Řídí kolem Francie vlastní dodávku, v ní má obří žehličku a vždy, jakmile skončí etapa, má fofry. Fabrice Pierrot totiž musí, než odstartuje slavnostní ceremoniál, potisknout týmovými logy trikoty lídrů hlavních soutěží Tour de France.
Jsou čtyři a rozdávají se každý den. Každá barva určuje jiného lídra a každý je pak následující den v pelotonu jasně viditelný i oslavovaný. A všechny dohromady si nakonec v Paříži rozdělí prémie ve výši bezmála 2,3 milionu eur, přičemž z tohoto koláče si svůj díl ukrojí i vítězové jednotlivých etap, nejlepší tým, nejagresivnější jezdec a taky třeba závodník, který jako první vyjede na nejvyšší vrchol ročníku a inkasuje tak prémii pojmenovanou po zakladateli závodu Henrim Desgrangeovi.
Ikonický žlutý trikot vozí celkový lídr závodu, který v dosavadním průběhu a hlavně pak v cíli v Paříži sesbíral nejnižší čas v součtu všech etap. Zelený trikot sponzorovaný mladoboleslavskou společností Škoda Auto vozí na sobě lídr soutěže bodovací alias spurterské, který kumuluje body na rychlostních prémiích v průběhu etap nebo pak v cíli. Puntíkatý trikot náleží králi hor, zatímco ten bílý dostane nejlepší mladík narozený po 1. lednu 1995.
K tomu se každý den vyhlašuje nejlepší tým (v součtu tří nejlepších v cíli), který pak další den závodí se žlutým číslem na dresu. Největší bojovník etapy dostane do dalšího dne číslo červené a nejagresivnější jezdec celé Tour, který po celé tři týdny předváděl v únicích nejodvážnější kousky a kterého volí jury, dostane v Paříži trofej stejně jako všichni ostatní, barevně dekorovaní.
Žlutý dres
Maillot jaune smí vozit jen a pouze lídr celkové klasifikace, ačkoliv v roce 1929, deset let po jeho zrodu, dosáhli Victor Fontan, Nicolas Frantz i André Leducq shodného času a ředitel závodu Desgrange nechtěl ani jednomu ublížit či ho zvýhodnit, a tak oblékl do žlutého všechny tři.
Ale do Paříže, posledního cíle Tour, může v maillot jaune dorazit jen jeden muž, přičemž nejnižší rozestup byl 8 sekund. Tím posledním byl Slovinec Pogačar. Rovněž letos jeden z ústředních favoritů bitvy. Jeho žlutou barvu měl inspirovat odstín papíru, na který se tiskl deník L’Auto, první organizátor závodu. Ale podle další z teorií byla žlutá jedinou v té době dostupnou barvou pro obarvení trikotu.
![Julian Alaphilippe už do pokladničky týmu přispěl triumfem v etapě a minimálně jedním dnem ve žlutém trikotu. Foto: Tim de](https://skoda-welovecycling-env.s3.amazonaws.com/staging/13/2021/06/Julian-Alaphilippe-Tour-de-France-Stage-1-Victory-_Tim-De-Waele-Getty-Images-1920x1280.jpg)
Klasifikace je založena na součtu časů ze všech 21 etap, přičemž na konto se připočítávají případné penalizace (třeba za třetí odhození bidonu hrozí minuta), ale i časové bonifikace (v cíli etapy 10, 6 a 4 sekundy pro tři nejlepší vyjma časovek, ale naopak v kopcovitých etapách 8, 5 a 2 sekundy), které čas naopak ubírají a mají motivovat k agresivnějšímu pojetí závodu.
V případě shodnosti času na konci Tour, což se v historii nikdy nestalo, budou rozhodovat setiny sekundy, jak je změřila časomíra Tissot během časovek. Pokud by ani toto nestačilo, pak rozhodne pořadí v etapách a jako poslední faktor poslouží umístění v závěrečné etapě na Elysejských polích.
