Dvě strany jedné mince. Pandemie koronaviru způsobila sice globální cyklistický boom, na druhé straně ale také zásadním způsobem zasáhla dodavatelské řetězce, že prakticky paralyzovala celý ekosystém. Jaké jsou vyhlídky? Na nové kolo budete ještě nějaký čas čekat déle než na auto a také si připlatíte.
Segment cyklistiky už nějakou dobu kontinuálně rostl. Nečekaná pandemie a její důsledky ale poptávku spotřebitelů akcelerovaly do nečekaných rozměrů. A bohužel také dokonale odhalily slabiny globálního trhu, na něž pravděpodobně doplatí řada výrobců, prodejců či servisů.
„Objednávky komponentů se většinou dělají na tři roky dopředu. Pochopitelně v roce 2018 nikdo nemohl tušit, co nastane v letech 2019-21. Většina velkých firem a distributorů, která dělala objednávky loni na jaře, se kvůli pandemii obávala dalšího vývoje a pro jistotu objemy krátila,“ nahlíží na současnou cyklokrizi spoluzakladatel pražské cyklistické značky Festka Michael Moureček.
Nová přehazovačka? Počkejte si čtrnáct měsíců!
Problém tkví v tom, že extrémně globalizovaný systém pandemie zasáhla celý. V Číně se zastavila výroba karbonových ráfků, v Portugalsku koronavirus zasáhl do výroby nábojů, v Belgii se zničehonic nevyráběly dráty a v Česku následně nezaplétala kola. Tím došlo k nabourání celého řetězce a průšvih byl na světě. Z malých krizí se postupně stala jedna velká a třeba na vidlice se dnes čeká 750 dní – tj. víc než dva roky.
„U nás ve Festce v principu nemáme nijak změněnou výrobní kapacitu, přesto teď místo obvyklé dodávky rámu do tří měsíců bojujeme, abychom stihli termín šesti měsíců. Zaprvé se každou chvíli objeví něco, s čím jsme nepočítali a co nás zbrzdí, a zadruhé nám výrazně vzrostla poptávka. A to jsme v podstatě mikroskopická, velmi pružná firma,“ říká bývalý profesionální dráhař i silničář.
Další zdržení pak cyklovláček nabere při subdodávkách. „Jeden náš americký dodavatel komponentů například na začátku dubna ze dne na den prodloužil dodací lhůty z pěti týdnů na pět měsíců. A za další týden je prodloužil o dalších pět měsíců. Takže nyní je lhůta téměř rok. Přičemž my máme prodaných několik desítek kol, na která potřebujeme jejich komponenty,“ popisuje Moureček s tím, že nedostatek komponentů pocítí vedle výrobců i majitelé servisů. „Náš klient nešťastnou náhodou vážně poškodil přehazovačku. Přišel k nám s prosbou, jestli mu s tím můžeme pomoci. Museli jsme odpovědět, že samozřejmě ano, ale až za čtrnáct měsíců!“ dodává hlavní tvář Festky.
Nejistá budoucnost otevírá příležitosti
A bohužel zatím není patrné, kdy se objeví symbolické „světlo na konci tunelu“. „Nedá se predikovat, co všechno se ještě stane, co všechno ještě bude chybět, co všechno se ještě v následujících měsících zdraží. Osobně se domnívám, že dozvuky těchto problémů s komponenty a termíny dodávek způsobených pandemií pocítíme jako odvětví ještě i za tři, čtyři roky,“ krčí rameny Moureček.
Velká poptávka a současný nedostatek povedou ke zdražení kol. Rostou ceny surovin i dopravy. Současně je ale patrné, že se z krize rodí nové příležitosti.
„Menší firmy začínají řešit rozložení rizika a zbavení se závislosti na Číně a dalších zemích mimo Evropu. Je to vidět i na tom, že firmy, které skutečně vyrábějí v Evropě, mají daleko menší problémy než ty, které hrají na globálním poli, zejména v Asii. Ten, kdo je blíž k továrně, která daný produkt vyrábí, ten vyhrává,“ upozorňuje Moureček a pro příklad nejde daleko: „Shimano je globální krizí velmi silně zasažené. Zato malá španělská firma Rotor je pořád schopná dodávat. Nedodá nám sadu sice do měsíce, jak jsme byli zvyklí, ale do dvou to stíhá,“ přibližuje.
Bez ohledu na stávající potíže zůstává Moureček směrem do budoucna optimistou. „Všichni se potýkáme se stejným problémem. A všichni dnes víceméně hledíme do křišťálové koule. A snažíme se tam najít, co nás čeká v příštích třech až čtyřech letech. Já osobně věřím, že zájem lidí o cyklistiku bude dál pokračovat a že náš obor čeká nový zlatý věk,“ uzavírá šéf pražské značky.