jako bych se vrátil z dovolené. Když jsme se dohodli, mělo to rychlý spád. Do týdne bylo vše vyřešené: materiál, oblečení. Chtěl bych vedení týmu moc poděkovat, že mě vzali zpátky. Vrátil jsem se do známého prostředí a doufám, že něco ukážu a pomůžu k co nejlepším výsledkům. Jsem hlavně rád, že můžu závodit.
Do závodů ve staronovém dresu jste skočil ve velkém stylu, hned jste vyhrál etapu na Circuit des Ardennes.
To bylo fajn, měl jsem velkou radost. Aspoň jsem zase ukázal mistrovský dres. A hlavně nám to vyšlo super jako týmu. Dominik Neuman skončil celkově třetí, ukázali jsme se v dobrém světle. Snad to přeneseme i do dalšího závodu ve Francii Tour du Loir et Cher, který teď jedeme. Jsou to závody 2. kategorie, ale mají velkou kvalitu.
Na jak dlouho jste se s týmem dohodl?
Smlouvu mám do konce sezony. Kdyby náhodou nějaká nabídka od profíků přišla, asi bychom to řešili, ale jsem realista. Soustředím se na Elkov Kasper, pokusím se dostat na reprezentační akce a uvidíme, jaká ta sezona bude. Třeba se mi nějaké zajímavé angažmá povede vyjet.
Bylo pro vás hodně těžké skousnout, že vysněné angažmá skončilo po pár měsících?
Co se dá dělat… Kdybych nad tím pořád přemýšlel, tak nezávodím dobře a já chci Elkovu co nejvíc pomoci. Budu jezdit menší závody, než jaké jsme měli v plánu s Gazpromem, ale to je realita. Věřím, že budu mít dobrou sezonu a rád bych se porval o novou šanci u profíků. Hlavně mám radost, že jsem zase naskočil do toho závodního kolotoče.