Jakmile teploty klesnou, na silnicích přibývá nové riziko: led a sníh. Jedni to nehodlají pokoušet a kolo odloží, ale se správnou přípravou se dá jezdit celoročně. Pokud si nemůžete pomoct a musíte vyjet i v zimě, používejte selský rozum. Některé z našich tipů směřují k přípravě, další k technice jízdy. Tak jedeme?
Jakmile venku zavládne ledové království, jde na prvním místě o kontakt. Tedy o maximální styčnou plochu kolo s podložím, to znamená nižší tlak do plášťů a ty naopak v co nejvyšší šíři, která ještě projde rámem vašeho kola.
To však není všemocný nástroj, protože ani ta nejširší a nejlepší pneumatika se neudrží na čistém ledu. Pokud je tedy pravděpodobnost, že na ledové plotny narazíte (mají ve zvyku vyskytovat se na úpatí kopců nebo všude tam, kde voda stéká z polí), pak se vyplatí pláště s kovovými hroty.
Vynález moderní doby je bezdušové obutí kola, které dovolí ještě nižší tlak v pneumatikách, přitom snížené riziko defektu. Systémů i značek je nespočet, stačí hledat nápis tubeless ready, k tomu pořídit tmel a tradá.
Návleky nebo dvoje ponožky?
Za zvážení stojí platformy, neboli pedály bez upínacího systému. Možná tím přijdete o část efektivity šlapání (minimálně do doby, než si zvyknete na uvolněnou nohu), ale dokážete zareagovat rychleji, pokud by se věci měly kazit. Pokud ale přeci jen bez „nášlapů“ nedokážete žít, pak pomůže maximální povolení předpětí pružiny pro uvolnění tretry.
Mezi zkušenými „polárníky“ se taky traduje, že stojí za to snížit výšku sedla a tím celého těžiště. Snížením posedu taky snáz dosáhnete nohama na zem, pokud by se jízda měla proměnit v klouzačku.
Už jsme zmiňovali, že je v zimě zima? Extra vrstva oblečení oproti tomu, když půjdete pěšky, nemůže ublížit. Zvlášť proto, že jistě pojedete pomaleji, než jste na svých okruzích v létě zvyklí, takže to bude jednak trvat déle a ani se nezahřejete tolik. Zvláštní péče by se měla věnovat periferiím.
Prochladlé prsty na obou končetinách garantují vše jen ne příjemný zážitek. Zvlášť po návratu domů, kdy rozmrzáte a bolest pod nehty je nesnesitelná. Lákadlem je nasadit dvoje ponožky do boty, ale rozumnější je přidat vrstvu přes botu, abyste zachovali proudění krve a neumrtvili prsty.
Volte klidnější silničky
Ruce v teple budou možná ještě podstatnější, protože řídit kolo dvěma zmrzlými pahýly není dvakrát bezpečné. Kvalitní rukavice, třeba i elektricky vyhřívané, to je ochrana proti promrzlým řídítkům. Kov vede chlad velmi dobře, takže možná to bude dobrý argument pro upgrade směrem ke karbonu.
Pokud jsme vybavení vyřešili, kam vyjet? Lépe bude zvolit klidnější silničky, ty ale často nejsou ošetřené, a tak udržet se na nich v sedle může být obtížnější. Hlavní silnice budou v pohodě, ale právě z toho důvodu také plné aut.
Jízda blízko krajnice rovněž není nejlepší nápad, protože se tím ochudíte o manévrovací prostor a taky je to prostor, kde se kupí nejvíce štěrku, tedy potenciálního rizika defektu. Měnit duši zmrzlýma rukama je to poslední, po čem toužíte.
Pokud už se vám podaří rozjet, myslete na to, že zastavení bude trvat o něco déle. Zahrňte tuto eventualitu do svých výpočtů, když se budete blížit ke křižovatce nebo budete muset provést jiný manévr vyžadující zpomalení nebo úplné zastavení. A nezapomeňte, že i těm okolo bude brzdění trvat déle. Proto by bylo ideální vybrat si svoji stopu, když to jde. Jet po suché části silnice je ta nejjednodušší cesta, jak se vyhnout problémům.
Přední brzdu nechte odpočívat
V každém případě nechejte odpočívat přední brzdu. Stará pravda sice říká, že ta přední slouží ke zpomalení a zadní pro zastavení, ale led všechno mění. Nechcete totiž přední kolo dostat do smyku, protože to může skončit jen jedním a velmi náhlým způsobem – karambolem.
Nejlepším řešením, pokud byste už na ledovou plotnu najeli, je pokusit se pokračovat co nejhladším způsobem dál a v případě nutnosti „lechtati“ zadní brzdu. Pokud přeci jen nastane nutnost použít i přední brzdu, pak zase jen velmi jemně a v kombinaci s tou zadní, přičemž kolo se nesmí zastavit.
Vyhnout byste se měli náhlým změnám směru a držet pravidelné tempo, opravdu se to vyplácí. Ti zkušenější navíc radí zařadit lehčí převod, protože na těžký se dá jen těžko hovořit o nějaké lehkosti. U toho udržujte krk a ramena uvolněná, protože přílišná topornost povede k problému.
Pokud budete dobře vybaveni, pak umí být jízda ve sněhu velkou zábavou, ale rozhodně není povinností. Pokud si nejste jisti, odvrátíte potenciální katastrofu. Pak bude lepší zamířit k cíli autem, vlakem nebo třeba i pěšky. Případně zůstat doma a číst si o cyklistice. Snad právě na našem webu.