Mysleli jste si, že letos jako pokaždé předtím půjde o trofeje, o žlutý či snad ten duhový trikot? Jasně, ale je tu ještě jedno téma, které má cloumat závodní sezonou World Tour roztáčející právě svá kola. Na první pohled sice tahle meta není vidět a nemůžete si na ni sáhnout, přesto bude pro týmy (tedy ty zainteresované) důležitější než kdejaký pohár nebo pugét z pódia. Body! Právě ty a jejich počet určí pořadí v rankingu, na jehož základě se budou udělovat licence nejvyšší úrovně World Tour pro roky 2023 až 2025. A je jich jen… 18!
Nejlépe se zatím jeví francouzská druhodivizní Arkéa-Samsic, která se dle očekávání popere o jízdenku mezi elitu s jiným francouzským celkem, dosud prvodivizním Cofidisem, který se naopak krčí u dna pořadí elitních týmů podobně jako belgické Lotto Soudal, Intermarché-Wanty-Gobert, za něž závodí Jan Hirt, a španělský Movistar.
Dokonce i zavedené EF Education-EasyPost, BikeExchange-Jayco a Team DSM budou bedlivě sledovat rtuť na teploměru sezony World Tour s obavou, aby nepadli do zóny nebezpečí. Ehm, sestupu. Dokonce i jedno jindy nevýznamné vítězství v provinčním závodě může udělat rozdíl mezi udržením se a sestupem.
TotalEnergies zřejmě nespasí ani Peter Sagan
Tato matematika by mohla některé závody proměnit v pečlivě propočítávané bitvy spíš než opravdovou závodní podívanou. To je téma, které si budeme číst mezi řádky profesionální sezony World Tour 2022.
Ambiciózní norské Uno-X a francouzské TotalEnergies, které na podzim jeho kariéry ulovilo Petera Sagana, už vyjádřily svou touhu vyvézt se do nejvrchnějšího patra proficyklistiky z toho předposledního, na níž právě teď figurují, tedy ve druhé divizi.
Ale jejich ambice je spíše teoretická, protože by oba týmy potřebovaly hromadu bodů. Saganovo renomé sice Francouzům může zajistit pozvánky na klasiky i Tour. Ale i když toho Slovák umí hodně, zázraky nejspíš ne. Tedy ani on nesvede sesbírat 5000 bodů za jedinou sezonu a dostat nového zaměstnavatele do World Tour.
To Arkéa má realističtější šance díky tomu, že posledních pár let poctivě kumulovala body. Pokud v tříletém rankingu (2020, 2021 a 2022, přičemž body se sčítají od deseti nejlepších závodníků týmu) předskočí některý z 18 dnes elitních celků a splní přitom další registrační kritéria, pak vyšoupne některý ze stávajících týmů a získá worldtourovou licenci.
Lídrem je Quick Step
Vůbec nejlépe by na tom z pohledu bodů mezi druhodivizními týmy byl belgický Alpecin-Fenix s hvězdným Van der Poelem, ale od jeho manažerů zaznívá vůle setrvat tam, kde jsou, protože pozvánky na top závody včetně Tour de France dostávají i tak díky tomu, že jsou nejlepší tým kategorie Pro, a můžou si z nich vybírat, zatímco World Tour týmy naopak mají ze svého statusu povinnost startovat a navíc mají shůry určený minimální rozpočet.
Cyklistická federace UCI kupodivu svůj tříletý týmový žebříček nezveřejňuje, ale podle odhadu z něj nejlépe vychází Štybarův Quick-Step, druhé je Jumbo-Visma a třetí britský Ineos. Bodové rozdíly na opačné straně spektra jsou mnohem těsnější a naznačují, jaká to letos bude v baráži rvanice.
Celkové pořadí v závodech Grand Tour a jednodenní závody kalendáře World Tour jsou bodově významně nadřazeny etapovým vítězstvím. Kupodivu i těm v nejsledovanějším závodům roku.
Vítěz Tour de France inkasuje 1000 bodů a šestnáctý 75. Pro porovnání – mnohdy těžko dosažitelný triumf v etapě Tour = 120 bodů. Což je – tak trochu paradoxně – srovnatelné se 7. místem v závodě nižší kategorie E3 Saxo Bank Classic.
Sezona World Tour 2022 tak možná víc než co jiného bude velká matematická hra, ve které budou vítězství jen sekundárním cílem. Není to ale škoda?