Ten nápad je vlastně geniálně jednoduchý. Pokud něco podobného funguje u aut a osvědčilo se to v Německu, proč by se podobná služba s jízdními koly nemohla rozjet v Česku? A tak už u nás dva roky funguje operativní leasing bicyklů a Michal Bařina, vlastník značky KoloNaOperák.cz, tvrdí: „Posouváme se rychle, příští rok bychom chtěli docílit obratu ve vyšších desítkách milionů korun a na rok 2023 už je plán o řád výše“
Možná to může znít nepatřičně, že za tímto podnikatelským záměrem stojí někdo, kdo cyklistiku objevil teprve nedávno. Ale možná to má velkou logiku. „Protože necyklista se může věnovat byznysu a netráví spoustu času na kole,“ vysvětluje Bařina. A něco na tom je.
A tak přišel nápad, jestli by se vedle flotil firemních vozidel na „operák“ nedalo pracovat s nějakým dalším, podobně drahým produktem. Volba padla na jízdní kola z nejvyšší cenové kategorie. Tedy s cenou přes 100 tisíc korun.
Kola s cenou přes sto tisíc
To nejdražší e-kolo vás bude měsíčně stát bezmála 15 tisíc bez DPH. Nejvymazlenější silnička je v nabídce za 12 600 korun. Ale abyste se nelekli, kolo můžete mít taky v cenové hladině 1600 na měsíc a pořád to bude fajn svezení.
„Ale čím dražší kolo, tím víc nás to baví,“ říká jednatel firmy, přičemž průměrná cena prodaného kola činí zhruba 135 tisíc. „Taková kola mají svoji cílovou klientelu podobně jako jiné drahé spotřební předměty ve špičkové kvalitě. Ani v době recese tento segment moc nepodléhá výkyvům. Zato kdybychom prodávali kola za 30 nebo 40 tisíc korun, zapadneme do masy konkurence, která se na podzim předhání slevami a akcemi. A to nás nebaví.“
A tak při listování stránkami kolonaoperak.cz narazíte na značky Argon, BMC, Eddy Merckx (to z ranku silničních strojů) a na druhé straně Ghost, Haibike, KTM nebo Lapierre či Specialized.
„Příští sezonu přibude Rocky Mountain,“ připomíná Bařina kultovní kanadský brand. A objasňuje zdánlivě nesourodý mix značek: „U nás skvěle fungují dva typy kol: drahá klasická silniční kola a špičková horská e-kola. Zatím se vyhýbáme segmentu, který dobře funguje v Beneluxu, tedy klasickým městským kolům, ta se tady zatím pořizují minimálně. Češi jsou prostě jiní.“
Garáž s koly na operativní leasing je standard
Kolo na operák je od začátku nastaveno pouze jako B2B byznys, jako služba firmám, nikoliv koncovým zákazníkům, protože pro ty existuje celá řada jiných služeb splátkového nákupu kola. A garáž s 10 až 50 koly na operativní leasing začíná být v českých podnicích běžný obrázek.
Operák je zajímavý nástroj pro města, firmy a velké korporátní klienty, kteří kupují velké flotily coby zaměstnanecký benefit. „Nebo chce firma získat špičkového manažera, kterého již služební auto, vyšší plat nebo jiné benefity moc nemotivují, a proto asi nemá úplně důvod ke změně,“ popisuje Bařina typický příklad lovu mozků. Zatímco nabídka poskytnutí „služebního kola“ například v hodnotě 200 tisíc korun a výše pro něj začíná být hodně zajímavá.
Navíc dnes řada moderních firem má ve svých stanovách termíny jako udržitelnost či ekologie, a tyto parametry potřebuje plnit. A cyklistika je relativně nejlevnější a nejrychlejší cesta, jak „zezelenat“.
Lákadlo i pro developery
Firemních klientů jsou už dnes desítky. Brzy do nich budou patřit i města, která chtějí poskytnout sdílená kola svým úředníkům. V současnosti probíhá i řada jednání s developery, kteří ve sdílených elektrokolech výhradně pro majitele jimi budovaných nemovitostí vidí lákavou nadstavbu svých projektů.
„Operák není jen kolo, ale celý ekosystém,“ dodává tvůrce myšlenky. „Když přicházíme na jednání do firem, přinášíme jim nejenom financování kol, pojištění a servis, ale i stojany, nabíječky, přístřešky, vlastní GPS lokalizátory i elektronickou knihu jízd. Máme daňového poradce, který firmám nastaví celý projekt v rámci platné legislativy. Obsloužíme klienta komplexně, kupuje si komplexní ekosystém služeb.
Systém splátek je nastaven na dva roky, po nichž má uživatel dvě možnosti: buď kolo vrátí poskytovateli, nebo si ho za předem definovanou zůstatkovou hodnotu může odkoupit. Právě teď končí první dvouletá perioda a ještě žádné kolo se nevrátilo.
„Vsadili jsme na odkupy a vyšlo nám to na 100 procent. Ještě jsem nepotkal zákazníka, který by po doplacení poslední leasingové splátky řekl: Vezměte si kolo zpět,“ říká Michal Bařina. „Pokud je slušně používané a udržované (neznám klienta, co měsíčně platí slušnou splátku a o kolo se nestará, takže je nepojízdné), má po dvou letech pořád ještě hodnotu minimálně 40-50 procent z původní pořizovací ceny. Každý si umí rychle spočítat, že ´operák´ se nákladově vrátí.“