Tři stovky dnů vyplněných sportem, 17 913 kilometrů v sedle kola, 327 228 výškových metrů. Český reprezentační biker Ondřej Cink prožil skvělou sezonu. Nicméně doufá, že to nejlepší jej teprve čeká. I proto dře do úmoru. Buď v mrazivém počasí v Česku, nebo v teple na jihu Evropy.
„Chci být ještě lepší,“ říká odhodlaně jednatřicetiletý český reprezentant v rozhovoru pro WeLoveCycling.cz.
Ondro měl jste během vánočních svátků prostor k ohlédnutí za sezonou 2021. Jaké bylo hodnocení s odstupem a jistým nadhledem?
Ve Světovém poháru se mi dařilo při každém podniku. Chyběl mi jeden bod k celkovému druhému místu. Držel jsem skvělou výkonnost celou sezonu. Nešlo o nahodilé výsledky. A klidně to mohu říct i o mistrovství světa nebo olympijských hrách. Technické problémy mě na těchto dvou vrcholných akcích stály lepší umístění, v případě olympiády si troufám říct medaili. Ale stabilně vysoký výkon jsem si držel pořád, za což jsem moc rád.
V součtu závodních a tréninkových kilometrů jste se dostal téměř na číslo osmnáct tisíc. Šlo i v daném směru o maximum?
Při angažmá v silničním týmu Bahrain jsem měl třiadvacet tisíc. A to jsem vlastně sezonu kvůli zranění při Tour de France nedokončil. Troufám si tvrdit, že na závodníka cross country je těch necelých osmnáct tisíc vážně dost. Navíc naše kilometry jsou hodně kvalitní, v intervalech a při vysoké intenzitě. Vytrvalostní přípravy je minimum. Já jsem navíc zastánce tvrzení, že je lepší více kilometrů. Samozřejmě je důležité poslouchat tělo. Když se v tréninku cítím blbě, tak si nepřidávám. Někdy třeba dokonce intervaly vynechám. Ale jindy mě to baví a přidávám si. A třeba právě intervaly mi dodají takovou energii, že si jízdu ještě natáhnu.
Ve srovnání s loňskou přípravou jste udělal v programu docela zásadní změny. Co bylo jejich důvodem?
Minulý rok jsem v listopadu zamířil na Mallorku. Ale letos jsem chtěl rozbít tréninkový stereotyp a zařadil více běhání, posilovny či jízdy na biku. I tak jsem určitě začal nový rok lépe, protože o dvanáct měsíců zpět mě skolil covid. Teď jsem byl sice v domácích podmínkách, ale i tak kvalitně trénoval.
Ještě před odletem na Kanárské ostrovy jste vyrazil i na běžky. Představují příjemné zpestření přípravy?
Měl jsem v plánu dokonce soustředění na běžkách. Přeci jen během sezony je kola hodně, takže se snažím využít všechny možnosti a trénink v bílé stopě je super koření. Na delší pobyt na horách tady doma s ohledem na sněhové podmínky nakonec nedošlo. Ale moc mě baví, přestože jsem nikdy neměl šanci se na běžkách naučit pořádně a úplně dokonalá souhra to není…
Využíval jste i tréninkovou aplikaci Zwift. Jak se vám příprava v domácích podmínkách líbí?
Občas se člověk nevyhne tréninku doma. A pak jsem rád, že aplikace podobného charakteru existují. Koukat jenom do zdi a poslouchat muziku, nebo sledovat něco v televizi by mě nebavilo. Já jsem hodně soutěživý typ, takže jsem rád, když se mohu s někým poměřit, sbírat za odměnu dresy, jezdit prémie. Člověk se alespoň zmáčkne. Jakmile to ale jenom trošku jde, jezdím raději venku.
Máte teplotní hranici pro trénink venku v zimním období?
Zima mi nevadí! Klidně jedu v minus pět stupních. Do tří hodin v sedle jsem v pohodě. To se dá. Samozřejmě jde o vytrvalostní trénink, žádné intenzity. Ale nesmí být na silnici mokro nebo pršet. Člověk rychle prochladne. Pak volím právě trénink doma.
Světový pohár bude v roce 2022 čítat devět závodů. Jste za rozšíření kalendáře rád?
Rozhodně ano. Bude mnohem atraktivnější sledovat boj o celkové pořadí. Šest závodů jako v minulé sezoně bylo málo.
Máte už jasno, jak bude vypadat závodní program?
Během února máme tři týdny trvající týmový tréninkový kemp ve Španělsku. Pojedeme dva závody Španělského poháru a taky tradiční podnik kategorie HC v Banyoles, kde je fantastická konkurence. Pak už přichází do úvahy před prvním svěťákem v Brazílii jedině závod v Langenlois. Jenže to vychází těsně před odletem, tak se rozhodnu na poslední chvíli podle počasí. Světové poháry pojedu všechny, vynechám pravděpodobně mistrovství Evropy. A letos mě moc diváci neuvidí ani v Česku. Asi pojedu jen v Touškově, a pak mistrovství republiky.
Do Brazílie poletíte s tak velkým předstihem?
Ano, protože chci dostatek času na aklimatizaci. Navíc se týden před startem úvodního dějstvím Světového poháru jede na stejné trase v Petropolis závod kategorie C1, tak si alespoň vše vyzkouším. Následně bude měsíc do závodu v Albstadtu, takže z hlediska přeletu nejde o žádný problém. To spíše na konci sezony se budou akce nepříjemně kupit.
Výsledkově šlo o nejlepší sezonu. Je možné laťku ještě posunout?
Doufám, že životní sezona mě ještě čeká. Cíl je výkonnost posunout. A ke stabilním výsledkům ze světového poháru přidat medaili z mistrovství světa.
Na konci roku vám vyprší kontrakt. Přinesly mimořádné výsledky v sezoně 2021 zájem z jiných týmů?
Sezona byla skvělá a pár týmů se poptávalo. Ale mám podepsaný kontrakt a hlavně, v Krossu se mám dobře. Vybudoval jsem si určitou pozici, není důvod odcházet.