Krátké zimní dny donutí mnoho cyklistů zalézt za pec, spousta jezdců ale kolo neodkládá a usedá za řídítka bez ohledu na podmínky. Nemyslíme teď jen ranní či večerní dojíždění za prací, ale plnohodnotnou noční MTB zábavu. Pokud i vy chcete vyzkoušet kouzlo „nightridu“, budete potřebovat především kvalitní přední svítilnu.
„Výkon“ je nejdůležitějším a zdánlivě jednoznačným kritériem výběru. Než se ale ponoříte do porovnávání hodnot, ujistěte se, zda srovnáváte správné jednotky. Většina výrobců výkon svítilny definuje pomocí lumenů (vyzařovaný světelný tok), někteří však udávají hodnotu v luxech, které popisují osvětlení plochy. Výjimečně se setkáte také s jednotkou svítivosti (candela).
Tyto veličiny tedy nelze vzájemně srovnávat! Příliš nepomůže ani udávaný příkon světelného zdroje (watty), protože většinou neznáme jeho účinnost. Pro laika tak bývá nejjednodušší dopátrat se ve specifikaci produktu hodnoty v lumenech (lm), kterou udávají téměř všichni výrobci.
Jaký výkon potřebuji?
Budete-li se držet na silnicích a cyklostezkách, mělo by vám stačit světlo se 200–500 lumeny. Čím častěji a rychleji jezdíte, tím spíše lovte u vyšší hranice. S těmito světly se neztratíte ani v lese, ale dovolují spíše opatrnou jízdu, nikoli terénní skotačení. Chcete-li v terénu přišlápnout, začněte vybírat od nějakých 800 lumenů výše, tato světla už dokáží lesní pěšinku parádně rozzářit.
Pravidelní účastníci nočních vyjížděk ale nejčastěji sahají po svítilnách s výkonem 1200–2000 lm. V této kategorii se dnes ideálně protíná cena s užitnou hodnotou. Zvolíte-li ještě výkonnější produkt, můžete získat například širší a rovnoměrnější kužel světla, větší dosvit a podobně. Je to tedy příjemné, ale nikoli nezbytné.
Proč raději výkonnější světlo?
Jestli váháte nad potřebným výkonem, sáhněte vždy po vyšší kategorii svítilny. Z několika důvodů je výhodnější používat lepší světlo ztlumené na nižší výkon než malé zapnuté na maximum: zaprvé budou mít výkonná světla pravděpodobně lepší akumulátory s delší výdrží, zadruhé jsou diody pracující na plný výkon méně efektivní, zatřetí tak předejdete možným a nikterak vzácným problémům s přehříváním. A jako bonus samozřejmě získáte výkonovou rezervu.
Chcete více světla, než dokáže vaše současná svítilna nabídnout? Alternativou k nákupu nového osvětlení je pořízení druhé lampy na přilbu. Řada zkušených jezdců na čelovku nedá dopustit – v terénu totiž svítí tam, kam se právě díváte. Pomůže všude, kde řídítka míří jinam, než váš pohled, tedy v zatáčkách, při přejezdech terénních zlomů, ale třeba i při opravě defektu.
Vybírejte podle hmotnosti (těžká světla nejsou na přilbu vhodná) a klidně zvolte model s užším kuželem. Raději sáhněte po lehké čelovce s menší výdrží a zapínejte ji jen v náročnějším terénu, než abyste vozili těžké výkonné lucerny – každé deko se na hlavě proveze. Použít se ale dají i výkonné modely s externím akumulátorem, který umístíte do kapsy dresu.
Optika – primitivně i s elegancí
Stejně jako výkonem, liší se svítilny i použitou optikou. Výkonná světla bez odpovídající optiky dokáží nepříjemně oslnit, a proto se kvalitní výrobci snaží „oříznout“ vrchní část světelného kuželu. Garancí kultivovaného osvětlení je německá norma StVZO – schválené svítilny jsou ideální pro použití na stezkách nebo silnicích.
V terénu ale většinou potřebujeme světelný kužel přeci jen širší. Řada výrobců to řeší například zdvojeným reflektorem, kde jedna dioda svítí do dálky, druhá více pod kolo a do stran. Srovnatelného výsledku ale lze dosáhnout i s jedním světelným zdrojem, záleží na výkonu a zpracování. Propracovanost optiky je tedy další dobrý důvod, proč zvolit „značkový“ produkt.
Baterie – uvnitř, nebo v packu?
Výdrž světla bývá výrobcem udávána zpravidla v minutách či hodinách pro každý z nabízených režimů. Před koupí tedy rozvažte délku svých vyjížděk a následně vyberte produkt s přiměřenou kapacitní rezervou. Většina světel je napájena vestavěnými akumulátory, u těch výkonných se obvykle jedná o jeden či dva Li-ion články typu 18650. Tyto články až na výjimky nelze snadno měnit, jako tomu je u tužkových baterií. Raději tedy opravdu zvolte světlo s vyšší kapacitou.
U některých výkonných svítilen nejsou akumulátory součástí těla, ale připojují se k němu kabelem v podobě tzv. battery packu. Utěsněný „balíček“ nejčastěji obsahuje 2 až 6 článků a můžete jej umístit na rám kola nebo do brašničky, případně na hlemu nebo do kapsy bundy, používáte-li svítilnu jako čelovku. Oproti vestavěnému akumulátoru je battery pack méně kompaktní, hůře se s ním manipuluje, ale mívá výrazně vyšší kapacitu a akumulátory také nezatěžují úchyt světla na řídítkách.
Proč nebrat ta nejlevnější?
Našli jste na internetu dvě parametry srovnatelná světla s výrazně odlišnou cenou a zajímá vás, čím se budou lišit? Někteří asijští výrobci spoléhají na to, že skutečný světelný tok si doma nezměříte. Světlo s deklarovaným výkonem 2000 lm od „no name“ výrobce tak může svítit o poznání méně než papírově shodný produkt od seriózní značky.
Podobný rozdíl ale bývá v kvalitě napájecích článků (životnost, skutečná kapacita) i v životnosti ovládací elektroniky. Hodně rozdílné je také celkové zpracování produktu – použité materiály, mechanická odolnost, stupeň a kvalita krytí (vodotěsnost) i spolehlivost kabelů a konektorů. Samostatnou kapitolou jsou držáky na řídítka – čím těžší světlo, tím spíš se může povolovat, protáčet nebo ulomit. Seriózní výrobci mívají upínání vyřešené lépe a zároveň dokáží zajistit náhradní díly, samozřejmě nejen držáky.
Laciná světla mívají velmi primitivní logiku ovládání – nepamatují si poslední režim a při změně módu někdy musíte procvakat celý cyklus včetně stavu „vypnuto“. Ta lepší dovolují měnit intenzitu oběma směry, nebo dokonce nastavit dálkový a potkávací mód. Dobrým pomocníkem bývá i dálkové ovládání – svítilna se přepíná tlačítky umístěnými u gripu, abyste nemuseli sundávat ruku z řídítek.
Dražší svítilny také přehledněji a přesněji indikují stav akumulátorů. Některé jsou dokonce vybaveny digitálním displejem ukazujícím zbývající čas v jednotlivých režimech, což vám dává dokonalou kontrolu nad hospodařením s energií.