Trend, kterého si nejde nevšimnout. Stále víc a víc z nás začíná objevovat kouzlo gravelových kol a takřka bezbřehé možnosti jejich využití v rozmanitých typech terénu. Co stojí za neustále rostoucí popularitou šterkoletů? Nad tím se pro WeLoveCycling zamyslel Michael Moureček z pražské Festky, která aktuálně uvádí na trh už druhý gravelový model.
Proč právě gravel, a ne třeba cyklokrosové kolo? „Tohle je zajímavé. Někdy kolem 2012 tady sice byl mezi hobíky záchvěv příklonu ke kroskám, konaly se různé sranda závody. Ale najednou to ze dne na den umřelo a mezeru na trhu, která byla, zaplnil až gravel. Důvod je jednoduchý. Lidé podobné kolo chtěli, ale nebyly třeba ještě kotoučové brzdy pro silničky. Až díky tomu se mohly rozšířit pneumatiky a cesta pro tenhle typ kola byla otevřená,“ přemítá Moureček nad kořeny aktuálně zřejmě nejdynamičtějšího segmentu cyklistiky.
Ten přitom přitahuje hobíky, stejně jako profíky. „Pro spoustu silničářů je gravel dobrá druhá volba. Spousta lidí přišla na to, že nejezdí terén vyžadující celoodpružené MTB kolo. A naopak oceňují jednoduchost gravelu, levnější servis, nižší váhu a koneckonců přenos síly, protože to kolo opravdu nádherně jede. Když se podíváte po světě, tak na řadě míst nejsou perfektní asfaltové cesty, nebo se třeba hodně jezdí po utažených přírodních površích. A koneckonců chce dnes spousta lidí čím dál víc odbočit z hlavní cesty,“ vysvětluje někdejší profesionální silničář a dráhař.
Kritika profíků? Cyklista má být všestranný!
Jak moc je šlapání po šotolině trendy navíc podporuje i fakt, že se gravelové pasáže začínají prosazovat i do itinerářů závodů Grand Tour. Což jednak odráží zájem diváků a současně pudí amatéry vydat se po stopách profesionálů. „Pravidelně se vydávám s kolem do Belgie a vidím, jak roste počet lidí, kteří si chtějí vyhlášené pasáže vyzkoušet na vlastní kůži. A pak to chtějí vidět i v televizi. Což platí i obráceně: vidí to v televizi, tak to chtějí vyzkoušet. Jde to ruku v ruce,“ souhlasí Moureček.
Ze strany profesionálů sice nezní úplně souhlasné mručení – kritikou na zařazení gravelu do Giro Rosa i do plánované obnovené premiéry dámské verze Tour de France nešetřila třeba nizozemská hvězda Annemiek van Vleutenové. Podle Mourečka ale gravelová pasáž nutně nezvyšuje riziko defektu a destrukci závodu.
„Vyznávám zásadu, že jako cyklista musíš být všestranný. A stejně jako musíš umět jezdit na větru a stoupat do kopce, tak bys měl umět jezdit po kostkách nebo v gravel pasážích. Pokud se stále jezdí Strade Bianche, tak proč by takové úseky neměly být i součástí Tour nebo Gira. Pro mě je to příjemné, divácky atraktivní zpestření. Není to až taková loterie, ale chce to přípravu. Dobře vybrané a dobře nafoukané gumy, dobrou pozici v pelotonu. Riziko se dá omezit. Jasně, když tam vlétnu jako balík a nebudu respektovat terén, tak si říkám o problém. I defekty ale k cyklistice patří,“ krčí rameny se šibalským úsměvem Moureček.
Čas pro průzkumníky
Samotný segment gravelu už přitom nabízí několik vývojových větví, který v současnosti odráží i modelová nabídka Festky. „Existují dvě základní skupiny. Jednak jsou lidé, kteří tráví většinu času na silnici a občas zajedou do terénu. Pro ty je i z hlediska rozpočtu ideální varianta Rover, který funguje velice dobře jako plnohodnotné silniční kolo, umí ale i v terénu. Typologicky je ideální například na trasy do Jizerských hor, kde nepotřebujete vysloveně terénní speciál, nebo na cesty v pouštních státech USA, kde bývá na silnicích hrubý asfalt nebo se hodně jezdí po cestách bez asfaltu s živičným povrchem, kam se hodí pneumatiky širší než 30 mm. Na to je Rover vhodný, svou roli navíc hraje i dvojpřevodník a hladší převodová struktura,“ přibližuje Moureček starší z gravelových modelů vršovické firmy.
Poptávka zákazníků pak vytyčila směr k druhému modelu, který dostal všeříkající název Scout. „Jak jméno napovídá, Scout je určený primárně na pohyb v terénu. Samozřejmě se s ním dá na silnici vyjet. Ale člověka pak může třeba ve větru limitovat jemnost převodů, protože kolo má primárně jednopřevodník a pastorky skáčou po více zubech,“
Průzkumník s USB portem
„Současně ale funguje velice dobře se silnými pneumatikami, takže se blíží klasické MTB devětadvacítce. Má zvýšenou robustnost a je proto vhodný pro lidi, kteří si chtějí v terénu zadivočit, a rovněž vyhovuje i stále populárnějšímu bikepackingu. Při stavbě kola lze třeba nadefinovat větší prostor uvnitř rámu pro vybavení,“ prozrazuje Moureček.
Tím ale možnosti šikovného průzkumníka nekončí. „Třeba není problém dát do náby dynamo a mít na kole dobíjecí USB port a vlastně i elektřinu pro svícení. Praktické je také vnitřní vedení kabelů, protože se snižuje riziko, že se kabel poškodí o brašnu nebo se o něco zadrhne v terénu. A byť mechanici nesouhlasí, tak jestli má vnitřní vedení někde smysl, tak právě u gravelu. Praktické hledisko tady převažuje nad funkcí,“ uzavírá šéf Festky.