Ten stav trvá už pár měsíců, dnes nejde jen tak píchnout prstem do katalogu, zaplatit a zanedlouho jezdit na novém kole. Kola totiž nejsou a asi dlouho nebudou. Co víc, globální cyklobída zaviněná covidem neušetřila ani profesionální stáje. S tím, jak se blíží první zimní tréninkové kempy v teple, některým z nich stále schází materiál, a tak se musejí na nezvyklou situaci adaptovat.
Bylo načase, aby sezona 2021 skončila. Během závěrečných závodů roku totiž mnozí mechanici museli vedle rutinních úkonů předvést taky kus invence, aby se jim podařilo prodloužit životnost některých komponentů namontovaných na závodní stroje.
Dominový efekt postupuje odvětvím
Čeho donedávna byl na trhu nadbytek, je dnes ceněným zbožím. Takže nebylo snadné poskytnout závodníkům akceptovatelné podmínky tak, aby se mohli koncentrovat jen na výkony. Najednou byl problém i jen poskytnout jindy tak běžná náhradní kola. Dost nezvyklá situace pro první závodnickou ligu, která přeci má být výstavní skříní cyklistiky.
A dominový efekt postupuje celým odvětvím. Trh je našponovaný. Ceny letí nahoru stejně jako doba dodání objednaného zboží, je-li ho vůbec možno vyrobit, protože ani suroviny už nejsou běžně dostupné. A protože profíci mají jen jisté výhody, nikoliv však absolutní přednost, krize je zasáhla stejně jako koncového uživatele.
„Materiál byl vždy drahý, ale s tím, jak je čím dál vzácnější, musíme přemýšlet ještě víc ekonomicky,“ naznačil novou realitu Benoît Genauzeau, ředitel sportovního úseku francouzského týmu TotalEnergies, za který bude od příštího roku jezdit Peter Sagan. A představa, že by tato superstar nedostala do užívání jen to nejlepší, se zdá nepochopitelná. „Ale nikdo jsme nic takového nepředvídali, a tak jsme se nemohli předzásobit.“
Komponenty se nevyhazují, ale opravují
Cyklistické brandy posílají týmům v rámci sponzoringu několik milionů eur ročně a poskytují jim zhruba 150 kol. Každý prvodivizní celek má na soupisce zhruba 30 mužů. Každý dostává na sezonu dvě až tři kola plus to časovkářské, lídři ještě o něco víc.
Některé týmy tak nuceně na polovinu snížily spotřebu řetězů, jiné zase z důvodu všeobecného nedostatku budou muset na modely roky 2022 namontovat některé z komponentů, které už sloužily letos. Dřív, pokud přehazovačka dostala ránu a nefungovala by na sto procent, zkrátka letěla do koše. Dnes se pro všechny případy opraví a uloží. Nevídané!
A tak výrobci řadicích systémů – italské Campagnolo, americký Sram a taky japonské Shimano, které používá 13 z 19 týmů nejvyšší kategorie World Tour – nikdy nebyli pod větším tlakem, aby uspokojovali spotřebu řetězů, pastorků nebo přehazovaček.
Japonci zvýšili sice úsilí, aby výrobu navýšili o polovic. Ale lockdowny v Asii zavřely v posledním roce jejich fabriky a problém se prohlubuje. Nicméně Shimano tvrdí, že všechny týmy, jichž je sponzorem, staví na stejnou úroveň bez ohledu na jejich rozpočet a všem poskytne stejný objem materiálu.
Kola ve skladu za 200 milionů eur
Problém však nekončí, protože pokud už dorazí řadicí sady, zase můžou scházet rámy, zapletená kola, sedla, galusky a další spotřební materiál. S tím teď musejí profíci žít. U mnohých manažerů to asi povede k hledání jiných dodavatelů. Jenomže situace je všude stejná: tristní a nějakou dobu ještě neměnná.
Další důsledek nedostatku je, že jak byly týmy dříve zvyklé plnit svoji kasu prodejem „starého“ velomateriálu amatérům, mnohé i použitá kola raději ukládají pro všechny případy do skladu. Jak spočítal jeden worldtourový mechanik, je to ztráta zhruba 200 milionů eur, ale je to zkrátka nezbytné. Protože co kdyby…
Vyhlídky nejsou nijak růžové. Odborníci v oboru tvrdí, že situace ohledně saturace trhu materiálem se nezlepší ještě několik let. „Naštěstí“ byla zrušena australská Tour Down Under 2022, která tradičně zahajuje v lednu cyklistickou sezonu. Týmy dostanou extra čas dovybavit své závodníky novými koly. Nicméně i příští rok to bude bída a nakonec i Peter Sagan bude možná muset použít kolo second hand.