Jedním z jasně patrných trendů v současné cyklistické technice je zvětšování průměru řídítek v místě upnutí do představce. Na kolech dlouho vládl palcový standard spolu se specifickým 26mm průměrem pro silniční oblouky, obě tyto hodnoty ale evoluce nahradila „oversize“ průměrem 31,8 mm. Ani tady se však vývoj nezastavil, v poslední dekádě sahají výrobci dokonce po průměru 35 mm.
Řídítka a představce s 35mm průměrem představily před deseti lety hned dvě značky, paradoxně z rozdílných pólů cyklistického světa. Italská Deda uvedla na trh silniční oblouky M35, zatímco americký Easton sjezdová MTB řídítka Havoc DH 35.
Motivace ke zvětšení průměru byla u obou výrobců stejná, ale větší počet příznivců si široká řídítka našla mezi bikery. Zatímco na silnici nese Deda 35mm standartu téměř osamoceně, v terénu pronikl široký průměr nejprve do sjezdu, později do endura a mezi trail biky a nyní se zabydluje i v cross country.
Širší = tužší + lehčí
Hlavním impulzem ke zvětšování průměru trubek nejen u řídítek, ale třeba i u rámů, je skutečnost, že s rostoucím průměrem trubky působí síly vznikající při jízdě v její stěně nižší napětí a je tedy možné stěnu zeslabit. Zjednodušeně řečeno, široká trubka je tužší a pevnější a zároveň může být i lehčí. V praxi tedy lze zvětšený 35mm průměr využít k tomu, abychom mohli použít širší moderní řídítka aniž by utrpěla újmu jejich nízká hmotnost nebo tuhost.
Když se podíváme do katalogů, zjistíme, že rozdíly nejsou dramatické, ale jsou jasně rozpoznatelné. Dobře se porovnává například u kanadské značky Race Face, která některé své produktové řady nabízí v obou průměrech.
Ať už porovnáváme karbonový top model SixC nebo dostupný hliníkový Chester, vždy nám vyjde, že řídítka s průměrem 35 mm jsou při shodné hmotnosti o cca 40 mm širší než provedení 31,8 mm. Vedlejším přínosem velkého průměru je také zvětšení kontaktní plochy s představcem, což je vítané hlavně u karbonových komponentů.
Kolik tuhosti potřebujeme?
V souvislosti s módou 35mm řídítek někdy zaznívá otázka, zda nejsou příliš tuhá řídítka kontraproduktivní. Rigidní modely totiž zprostředkují nekompromisní kontrolu nad řízením, zároveň však mohou být velmi nepohodlné, protože jsme je připravili o možnost pružit a pohlcovat vibrace. Tady se otevírají široké možnosti působení pro konstruktéry, kteří se snaží řídítka vyladit k optimálnímu kompromisu.
Používají při tom různé modifikace tvaru přechodu mezi širokou středovou částí a konci, které si stále zachovávají standardní průměr 22,2 mm. U karbonových řídítek lze vlastnosti ovlivnit také charakterem použitých karbonových vláken a způsobem jejich kladení. Zajímavostí je potom technologie Vibrocore od značky Spank. Jde o speciální pěnu uvnitř řídítek, která má za úkol tlumit vibrace zvyšující únavu paží a potenciálně působící zdravotní potíže.
Přínos i móda
Široká řídítka jsou tuhá, lehká a moderním kolům s masivními rámy, vidlicemi i plášti dokonale sluší. Jde tedy o trend, který má své opodstatnění. Pokud pořizujete nové kolo z vyšší zdvihové (a cenové) kategorie, je dobře, když bude 35mm řídítka mít. V případě, že chcete vylepšit svůj stávající bike s kvalitními řídítky s průměrem 31,8 mm, nemusí přechod na širší průměr přinést žádné citelné výhody.
Vždy totiž záleží na určení a zpracování konkrétního modelu, řídítka s menším průměrem mohou být díky materiálu tužší než s větším a podobně. Důležité jsou také zvyky a preference jezdce. Na otázku z titulku článku tedy rozhodně není jednoznačná odpověď.
Správně zvolená šířka a geometrie řídítek (zdvih, úhly zvednutí a přihnutí k jezdci) zůstávají mnohem důležitější než centrální průměr trubky.