Všimli jste si někdy na rámu vašeho kola malého bílého loga a dumali, proč tam je a co znamená? Je nálepka s duhou, řadou čísel a písmeny UCI na vašem kole ještě cennější než značka výrobce?
Union Cycliste Internationale neboli Mezinárodní cyklistická unie je řídící orgán, který má pod patronací veškeré formy závodní cyklistiky od krasojízdy, přes parasport po silniční profíky. Federace během let podnikla mnoho kroků ve snaze navýšit bezpečí závodění (včetně letošních, profíky kritizovaných pravidel ohledně zákazu odhazování bidonů nebo posedu na horní rámové rouře).
Ale jsou i pravidla přímo se dotýkající koncových zákazníků s vášní pro cyklistiku, kteří touží pořídit si vybavení používané jimi oblíbených favoritů. Jde o regule, které striktně definují podobu kola. Pravidla hovoří o tom, jak kolo může vypadat, kolik minimálně musí vážit a dokonce se reguluje i pozice sedla vůči šlapacímu středu.
Inovace vyžadují schválení UCI
Jakákoliv technická inovace na kole vyžaduje od roku 2011 schválení ze strany UCI. Pravidla mají pohlídat bezpečnost závodníků a zajistit, aby závody rozhodoval čistý sportovní výkon, nikoliv materiální výhoda. Ale současně umožňují v rámci mezí ukázat technologický pokrok, který se nezastavuje.
Co tedy má se vším shora uvedeným společného ona nálepka? Je to zkrátka garance, že kolo splňuje veškerá technologická pravidla, a takové je pak zalistováno do databáze UCI schválených rámů.
Tento seznam je místem, ze kterého odborná média získávají indicie o tom, že se brzy chystá nějaká novinka, protože první zmínka o novém se zpravidla objeví měsíce před tím, než se bicykl představí v reálném světě. A asi si umíte domyslet, že marketingová oddělení jednotlivých značek tento seznam nesnášejí.
Marky šíleností byly jen ukázkou možného
Přes všechny potenciální nevýhody nálepka znamená, že nevyjdete na trh s něčím, co vám pak někdo může zakázat vyrábět. Třeba i jen kvůli rozdílné interpretaci příslušných paragrafů. Můžeme jen odhadovat, na jakých kolech – nebýt biče od UCI – bychom dnes jezdili. A že už bylo k vidění mraky šíleností, které ale byly právě pro to oklešťování jen slepou větví a ukázkou možného. Třeba by dnes standardem byly tvary, jaké prvně představil Lotus 108, než ho UCI zatrhla, protože prý byl moc rychlý.
Nutno však zmínit, že štempl od UCI budete potřebovat jen na kole, které se objeví v závodě s UCI statusem. Mnoho kol, třeba těch expedičních, které si nikdy v profesionálním pelotonu neobjeví, tak má o starost méně.
„Není to tak složitý ani drahý proces, ale u našich kol, která jsou vyráběna na míru, se vždy zákazníků ptáme, jestli s nimi plánují závodit na oficiálních závodech,“ potvrzuje Michael Moureček z české značky Festka. „Pokud ano, pak mají s kolem na míru smůlu, protože od UCI schválené kolo musí vycházet ze sériových forem a v této podobě dostupné každému. Nicméně i když naše kolo tuhle nálepku nemá, prochází stejným testováním a splňuje všechny náležité normy.“
Schválení za 114 tisíc korun
Pokud se chcete pustit do schvalovací procesu a své kolo uvést na trh 1. ledna, musíte svoji žádost poslat do 30. června předchozího roku. UCI vyžaduje technické výkresy, které pak bude tři měsíce studovat. Poté následuje kontrola vzorků, které vzniknou po prototypování.
Teprve pak dostane výrobce ten kouzelný obtisk, na kterém se vedle loga federace uvádí taky kód identifikující model a souhlas UCI. A i jeho umístění podléhá pravidlům. Nálepka nesmí být nikde schovaná, naopak okamžitě viditelná, neodstranitelná a od rámu neoddělitelná. Pro mnoho výrobců to znamená umístění na sedlové trubce.
A ještě cenovka! UCI tvrdí, že „jde o službu, která negeneruje žádný zisk“. Platba má jen pokrýt náklady spojené se schvalovacím procesem. Zpočátku navržená cena zhruba 237 tisíc korun byla kvůli nevoli výrobců rychle zredukována. Dnes maximální poplatek za schválený rám a vidlici v maximálním počtu osmi velikostí činí cca 114 tisíc splatných do 30 dnů od podání žádosti o schválení.
Takže k čemu tuhle nálepku? Běžný uživatel ji asi sotva bude řešit. Nepřináší mu nic navíc a určitě se podle toho, jestli na rámu je, nebo není, ke koupi kola nerozhoduje. Ale s ní může mít pocit, že sedlá kolo jako třeba šampion Tour de France.