Výrobci kol pravidelně přichází s řadou menších či větších vylepšení mezi jednotlivými sezonami. Někdy jde o dílčí zásahy, jindy můžeme ve vývoji vystopovat obecné tendence, které cyklistiku výrazněji promění. Pojďme se podívat, co by to mohlo být v nadcházejícím roce na silnici.
Napříč všemi značkami se stále projevuje nedostatek komponentů pro výrobu. I v příštím roce tedy bude často docházet k prolínání kolekcí, například modely pro sezonu 2021 a 2022 mohou u mnoha výrobců zůstat totožné, což bylo ještě před pár lety zcela nemyslitelné.
Už v době před pandemií byl ale znatelný související trend – novinky nejsou představovány na sklonku předchozí sezony (například na veletrhu Eurobike), ale do distribuce se dostávají průběžně během celého roku. Obě tendence jsou snadno pochopitelné a přirozené – je zbytečné každoročně přelakovat, nebo dokonce předělat model, který je technologicky stále na úrovni a zákazníkům se líbí.
Elektrické silnice a gravely
V porovnání s biky, městskými koly a dalšími kategoriemi zůstanou elektrifikované silničky a gravel biky minoritní, ale opět jich několik přibude.
Lehké a kompaktní pohony mají výrobci k dispozici, nyní je však čeká důležitý úkol – nabídnout je na kolech v dostupnějších cenových hladinách.
Aero i klasika
Aerodynamika, respektive aerodynamickými vlastnostmi ovlivněná estetika, zůstává pro výrobce stále jasným imperativem. Vysoké ráfky, ploché trubky, propracované modely integrovaných řídítek, dokonalé zamaskování kabelů, hadic či lanek od páky až k ovládanému komponentu, to je recept na přitažlivý stroj.
A opět můžeme sledovat, jak se tyto technologie dostávají i do nižších cenových pater nabídky. Výrobci se však neloučí ani s klasickým vzhledem a snižováním hmotnosti – kola jako Specialized Aethos, Cervélo R5, Bianchi Specialissima CV a další mohou naznačit renesanci klasičtějších tvarů a také návrat k pohodlnějšímu jízdnímu projevu.
Bezdušové pláště
I v příštím roce bude pokračovat revoluce v obouvání. Výrobci, kteří ještě nezachytili trend širokých plášťů, jim budou muset přizpůsobit konstrukci ráfků i průchodnost rámů a vidlic. Běží hlavně o komfort a valivý odpor, ale širší ráfek a plášť umožní také spolehlivější fungování bezdušového systému.
Dalším jasným trendem je totiž odstraňování duší. K tomu je zapotřebí neustále pracovat na spolehlivosti a kompatibilitě jednotlivých částí systému. Důkazem, že se to daří, je narůstající počet silničních „hookless“ ráfků, které jsou na přesnost výroby pláště kvůli chybějícím „háčkům“ velmi citlivé.
Kotoučové brzdy a elektrické sady
Kotoučové brzdy již definitivně dobyly peloton. Ráfkové čelisti opustily nejvyšší patra cyklistiky loni, když je z výzbroje vyřadil poslední tým Ineos Grenadiers. Následkem ofenzivy kotoučů je zmenšující se počet špičkových rámů pro klasické brzdy. Můžeme tedy očekávat, že nabídka těchto rámů se i letos dále zúží.
Do vývoje ale promluví i elektronické sady. Nové komponenty Shimano Dura-Ace a Ultegra Di2 (spekuluje se však i o elektronické ´stopětce´) získají systému Di2 další nové příznivce. Podobnou službu elektronice odvede i loni představený dostupný Sram eTap Rival AXS.
Spolehlivost a obliba elektronických sad vede některé výrobce k myšlence zjednodušit konstrukci rámu a ignorovat sady s mechanickým vedením. Za typický příklad může opět posloužit Specialized Aethos S-Works.
Virtuální indoor
Pandemie koronaviru zvedla vlnu zájmu o chytré trenažéry umožňující trénink ve virtuální realitě. S uvolněním pravidel se jich však jezdci nevzdali, naopak se staly neodmyslitelnou součástí přípravy.
I v nadcházejícím roce tak bude přibývat virtuálních tras a potřebného hardwaru. Blížící se druhé mistrovství světa v e-cyklistice chystané ve spolupráci UCI a platformy Zwift můžeme chápat jako symbolické posvěcení nové disciplíny.