Čím nižší pozice sedla, tím více prostoru nad kolem a tedy i zábavy v terénu! Tuhle zákonitost znají bikeři už od vzniku své disciplíny. Neustálé úpravy pozice sedla mezi režimy „maximální zábava“ a „maximální výkon“ však dlouhou dobu znamenaly zastavování a manipulaci s rychloupínákem. Až masivní rozšíření funkčních teleskopických sedlovek přineslo elegantní řešení.
Teleskopická sedlovka funguje velmi jednoduše – jde o dvě do sebe se zasouvající trubky, jejichž vzájemný pohyb je regulován hydraulikou (méně často mechanicky). Páčkou z řídítek ovládáte regulaci průtoku oleje a tím i pohyb sedlovky. Pokud ventil otevřete a sedlovku zatížíte, zasouvá se dolů, pokud ji uvolníte, vyjíždí vzhůru. Prakticky všechny sedlovky lze dnes zastavit a používat v jakékoli pozici v průběhu zdvihu.
Teleskop se postupně stal nezbytnou výbavou endur a trail biků, ale rostoucí náročnost tratí a hlavně schopnosti současných XC kol mu připravily úrodnou půdu i v této kategorii. Mnoho výrobců osazuje teleskopické sedlovky s nízkým zdvihem dokonce i v kategorii gravel bike a s měnitelnou pozicí sedla se nejednou experimentovalo i v silničním pelotonu, kde teoreticky nabízí aerodynamičtější pozici s nízko umístěným těžištěm ve sjezdech. Pokud po teleskopu také pošilháváte, poradíme vám, jak jej vybrat.
Průměr, délka, zdvih
Prvním určujícím rozměrem při výběru bude vnitřní průměr sedlové trubky rámu. Pokud potřebujete sedlovku 31,6 nebo 30,9 mm, budete mít nejširší výběr. Úzkých sedlovek 27,2 mm v poslední době na trhu pár přibylo, přesto zůstává jejich nabídka omezená. Díky vložkám do sedlové trubky je možné použít užší sedlovku do širší sedlové trubky, obráceně to však možné není.
Často skloňovaným parametrem je zdvih sedlovky, tedy hodnota, o kterou je možné sedlo snížit. Více zdvihu přináší více svobody, nicméně celková délka sedlovky je tu jasným limitem. Sedlovka s vyšším zdvihem je totiž celkově delší a nemusí se vejít do menšího rámu. Nejde přitom jen o délku sedlové trubky, ale i o její vnitřní tvar, který bývá narušen zahnutím, úchytem tlumiče, návarky na košík a podobně.
U sériových kol je proto běžné, že má například bike ve velikosti S zdvih 125 mm, velikost M 150 mm a velikost L 175 mm. Pokud teleskop dokupujete ke stávajícímu kolu, ověřte si, zda jej bude možné do vašeho rámu zasunout tak, abyste se dostali na potřebnou výšku posedu. U sedlovek s vnitřním vedením kabeláže je nutné počítat ještě s rezervou pro ovládací mechanizmus.
Vnitřní versus vnější vedení
Drtivá většina sedlovek je dnes ovládána ocelovým lankem vedeným v bovdenu, existují ale také modely s hydraulickým vedením nebo dokonce bezdrátovým elektronickým ovládáním. Už spíše výjimečně narazíte na jednoduché sedlovky ovládané přímo pákou pod sedlem.
Ocelové lanko je ze všech vyjmenovaných řešení klasikou s nejlepším poměrem cena/výkon. I zde ale máte možnost volby – k sedlovce může být vedeno vnitřkem rámu nebo vnějškem. Pokud máte na rámu volný vstup pro lanko, rozhodně volte elegantnější a více chráněné vnitřní vedení. V opačném případě ale nevěste hlavu, kvalitní sedlovky s vnějším vedením lanka stále existují.
Při výběru se také zajímejte o zpracování ovládací páčky. Ta může být umístěna buď horizontálně (podobně jako páčky řazení), nebo svisle (na objímce vedle gripu). Zvolte takový typ páčky, který se na řídítka vejde a bude palcem snadno dostupný.
Pokud potřebujete jiné provedení, lze páčku dokoupit samostatně, ale jde o zbytečnou a často nezanedbatelnou investici navíc.
Výrobce, cena a to další
Teleskopická sedlovka je extrémně namáhaný komponent, který si časem řekne o údržbu nebo výměnu. Existují dvě možnosti, jak se k této skutečnosti postavit. První je koupě kvalitní rozebiratelné sedlovky. Ta sice vyžaduje pravidelný servis, ale díky možnosti výměny jednotlivých dílů pravděpodobně nabídne delší životnost.
Většina výrobců však sází na levnější řešení s vnitřní nerozebiratelnou patronou. V okamžiku, kdy taková sedlovka doslouží, zakoupíte nový kus, nebo, pokud výrobce nabízí samostatně náhradní patrony, lze vyměnit pouze „vnitřnosti“ sedlovky. Možnosti servisu a dostupnost náhradních dílů by tedy měly být dalšími zásadními kritérii výběru.