Poslední hodiny zbývají do startu jednoho z vrcholů letošní sezony horských kol. Na italském ostrově Elba se v sobotu pojede maratonský závod o duhové trikoty a jedním z favoritů je český biker Martin Stošek.
Sedmadvacetiletý reprezentant a člen týmu Canyon – Northwave má za sebou výbornou sezonu – je jedničkou světového žebříčku a bude se snažit vylepšit loňský bronz. Čeká ho ale velká konkurence a velmi těžká trať dlouhá 115 kilometrů s převýšením přes 4500 metrů.
Martin jezdí na kole Canyon Lux CF SLX, karbonovém topmodelu na devětadvacetipalcových kolech, se zdvihy sto milimetrů vpředu i vzadu.
Stejně jako třeba sjezdař Troy Brosnan nebo XC specialisté Emily Batty a Sam Gaze, dostal i Martin na světový šampionát nový rám ze speciální edice One World. Zaujme jak poselstvím, tak i perleťovým lakem.
Komponenty zůstávají osvědčené. O odpružení se stará řada R232 One od DT Swiss. Přední vidlice i zadní tlumič se dají uzamknout jednou společnou páčkou na levé straně řídítek.
Z pravé strany se naopak páčkou ovládá lehká teleskopická sedlovka se 60 milimetry zdvihu. Pozorní čtenáři si všimnou dalšího fíglu, který se může v případě technických problémů na dlouhé trati hodit – náhradní rychlospojky na řetěz připevněné na bovdenu.
Kokpit tvoří karbonový monokok 90 milimetrů dlouhého představce se sklonem 17 stupňů a 740 milimetrů širokých rovných řídítek.
V jednom z konců Martin „ukrývá“ sadu knotů Sahmurai Sword pro případnou opravu bezdušových plášťů.
Tým Canyon – Northwave vozí na kolech komponenty Shimano, na horských tedy mechanickou sadu XTR.
Keramická ložiska snižují tření
Kliky s jedním převodníkem se 34 zuby jsou navíc doplněny o prvotřídní měřič výkonu SRM.
Dvanáctipastorková kazeta má rozsah od 10 do 51 zubů. Další netradiční libůstkou je karbonové ramínko přehazovačky OSPW X od dánské značky CeramicSpeed.
Neobvykle velké kladky se 14 a 18 zuby i díky keramickým ložiskům slibují až o 40 procent nižší tření oproti klasickým kladkám a tím úsporu závodníkovi energie. Ostatně keramická ložiska od této značky najdeme i ve šlapacím středu a nábojích kol. Nejde ale o vůbec nic levného, jen samotné zmíněné ramínko stojí téměř trojnásobek ceny přehazovačky…
V zadním kole pěnová vložka
Brzdy jsou naopak standardní a vyzkoušené, rovněž se sady Shimano XTR, se 160 milimetrovými kotouči.
Karbonová kola XRC 1200 Spline jsou obuta do bezdušových plášťů Schwalbe, konkrétně pro mistrovský závod do kombinace Racing Ray vpředu a Racing Ralph vzadu, oba v šířce 2,35 palců.
V zadním kole má Martin navíc pěnovou vložku, která snižuje možnost defektu. A pakliže se tak přeci jen stane, jde i na prázdném kole snáze jet.
Hmotnost celého kola je v této specifikaci cca 10,65 kilogramů.