Nekonečné hodiny na trenažéru vnímaly generace cyklistů jako nutné zlo. Otlačený zadek, kaluže potu, hluk a rozlícení sousedé prověřovali morálně volní vlastnosti každého jezdce. Časy se však mění. Díky moderním trenažérům se dnes v obýváku jezdí radostně a vesele, i když venku svítí sluníčko.
Hlavní příčinou současné popularity indoor cyklistiky jsou digitální technologie. Nejrůznější aplikace umožňují precizně řídit každou vteřinu tréninku, ve videu se projíždět exotickými krajinami, závodit ve skutečných i virtuálních světech se sebou samým i s libovolnými soupeři… Základem všeho je však zvolit odpovídající hardware.
Maturita jménem válce
Na rozdíl od ostatních trenažérů není kolo na válcích pevně upnuté, ale pohybuje se podobně jako při jízdě na silnici – udržet se v sedle tedy vyžaduje cvik. Výhodou válců je následně kromě cenové dostupnosti základních provedení (přibližně od 4000 korun) také rozvoj obratnosti a správného stereotypu šlapání.
Nevýhodou je nutnost neustále udržovat pozornost, více vibrací (roztáčí se více součástí) a hlavně omezený odpor. Obvykle je dán pouze přirozenými odpory kola a válců a ovlivníte jej jen změnou převodu. Existují také válce brzděné, ale i ty dokáží vyvinout sotva poloviční odpor ve srovnání s jinými typy trenažérů.
Ani uživatelům válců není zapovězena digitální současnost – na kole ale musí mít kompatibilní wattmetr, který aplikaci dodá potřebná data. Existuje také několik málo „chytrých“ válců, kde může být odpor brzdy ovládán aplikací. I tady však platí poznámka o omezeném maximálním odporu a zároveň počítejte s menší přesností jeho dávkování.
Válce jsou jedinečný nástroj umožňující řadu zábavných tréninkových motivů, potřebujete-li však přesně dávkovaný intervalový trénink, narazíte na jejich limity.
Hloupý trenažér nemusí být hloupost
Populární skupinou domácích mučidel jsou trenažéry, do nichž se upíná zadní kolo, které je brzděno magnetickou nebo hydraulickou odporovou jednotku ovládanou mechanickým voličem (obvykle umístěným na řídítka).
Při výběru by vás měla zajímat stabilita konstrukce, skladnost, vhodnost pro upnutí vašeho kola (pro pevné osy bývá nutné dokoupit adaptéry), rozsah zátěže, hlučnost a přítomnost setrvačníku pro plynulejší jízdu.
Obecně platí, že vyšší cena přináší více tichosti, plynulosti šlapání a vyšší maximální hodnotu odporu. Cenové rozmezí tohoto typu je poměrně značné, pohybuje se zhruba mezi třemi a osmi tisíci korunami. Obecnou nevýhodou těchto trenažérů bývá vyšší opotřebení plášťů, které lze omezit obutím určeným speciálně pro tento účel.
Vyberete-li základní typ trenažéru a zároveň pošilháváte po digitálním světě, i tady máte šanci. Nejpřesnější je opět separátní wattmetr na kole, ale uspokojivého výsledku můžete dosáhnout ještě levněji. Mnoho dostupných trenažérů má definovánu odporovou křivku, která udává velikost odporu brzdy při daných otáčkách. K takovému trenažéru stačí dokoupit senzor rychlosti a aplikace si již sama spočítá, jaký výkon vaší rychlosti při daném nastavení brzdy odpovídá.
Výsledek nejspíš nebude dostatečně přesný pro profesionální trénink, ale umožní vám nahlédnout do světa virtuální cyklistiky. Seznamy podporovaných trenažérů najdete vždy u vývojářů dané aplikace (Zwift, Rouvy apod.).
Chytrý trenažér jako mezistupeň
Jako „smart“ trenažéry se obvykle označují typy, které již obsahují všechny potřebné senzory a jsou schopné se přímo propojit s mobilním telefonem, tabletem nebo jiným ANT+/Bluetooth zařízením.
Rovnou tedy máte k dispozici tréninková data pro přesné řízení tréninku nebo jeho evidenci. Tento typ trenažérů otevírá dveře do cyklistické virtuální reality – zařízení aplikacím dodává více či méně přesnou hodnotu okamžitého výkonu a u většiny těchto trenažérů může aplikace naopak průběžně měnit hodnotu odporu (protokol ANT+ FE-C). Toho se využívá při strukturovaném tréninku nebo pro simulaci převýšení na virtuální trase.
V této kategorii trenažérů již můžete volit mezi provedením, kde je brzděno klasicky zadní kolo (wheel-on), a verzemi, kde roztáčíte přímo odporovou jednotku (direct drive).
Eliminací zadního kola získáte nižší hlučnost, vyšší přesnost, možnost vyššího odporu a zároveň nemusíte řešit vhodnost či životnost pláště. Tyto výhody si však výrobci nechají zaplatit. Zatímco smart wheel-on trenažer koupíte typicky za 6 000 – 8 000 Kč, chytrý direct drive vyjde na dvojnásobek.
Interaktivní špička
Dražší interaktivní direct drive trenažéry jsou ještě přesnější, realitě věrnější, tišší a mají ještě výkonnější odporové jednotky. Jejich zcela zásadní vlastností pro efektivní trénink podle wattů může být tzv. ERG mód, který nastavuje cílový výkon bez ohledu na kadenci.
Některé modely přidávají ještě další funkce – analýzu šlapání, simulaci typu povrchu, dokáží jet „z kopce“ a podobně. Fajnšmekři mohou k těmto trenažérům dokoupit zařízení pro úpravu sklonu, která zvedají či snižují přední kolo podle profilu trasy, mohou přidat i řízený ventilátor a další vychytávky.
Interaktivní trenažér z top kategorie vás připraví minimálně o dvacet tisíc korun (plus předplatné některé z virtuálních aplikací), pokud se však pro tuto cestu rozhodnete, velmi vám zpříjemní a zefektivní zimní cyklistickou přípravu. Někteří jezdci dokonce přiznávají, že si na virtuální realitě vytvořili závislost.