Česko v posledních dvou letech zažívá cyklistický boom. Kola jsou vyprodaná, lidé si je stále častěji balí s sebou na dovolenou, přibývá majitelů silničních kol i elektrokol. Statistiky jednoznačně dokazují, jak dramaticky roste v tuzemsku zájem o cyklistiku. Zejména z pohledu investic do cyklomateriálu.
Cykloturistika je hned po pěší turistice druhou nejčastější aktivitou na dovolené a její obliba stále roste. Dvaasedmdesát procent Čechů usedá na kolo pravidelně. Z toho 85 procent preferuje pohodovou cyklistiku, to znamená vzdálenost od 11 do 30 kilometrů (ženy tratě do 20 kilometrů, muži i nad 50 kilometrů). Menší polovina oslovených jezdí nejraději po bezpečných cyklostezkách.
„Česká republika má kompletní cyklo nabídku, od dálkových cyklotras až po špičkové traily nebo bike resorty, zasazené do krásné přírody, obklopené lázněmi a historickými památkami. Z toho pohledu splňuje vše, co si mohou domácí i zahraniční cykloturisté přát. Věřím, že se na kolech bude hodně jezdit i na podzim,“ říká Jan Herget ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Cyklotrasy o délce 8800 kilometrů
Nárůst zájmu potvrzují i monitoringy cyklistů na dálkových trasách. „V období pandemie koronaviru narostl pohyb na hlavních profilech cyklotras o 10 až 40 procent oproti minulým letům,“ dodává Daniel Mourek z nadace Partnerství.
„Kupříkladu v pražském Podolí kolem sčítacího totemu projde či projede denně na šest tisíc uživatelů stezky,“ upozorňuje Mourek.
V České republice je asi čtyřicet tisíc vyznačených cyklotras o celkové délce zhruba 8800 km a 55 bike nebo trail parků, z nich zhruba třetina obstojí i v zahraniční konkurenci. Pokud k tomu přičteme mírný ráz českých pohoří a příjemné teploty, konkuruje Česko jako podzimní cyklistická destinace i takovým velmocím, jako je Itálie nebo Rakousko.
„Na čem bychom měli ještě zapracovat, je bezpečnost na silnicích, kde jsme v porovnání s jinými státy ještě pozadu,“ připouští Jan Herget.
V Česku se prodalo 350 tisíc kol
Češi minulý rok utratili za kola a cyklo výbavu více než 10 miliard korun a prodalo se 350 tisíc jízdních kol. Prodej kol na e-shopech vzrostl meziročně (2019/2020) o 68 procent, přičemž letos v březnu číslo poskočilo v porovnání s loňským březnem dokonce o 427 procent. Data vyplývají z průzkumu internetového vyhledávače Heureka.cz.
Zajímavostí je, že třetinu prodaných kol už dnes tvoří elektrokola. Stále nejprodávanější ovšem zůstávají horská kola (66 procent), silničních kol se prodá deset procent, trekingových osmnáct procent.