Stejně jako silniční cyklistika žije i ta horská nepřetržitým technickým vývojem. Ani se nenadějete a z kola, které jste si pořídili sotva před pár léty, je najednou veterán. I v nadcházející sezoně se objeví novinky, které budou z našich strojů postupně vytvářet historické exponáty cyklistického muzea.
Samozřejmostí technického vývoje je snaha o zlepšování funkce komponentů, snižování hmotnosti, zvyšování odolnosti a tuhosti kol. Nadto jsou ale v současné horské cyklistice jasně rozpoznatelné i další silné trendy. Pojďme si je představit jeden po druhém.
Kategorie downcountry
Že jste tohle slovo ještě neslyšeli? Nevadí, jde o relativně nové označení už několik let zřetelného trendu. Tímto pojmem se dnes označují kola, která mají v genech zakódované vlastnosti špičkových závodních XC biků, ale zároveň se snaží nabídnout více zábavy a jistoty při jízdě směrem z kopce.
Receptura je jasná – stabilnější geometrie, citlivější odpružení s mírně vyšším zdvihem (obvykle okolo 120 mm), objemnější pláště a trochu více tuhosti a odolnosti u klíčových komponentů.
Mullet biky
U kol s vyšším zdvihem (od kategorie trail bike výše) aktuálně nachází mnoho nových příznivců věkovitá myšlenka mulletu.
Jde o kombinaci rozdílného průměru kol – vpředu se používá větší 29“ pro lepší průchodnost terénem, vzadu menší 27,5“ pro možnost osadit objemnější pláště, ale hlavně pro zlepšení obratnosti celku.
Vysoký čep
V týchž zdvihových kategoriích, kde se objevují mullety, můžeme vypozorovat další silnou vlnu – tzv. high pivot. I tady sledujeme spíše než revoluci pouhou renesanci známého řešení kinematiky zadní stavby.
Umístění hlavního čepu otáčení zadní stavby výše způsobí, že zadní kolo se při stlačování tlumiče pohybuje šikmo dozadu, což umožní hladší překonání překážek. Nevýhodou je obtížnější naladění systému a jeho větší složitost – neobejdete se bez typického poznávacího znamení těchto kol, tedy řetězové kladky oddělující funkci odpružení od šlapání.
Elektronicky řízené odpružení
Systém Rock Shox Flight Attendant je zatím posledním pokusem o inteligentní elektronicky ovládané pérování. Senzory na kole průběžně vyhodnocují podmínky a nastavují vidlici i tlumič tak, aby měl jezdec neustále správnou porci aktivity i opory (přepínání mezi režimy open/pedal/lock).
Podobné produkty nabízí nebo vyvíjí i další odpruženářské značky, budeme je tedy na top modelech vídat stále častěji.
E-biky – lehčí, nenápadnější i s delším dojezdem
Současná elektrokola mají výkonu na rozdávání, a také kultivovanost jejich projevu už není moc kam vylepšovat. Výrobci se tedy soustředí na detaily – umožňují zákazníkovi vlastní nastavení systému v aplikaci, snaží se zmenšit rozměry elektropohonu, nenápadněji jej zakomponovat do rámu.
Dalším trendem je zvětšování kapacity baterií. Každá watthodina se počítá a namísto 500 Wh se standardem pomalu stává alespoň 625 Wh. Jinou cestou, jak zvýšit dojezd, je použití méně výkonného motoru. Mnoha bikerům totiž stačí i menší míra dopomoci a celý systém je pak kompaktnější a lehčí. Nabídka se tedy větví na plnohodnotná elektrokola a odlehčené varianty, které jsou jízdním projevem bližší klasickému biku.
Zjednodušení a uhlazení
Snaha o elegantní a jednolitý vzhled prosakuje ze světa silniček i do terénu. Přibývá a bude přibývat kol s řízením v podobě komba představce a řídítek, výrobci důsledněji ukrývají hadice brzd a bovdeny řazení, pokud rovnou nesáhnou pro řazení bezdrátové.
Některé značky se snaží tlumič i jeho přepákování více či méně zamaskovat za křivky rámu, třeba Scott ukryl tlumič zcela do nitra trubek. Trend zjednodušování platí i pro samotné odpružení. Některé značky se vrací k nekomplikované jednočepové konstrukci, velmi oblíbené je zároveň nahrazování ložisek v čepu pružností samotného materiálu.