Až budou v sobotu odpoledne dekorovat nejlepší z nejlepších v prvním ročníku L’Etape Czech Republic by Tour de France, budou kulisy dokonalé. Šampioni vedle žlutého trikotu dostanou taky křišťálovou trofej podobnou té, jakou si letos z Francie odvezl Tadej Pogačar.
Ta opravdická, čtyřkilová a 60 centimetrů vytáhlá byla letos inspirována přírodou. Její brus evokuje, jako by snad byla obrostlá zelení. Jemně ženský, florální motiv měl poukazovat na to, jak ekologická cyklistika je.
Byl to už jedenáctý nápad slovenského designéra Petera Olaha. Hlavního architekta interiérů vozů Škoda, který trofeje pro nejslavnější cyklistický závod planety s kolegou Larsem Kemperem navrhuje a v dílnách sklárny Lasvit vyrábí od roku 2010.
K cyklistice má totiž i osobní vztah. Bicykl je jeho někdejším koníčkem z teenagerovského věku. Nejdřív mu učarovalo BMX. Pak přišla etapa v silničním pelotonu, kdy absolvoval i pár amatérských závodů. A následně začal jezdit na horském kole a koketoval s dual slalomem, sjezdy.
Místo kola okřídlený šíp
Jeho příští směrování ale určil jeden cyklistický přehmat, po něm 13 stehů na hlavě, pět vyražených zubů a navrch prasklá ploténka. Tři týdny nemohl chodit a hodně u toho přemýšlel. „Tehdy jsem si řekl, že cyklistou nebudu a že chci být designérem, architektem. A k tomu, abych toho dosáhl, že se nesmím zabít na kole.“
Namísto dvou kol, která ho v mládí provázela, jsou nyní jeho životem kola čtyři, co ve znaku mají okřídlený šíp. Se škodovkou spolupracuje Olah už dvě dekády, ale protože mladoboleslavská automobilka má k cyklistice historicky i svou současností tak blízko, zase se k ní slovenský designér oklikou vrátil.
Vedle toho, že navrhuje trofeje pro Dětskou tour Petra Sagana, je už jedenáct roků spojen i s Tour de France skrze její trofej. Inspiraci hledá pan designér každý rok jinde: jednou v cyklistice, pak v historii nebo v tom, co se ten rok přihodilo. Před pár lety osvícení přišlo při návštěvě muzea Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde si prohlížel první bicykly od Laurina a Klementa. A loňský nápad přišel spontánně, když tvořil jakýsi virtuální obraz v počítači, a před očima se mu promítla síť bodů.
O letošní tváři trofeje už řeč byla. Ale nadto musel slovensko-německý tandem dát hlavy dohromady ještě jednou, když byl osloven pořadateli L’Etape Czech Republic by Tour de France, aby kus Tour de France přinesl i běžným cyklistickým smrtelníkům.
„Trofej navrhujeme jedenáct let. A vždy se mě lidé ptají, jestli se nedá někde sehnat, koupit, jestli bych jim ji mohl darovat nebo pro ně vyrobit,“ vypráví Olah. Všechny ale musel postupně odmítat. „Protože je to exkluzivní záležitost, takže to nikdy neuděláme.“
Trofej má dát vítězi pocit výjimečnosti
Ale když do Česka prvně zamířila amatérská odnož Grande Boucle, rozhodli se vyrobit menší sestřičku dnes už slavného poháru, jaký si z pařížských Champs-Élysées odnesli Froome, Bernal, Sagan i další. „I amatérští cyklisté ho nyní můžou vyhrát a mít doma kus Tour,“ láká Olah.
„Trofej vyrobenou stejným týmem i stejnou technologií jako u té velké. L’Etape Czech Republic by Tour de France se snaží co nejvíc připodobnit Tour de France. Takže i my jsme se snažili vytvořit něco, aby lidé měli pocit, že si domů odnášejí část Tour de France.“
Tvar trofeje pro Tour i L’Etape Czech Republic by Tour de France vychází z charakteru závodů: dole je široký jako startovní pole na jeho samém začátku, kde teoreticky každý může být vítězem, v průběhu závodu se favorité profilují a pole se stejně jako trofej zužuje a nahoře je vítěz jeden, proto i trofej zakončuje šikmý řez do špičky.
„Jsem rád, že můžeme dát lidem pocit exkluzivity, které slavné trofeje mají,“ říká Peter Olah, jenž ale osobně na rozdíl od svého tvůrčího kolegy na startu L’Etape Czech Republic by Tour de France stát nebude.
„I pro ně trofej znamená hodně, proto jsme k ní přistupovali se stejným nadšením, se stejnou precizností ve výrobě. Aby účastníci opravdu měli pocit, že když závod vyhrají, že jsou něco víc. Něco speciálního.“