Všichni závodníci musejí etapu dokončit v časovém limitu, což znamená plus 3 – 20 procent z času vítěze v závislosti na délce a profilové náročnosti etapy, v opačném případě v závodě končí. Což se často stává sprinterům, domestikům či zraněným závodníkům v horách.
Zelený dres
Maillot vert vozí lídr bodovací soutěže. Body se rozdávají na rychlostních prémiích (v každé etapě je jedna) a v cílech etap. Dřív primárně sprinteři bývali hlavními uchazeči o zelený dres v Paříži, ale dnes se od adeptů na vítězství vyžaduje větší všestrannost.
Slovák Peter Sagan je z této kategorie a snad proto trikot oblékl už v posledních devíti ročnících Tour, protože loni ho porazil Ir Sam Bennett a v roce 2017 po diskvalifikaci slavil Michael Matthews.
![Zelený trikot nejlepšího spurtera, puntíkatý trikot pro krále hor.](https://skoda-welovecycling-env.s3.amazonaws.com/staging/13/2021/01/Tour-de-France-ilustracni-zeleny-trikot.jpg)
Body se udělují první patnáctce mužů v etapě nebo na prémii v různém množství na základě parametrů etapy. Víc jich je v rovinaté než v horské etapě, vítěz placaté etapy získá 50 bodů, v kopci jen 20.
Puntíkatý dres
Maillot blanc à pois rouges je ozdobou krále hor. Body leží na každém kategorizovaném vrcholu od nejtěžších, které se zvou hors catégorie, tedy mimo kategorii, po ty nejsnazší – kopce 4. kategorie.
Bodové ohodnocení je následující… Hors catégorie: 20-15-12-10-8-6-4-2. 1. kategorie: 10-8-6-4-2-1. 2.kategorie: 5-3-2-1. 3. kategorie: 2-1. 4. kategorie: 1.
Letos se budou udělovat dvojnásobné body při druhém průjezdu vrcholu Mont Ventoux v průběhu 11. etapy a taky v cílech 17. a 18. etapy. V případě bodové rovnosti rozhodne o vítězi v soutěži větší počet lepších umístění na kopcích nejvyšší kategorie nebo ve vrcholových dojezdech etap.
Bílý trikot
Maillot blanc vozí lídr soutěže mladíků, což je kdokoliv mladší 25 let, a měl by se stát v budoucnu hvězdou. Tadej Pogačar coby konečný vítěz Tour loni oblékl jak žlutý, tak bílý dres.
Kolik kdo vydělává na Tour de France
Co ale závodníky zajímá možná nejvíc, protože o peníze jde vždy až na prvním místě, jsou prize money, jejich výše a rozdělování podle zásluh. Prémie tradičně nejsou nejtučnější položkou příjmu profesionálního závodníka, ale ty, které vyplácí Tour de France, jsou velmi příjemným kapesným. Dotace pro 108. ročník závodu činí 2 228 450 eur.
Celkový vítěz inkasuje půl milionu, ale i 160. muž pořadí získá symbolickou tisícovku. Vítězství v etapě má hodnotu 11 tisíc eur, zelený trikot 128 tisíc, vrchařský 108 700 a nejlepší tým si rozdělí 178 800 eur. Nejlepší mladík odjede z Paříže s 66,5 tisícem eur a nejagresivnější závodník dostane 56 tisíc.
Obvyklým postupem je sypat všechna eura na jednu hromádku, která se na konci dělí na devět částí – osm pro závodníky a jedna pro tým mechaniků, masérů, lékařů… To hlavní, co z úspěchu na Tour de France plyne, však nejsou tyto peníze, ale spíš příslib tučnějšího kontraktu do let budoucích. Takže vítěz Grande Boucle pak klidně může ročně dostávat 3 až 5 milionů eur. Tour de France je zkrátka zlatá studna.