Ohromující, euforická a zcela jedinečná. Taková byla L’Etape Czech Republic by Tour de France 2021. Není pochyb, že letošní premiérový ročník zaujal. Už za necelých devět měsíců odstartuje druhý český ročník na českém území. A pořadatelé už atakují celková čísla přihlášených za první ročník.
Manažer projektu Přemek Novák vysvětluje, jaké jsou ambice organizátorů, proč se bude měnit trasa a co účastníky nejvíce lákalo…
Byli jste při premiéře spokojení s počtem účastníků?
Větší akce z hlediska silniční cyklistiky v Česku nikdy neproběhla. A napříč disciplínami asi jen na úrovni biků, kde je závodění hodně o tradici a celé rodině. My jsme si přáli pokořit hranici patnácti set účastníků a bylo jich nakonec 1750.
Prozradíte ambice z hlediska přihlášených cyklistů na příští rok?
Osobně je pro mě zásadní parametr opakovaných účastí. Chceme, aby se sedmdesát procent závodníků přihlásilo na další ročník. A doufáme, že se dostaneme mezi 2,5 až 3 tisíce účastníků. Pak budeme narážet na maximální kapacitu Strahova kvůli parkování. A půjde o velkou výzvu i pro nás, protože odbavit tři tisíce lidí, aby se necítili stísněně, bude oříšek.
Věříte, že se podaří prolomit i bariéru vztahující se k hranicím a přilákáte velký počet cyklistů ze zahraničí?
Zahraniční akce L’Etape by Tour de France měli před pandemií korornaviru třicet procent účastníků z ciziny. My jsme měli pět procent a velkou část tvořili Slováci. Přáním je dostat se na pětadvacet procent. Zaměříme se na Polsko, Německo, Rakousko a cyklisticky významné země jako Velká Británie, Belgie či Francie. Pomůže nám i A.S.O., které propagovalo akci na zahraničních trzích, jenže kvůli pandemii byla odezva malá. Z naší strany bude dál trvat spolupráce se Zdeňkem Štybarem. takže doufáme ve větší odezvu z Beneluxu.
Přímo v doprovodném vozidle na akci dohlížel zástupce organizace A.S.O., která je vlastníkem Tour de France i práv na L’Etape. Jaké bylo hodnocení?
Při školním hodnocením bychom brali vyznamenání. Hned v týdnu po akci dorazil z A.S.O. děkovný dopis. Zástupci společnosti byli nadmíru spokojení. Projížděli trasu v rámci závodu doprovodným autem, viděli cílovou vesničku… Nadchla je divácká kulisa podél trasy. Odjížděli nadšení.
Právě atmosféru si pochvalovali všichni účastnici. Čekali jste tak silnou a pozitivní reakci od fanoušků?
Byli jsme překvapení, jak lidé vzali celou akci za svou. Atmosféra byla neskutečná. Snažili jsme se fanoušky motivovat různými způsoby, aby k trati přišli. Ale nevěděli jsme, jak veřejnost zareaguje. A navíc počastí nebylo úplně letní. Nicméně top moment celé L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022 je právě atmosféra. Ze sprinterského segmentu v Berouně byli na větvi i zástupci organizátorů, kteří trasu projížděli v doprovodném voze. Dané místo vyzdvihovali i profesionálové. A pak dvě vrchařské prémie Úhonice a Sýkořice.
Zaznamenali jste od účastníků i stížnosti? K čemu nejvíce směřovaly?
Generálně se jednalo o tři výtky. První se týkala mechanické podpory na trati. My jsme nechtěli pustit mechanická auta do pelotonu, protože většina účastníků nemá zkušenosti s pohybem v balíku. A kdybychom za takové konstelace mezi cyklisty pustili motorky a doprovodná vozidla, mohl nastat problém. Proto byla mechanická podpora jen na občerstvovačkách. Už předem jsme však apelovali na soběstačnost. Druhá záležitost ke zlepšení byly samotné občerstvovací stanice. Zejména ty v poslední fázi měly velmi omezenou nabídku výživových doplňků jako gely či energetické tyčinky. A třetím bodem byla absence fotografa v cílové rovince, takže účastníci nemají fotku z finiše. Jedná se o zanedbatelnou věc v kontextu celkové organizace, ovšem z hlediska účastníka o velice důležitou.
Bude se trasa pro ročník L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022 měnit?
V rámci Středočeského kraje chceme část trati změnit a více se pohybovat na Rakovnicku. Vyplývá to z praktické zkušenosti, kdy se chceme vyhnout silnicím souběžným s dálnicemi či těm, které se s dálnicemi dokonce kříží.
Pracovní verze příštího ročníku již existuje?
Samozřejmě. Měří 142 kilometrů, takže bude přibližně o dvanáct kilometrů delší. Už nyní si troufám tvrdit, že bude krásná. Přibude jedna vrchařská prémie. Letos jsme se chtěli vyhnout obci Křivoklát, protože tamní hrad je turisticky významný cíl. Ale ukázalo se, že samotná L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022 má velký turistický potenciál. Po letošní zkušenosti navíc máme v obcích co prezentovat. Snad starostové přijmou závod jako přínos pro jejich obce.
Spousta zájemců nepochybně váhá s přihláškou, protože neznají podobu trasy. Neuvažovali jste o zveřejnění okruhu na rok 2022 v okamžiku spuštění přihlášek?
Trasa je nepochybně hodně důležitý prvek. Velká skupina účastníků váhá, dokud není trasa zveřejněná, byť si pak připlatí. Pro nás je však důležité, abychom měli definitivní podobu trati odsouhlasenou se všemi odpovědnými autoritami. K tomu je potřeba mluvit se zástupci všech dotčených obcí, k čemuž nebyl prostor kvůli změnám, které chystáme. Nechceme, aby se obce dozvídaly o našem záměru z internetu. Během října všechno s příslušnými úřady vykomunikujeme a koncem listopadu definitivní podobu trati zveřejníme. Cyklisté si tak L’Etape Czech Republic by Tour de France 2022 budou moci nadělit pod stromeček.
Mezi účastníky bylo probíraným tématem i startovné. Bude se nějak měnit, ať už nahoru či dolů?
Účastníci byli ochotní zaplatit dvojnásobně či trojnásobně více ve srovnání s jinými závody z jediného důvodu: kvůli uzavřené trase. Prostřednictvím emailových dotazníků po závodě jsme zjistili, že osmadevadesát procent účastníků se na trati cítilo bezpečně. Měli jsme přitom obavy, aby se na trasu nedostalo auto. Uzavření silnic, v některých místech až na tři a půl hodiny, bylo unikátní. Doufám, že jsme založili tradici, která snad bude pokračovat. A současně zájemci chápou, že s organizací vyvstávají obrovské náklady. Fakt, že pětasedmdesát procent lidí prvního ročníku avizovalo zájem přijet i na druhý ročník, je skvělou vizitkou.