Celý svět netrpělivě čeká na dalšího držitele žlutého dresu pro vítěze nejprestižnějšího cyklistického závodu světa Tour de France. Sto osmý ročník Grande Boucle startuje již tuto sobotu. Termín je posunut kvůli olympijským hrám v Tokiu, a tak se profesionálové postaví na Grand Départ v bretaňském Brestu již 26. června.
Na všechny čeká pestrá trať s dvojicí časovek a šesticí těžkých horských etap. Zbytek se pak pojede v mírnějším nebo úplně rovinatém terénu. Celková vzdálenost Staré dámy činí 3417 km, včetně nejdelší 7. etapy na 250 kilometrů.
Na favority letošní Tour se tentokrát podíváme z trochu jiného úhlu. Moderní cyklistika je týmový sport s jediným vítězem. Pojďme si tedy přiblížit složení, ambice a přístup čtyř nejsilnějších sestav ve startovní listině letošní Tour de France. Bitva týmů Ineos-Grenadiers, Jumbo-Visma, UAE a Movistaru by nás totiž měla bavit celé tři týdny.
Ineos Grenadiers
Papírově nejsilnější sestava Tour de France přiváží hned čtveřici potenciálních lídrů. Na světě neexistuje tým, který by do jedné Grand Tour mohl nominovat dva vítěze Gira di Italia Richarda Carapaze a Tao Harta, vítěze Tour de France 2018 Gerainta Thomase a ještě třetího z loňské Tour Richie Porta.
Kvarteto adeptů na žlutý dres doplňují jedni z nejspolehlivějších domestiků pelotonu Kwiatkowski, Castroviejo, Van Baarle a Rowe. Z tábora Britů jméno lídra týmu pro Tour celkem pochopitelně nezaznělo. Podle výsledků této sezóny se s rolí domestika pravděpodobně spokojí vítěz loňského Gira Tao Hart, kterého v přípravě zbrzdilo zranění a jeho dosud nejlepším umístěním je 10. místo z tradiční generálky před Tour, Critéria du Dauphiné.
Jinak si trojice Thomas, Porte a Carapaz svorně rozdělila po jednom prestižním vítězství na týdenním závodě kategorie World Tour. Thomas opanoval švýcarskou Romandii, Porte zmiňované Dauphiné a Carapaz Okolo Švýcarska, v současném kalendáři vůbec nejprestižnější týdenní etapák roku. Ještě zajímavější než samotné složení Ineosu jsou však slova Davida Brailsforda, manažera nejúspěšnějšího týmu Tour de France poslední dekády. Brailsford totiž prohlašuje, že jeho sestava přijíždí na Tour s agresivní strategií podobnou té, se kterou vloni vyhráli Giro s Hartem. Vedle celkového prvenství tam dokázali jeho závodníci vyhrát i šest etap.
Uvidíme tak opravdu Ineos riskovat v nástupech třeba i daleko před cílem? Uvidíme v únicích závodníky jako Carapaz nebo Porte, a najdou tito rození vítězové v řadách britského týmu společnou řeč až to bude potřeba? Připomeňme také, že Hart se na loňském Giru stal lídrem až po odstoupení Thomase, původního lídra Ineosu a jednalo se v podstatě o improvizaci. Jde tento přístup tedy vůbec použít? Jako fanoušci bychom se za podobné osvěžení určitě nezlobili, realita však může být úplně jiná.
Jumbo Visma
Nizozemská sestava Jumbo Visma ukazuje v posledních dvou letech světu cestu, jak zlomit nadvládu Ineosu Grandiers (dříve Sky). Jejich propracovaná struktura, rozpočet, ale i materiální zajištění se blíží Britům. V poslední sezoně Jumbo výrazně posilovalo a po předešlých přehmatech se zlepšilo i vedení týmu v závodech samotných.
Důkazem toho jsou dvě vítězství Primože Rogliče na Vueltě a v součtu hned 72 vítězství za roky 2019 a 2020. Právě slovinský profesionál Primož Roglič bude jednoznačným lídrem týmu na nadcházející Tour. Jumbo-Visma sahalo po vítězství už vloni a nebýt fenomenální časovky Tadeje Pogačara v předposlední den Tour, Roglič by slavil titul. Závodníkům Jumba se však nedá vytknout vůbec nic. Celý závod byli dominantní, nedělali chyby a Rogličovi poskytli dokonalou podporu.
Letos čekáme velmi podobný projev týmu manažera Richarda Pluggeho. Dobýt Tour de France s Rogličem přijíždí opět zkušený tým s Robertem Gesinkem a Tony Martinem ve svém středu. Horskými domestiky budou Kuss a Vingegaard, ale i třetí z Tour 2019 Kruijswijk, který může být i zálohou do celkové klasifikace v případě pádu Rogliče.
Nejzábavnějším závodníkem Jumba bude opět belgický univerzál Wout Van Aert, jemuž není cizí žádný terén a hravě si říká o vítězství ve spurtech i profilově náročných etapách. Zároveň Van Aert patří k inteligentním a loajálním profesionálům, kteří jsou schopni obětovat osobní ambice ve „vyšší cíle“ týmu.
