Řídítka umístěná proklatě nízko či daleko dokáží zkazit zážitek z jízdy. Nejčastěji s tímto problémem bojují ženy na kolech poděděných po svých partnerech, ale i ostatní cyklisté na modelech sportovnějších, než by odpovídalo jejich tělesné schránce. Řešení naštěstí existuje.
Mezi typické symptomy příliš dlouhého a nízkého posedu patří jízda s pažemi vytaženými z ramen, s propnutými lokty, tendence ovládat kolo pouze konci prstů a nepřirozeně zakloněná hlava působící bolesti krční páteře. Řešení se přímo nabízí – výměnou řídítek či představce posunout úchop výše a ideálně také blíže k jezdci.
Pamatujte však, že při jakýchkoli výrazných úpravách posedu nevyhnutelně dojde také ke změně ovladatelnosti kola. Kratší představec přinese citlivější řízení, což může být ještě zdůrazněno odlehčením předního kola vyšší pozicí řídítek. Pomineme-li však extrémní případy, nebývá změna charakteru řízení dramatická a lze jí snadno přivyknout.
Zahnutí řídítek
Posed je ovlivněn už i tvarem samotných řídítek. Vliv má šíře (čím širší, tím větší předklon trupu je nutný, aby je jezdec uchopil), úhel zahnutí k jezdci (backsweep – čím větší úhel, tím kratší posed), ale především zdvih konců oproti střední části (rise – pohybuje se běžně v rozmezí 0-40 mm). Změna tvaru řídítek obvykle nepřinese dramatický efekt, přesto může být výsledek dostatečný. Například pokud přesedláte ze zcela plochých řídítek se šestistupňovým přihnutím na model s vyšším zdvihem a zahnutím okolo 10–15 stupňů, změnu stoprocentně poznáte.
Silniční řídítka jsou kromě šíře definována zejména délkou (reach) a hloubkou (drop) oblouku. První hodnota se projeví při úchopu za páky, druhá při spodním úchopu. I zde zjednodušeně platí, že kratší a mělčí oblouk bude komfortnější. Zajímavostí je, že v posledních několika letech se na trhu objevila i silniční řídítka se zdvihem – jejich horní plocha je oproti představci zvednuta zhruba o 20 mm právě pro komfortní vzpřímenější pozici.
Odlišná řídítka obecně přinesou změnu, kterou pocítí pravidelný jezdec schopný vnímat nuance posedu. Je-li cílem přiblížit nebo zvednout pozici úchopu více, tedy rovnou v řádech centimetrů, bývá vhodnější zaměřit pozornost na představec.
Představec pro závitové hlavové složení
Nejsnadněji se výška úchopu upravuje u starších kol s představci pro klasické závitové složení. Stačí povolit vrchní šroub ovládající rozpěrný mechanizmus a můžete snadno zasouvat představec do sloupku vidlice v rozsahu několika centimetrů. Pozor si musíte dát pouze na přílišné vysunutí – každý představec má bezpečnostní rysku, po kterou by měl zůstat ve vidlici, aby byla jízda bezpečná.
Jestliže potřebujete ještě razantnější změnu posedu, než jakou přinese maximální vysunutí, nezbyde než investovat do nového představce. Můžete volit kratší i strmější. Samostatnou kategorii tvoří představce s kloubem, jejichž sklon lze ve značném rozsahu měnit.
Nevýhodou těchto provedení je vedle vyšší hmotnosti a ceny také složitější konstrukce – časem mohou začít povrzávat, objevují se vůle. Dokážete-li zvolit rovnou správné řešení, sáhněte raději po představci bez kloubu.
Jiným způsobem umožňujícím zvýšení řídítek u systémů se závitovým hlavovým složením může být redukce na modernější systém a-head. Tyto adaptéry většinou umožňují dosáhnout vyšší pozice řídítek než původní představec.
Systém ahead
U moderních kol se používá bezzávitový systém hlavového složení, u něhož je rozsah nastavení velmi omezený – u nového kola bývají řídítka umístěna v maximální výšce a lze je obvykle posunout pouze níže, a to o výšku podložek mezi představcem a hlavovým složením.
Kdo ale časem pocítí potřebu úchop zvednout, má i zde několik možností – pořízení představce s jinou geometrií, použití představce s nastavitelným úhlem, případně montáž nástavce, který funguje jako prodloužení sloupku vidlice a umožní zvednout řídítka v závislosti na délce dílu o mnoho centimetrů.
Pokud se na kole cítíte nepřirozeně natažení, určitě některý z našich tipů vyzkoušejte. Investice několika stokorun vám může cyklistiku podstatně zpříjemnit