Těší se popularitě stejné jako fotbalisté. A to je co říct, protože v Brazílii jsou borci čutající do meruny na zelených trávnících téměř bozi. Do stejné pozice se dostal i Henrique Avancini, biker ze země samby. A před druhým dubnovým víkendem k němu hledí celá rodná země, která bude prvně v historii na okruhu v Petropolis hostit závod Světového poháru cross country.
„Nejlepší jezdci planety přijedou do mého rodného města na závod nejprestižnějšího seriálu světa. V mojí kariéře jde dost možná o největší úspěch, na němž jsem se podílel,“ říká Henrique Avancini.
Brazilec přitom není žádné druhořadé ořezávátko. Jako první v historii země vyhrál závod světového poháru, v roce 2018 ovládl mistrovství světa v maratonu, má stříbro z loňského mistrovství světa, ovládl celkové hodnocení Světového poháru 2020. Bez nadsázky pobláznil celou zemi, v které se závody horských kol postupně prodraly mezi nejpopulárnější sporty.
Black Tiger vytvořil papoušky Maritaca a stromy Ipé
Avancini si tím patřičně zavařil. Celý nadcházející víkend bude všechen zrak domácích fanoušků upřeně hlavně na třiatřicetiletého borce. Člen továrního týmu Cannondale, dvojnásobný účastník olympijských her, patří mezi favority a bude v závodě startovat na speciálním biku.
Celoodpružený karbonový Cannondale Scalpel brazilského bouřliváka si vzal do parády místní umělec, který si říká Black Tiger a parádním airbrushem vytvořil unikátní dílo s brazilskými motivy – papoušky Maritaca a stromy Ipê, v národních barvách a s krásnými detaily.
Celý projekt má navíc charitativní podtext. Avancini počtvrté přichází s vlastním programem Pedaling for a Reason, v němž se snaží nějakým způsobem pomoct místní společnosti. Tentokrát se bude tento unikátní bike dražit a kompletní výtěžek půjde na vzdělání lidí ve složité životní situaci, kterým bude umožněno vyučit se mechanikem jízdních kol. Ideou je vytvořit nový proud profesionálů, kteří podpoří současný růst celého cyklistického trhu v Brazílii.
Kolo pro charitu
Přihazovat je možné až do pondělí 11. dubna. Aktuální cena je přibližně 330 tisíc korun a bude zajímavé sledovat, kam až se v zemi, kde má Avancini i vlastní televizní show a přezdívají ho El Presidente, vyšplhá.
Specifikem Cannondalu je přední jednonohá karbonová „vidlice“ Lefty Ocho se zdvihem 100 milimetrů. Stejný zdvih nad zadním kolem poskytuje tlumič Fox Float DPS. Obojí lze najednou zamknout páčkou ze řídítek.
Kolo je osazeno nejvyšší mechanickou sadou XTR od japonského Shimana, dvanáctipastorková kazeta je v kombinaci s převodníkem s 38 zuby a brzdové kotouče mají standardní průměr 160 milimetrů.
Kokpit tvoří karbonová řídítka Enve o šířce 735 milimetrů a představec od stejné značky s délkou 8 centimetrů a sklonem -6 stupňů. Na dosah palců z pěnových gripů je na pravé straně ovládání teleskopické sedlovky a na levé dvojpáčka pro zmíněné uzavírání předního i zadního pružení.
Zajímavostí je chybějící horní krytka hlavového složení, aby se jezdec dostal se svým posedem co nejníže nad přední kolo.
Specifika pro deštný prales? Měkká směs s krátkými výstupky
Nechybí teleskopická sedlovka. Ta je na takovou trať, kterou Henrique v Brazílii se svými kamarády postavil, nutnost. Fox Transfer SL je sice jedna z nelehčích na trhu, disponuje ale jen poměrně malým zdvihem 7 centimetrů.
Špičková karbonová kola Enve jsou zapletena na speciálním náboji Lefty vpředu a IndustryNine vzadu. Původně tým vozil náboje DT Swiss, ale kvůli výpadkům ve výrobě a distribuci jim byla další dodávka původně přislíbena až na sezonu 2024…
A tajná specialitka do deštného pralesa? Po vzoru sjezdařů přední plášť z měkké směsi s vyššími výstupky, které mechanik uprostřed běhounu kleštěmi zkrátil a nechal jen ty na bocích.
Bude tak mít dobrý grip i valivý odpor na udusaných trejlech, ale zároveň podrží v měkkém terénu. Na fotkách ji ale nehledejte, Avanciniho mechanik nám na focení přední kolo vyměnil za standardní Schwalbe Racing Ralph o tloušťce 2,35 palců.