Oproti Ineosu bude strategie Jumba jasná a tradiční. Jeden lídr, jednoznačné zaměřený na žlutý dres, kterému podřídí své osobní ambice celý tým. Naopak netradiční byla Rogličova příprava na vrchol sezony. Jednatřicetiletý Slovinec vynechal všechny závody od jarních klasik a absolvoval vysokohorskou přípravu, ze které by měl ve třech týdnech Tour těžit. Poslední závod tedy Roglič objel 25. dubna. na jednorázovce Lutych-Bastogne-Lutych.
Chce tak tým zajistit maximální čerstvost Rogliče, aby vydržel až do posledního dne Tour a neopakoval se loňský rok? Uvidíme pravděpodobně už v prvním týdnu závodu, kdy se hned v páté etapě pojede individuální časovka na 27 kilometrů a víkend se ponese v rytmu horských dojezdů na Le Grand Bornand a Tigne, kde Roglič objel poslední soustředění před Tour de France 2021.
UAE Team Emirates
Tým obhájce titulu Tadeje Pogačara přijíždí dokázat, že loňské prvenství mladičkého Slovince nebyla jen náhoda v nevyzpytatelné sezoně postižené pandemií koronaviru. I proto sestava z Emirátů zásadně posilovala vrchařskou skupinu kolem nejtalentovanějšího cyklisty současnosti.
Na podporu do hor přichází zkušený Polák Majka a další velký talent ze Švýcarska Marc Hirschi. Do toho se Pogačař opře o stávající členy UAE Formola a Costu. Na rovinách bude chránit lídra týmu časovkář Bjerg, spolehlivý Nor Laengen a komplexní tým doplní univerzální McNulty z USA. Tým UAE je však známý tím, že nechce limitovat osobní ambice svých závodníků.
Nečekejme tedy tak stereotypní projev cyklistů v bílých trikotech jako se dá tušit od Jumbo-Visma. Hirschi nebo Costa jistě svojí šanci na etapu dostanou. Za touto strategií je cítit i výjimečnost Pogačara, který je na svůj věk velmi soběstačný a dělá jen málo chyb. Vždyť loňské vítězství si vybojoval bez velké podpory týmu.
Jenže známá sportovní pravda zní, že obhájit je vždy těžší než vyhrát poprvé. I proto UAE nechává doma svou ikonu Alexandra Kristoffa, který se vloni v Nice dokonce oblékl do žlutého dresu. Spurtovat tedy nikdo z UAE nebude. Samotný Pogačar zatím absolvuje dokonalou sezonu korunovanou triumfy na UAE Tour, Tirrenu-Adriaticu, monumentu Lutych-Bastogne-Lutych a naposledy na domácím Okolo Slovinska.
Pogačar ve svých dvaadvaceti letech už takhle nemusí nikomu nic dokazovat a na Tour de France může závodit uvolněně a bez zbytečného tlaku zevnitř týmu. Tlak médií, veřejnosti a ostatních týmu je však věc jiná. Pogačar byl pro soupeře vloni doslova zjevením, letos už bude v pozici obhájce žlutého dresu, a tak silnější tým je jedinou možností, jak Tour vyhrát.
Movistar
Složení Movistaru pro letošní Tour budí respekt. Kvarteto Mas, López, Valverde a Soler doplněné klasikářem Cortinou a zkušenostmi Ervitiho, Verony a Arcase disponuje obrovskou silou nejen v horách. Movistar tak navazuje na předchozí ročníky Tour, kdy se snažili koordinovat v jednom týmu Landu, Valverdeho a Quintanu.
Bohužel jižanský temperament, váznoucí komunikace mezi závodníky a chyby vedení nikdy nedovedli Movistar k vítězství ani k pódiu. Poslední umístění na stupních vítězů Tour de France získali s Quintanou v roce 2016. Dokáže tedy španělská sestava konečně využít potenciál „el Tridente“, trojice lídrů pro celkovou klasifikaci? Letos by měli být role rozděleny takto: pro celkové pořadí by měl jet Mas (vloni 5.) a nováček v týmu Kolumbijec López (vloni 6.). Zatímco Valverde by se měl snažit o vítězství v etapách a stejnou šanci dostane po nevydařeném Giru i Soler.
V této sezoně se zmiňovaná trojice postavila společně na start pouze v Critériu du Dauphiné. A nebylo to vůbec špatné vystoupení. López vybojoval 6. místo v celkovém pořadí a vzorná spolupráce dovedla Valverdeho k vítězství etapě na Le Sappey-en-Chartreuse. Komunikaci v této etpapě si pochvaloval i horský domestik Verona a pochvalné ohlasy sklidila sestava v modrých trikotech i z tábora soupeřů.
Pro dobrou spolupráci celého týmu je klíčová úloha vedení týmu. Pokud sportovní ředitelé ukočírují horké hlavy Španělů a Kolumbijce Lópeze, bude jejich výkon velkým zpestřením závodu a mohou konkurovat i větším favoritům z Ineosu, Jumbo i UAE.
Dalším cílem Movistaru bude klasifikace týmů, na kterou se Španělé tradičně koncentrují a vítězí tady už tři roku za sebou.
Autor je komentátor Eurosport TV.