Taky už se nemůžete dočkat, až zazní první letošní výstřel ze startérovy pistole? Ať se do závodu vracíte po dlouhé covidové pauze, nebo jste s číslem na řídítkách úplní nováčci, může s vámi zacloumat pořádný starťák, nával nervozity spojený s blížícím se startem.
A když adrenalin proudí, možná není jednoduché dělat promyšlená rozhodnutí. Z toho důvodu je zásadní si předem naplánovat svoji závodní strategii a té se po celý den držet. A tady je pár nešvarů, které vám prožitek ze závodu můžou pokazit…
Testovat si soupeře
Tohle je tak často klasika. Po dlouhé závodní pauze je každý tak trochu nervózní, jak se mu příprava vyvedla a jak si asi povede proti konkurenci. Takže trpělivost! A vypozorovat časem, kde jste silní a kde naopak slabší. Teprve pak si naplánovat útok. Je obří chybou kontinuálně testovat pole soupeřů útoky na půl plynu.
Sice uvidíte, jak konkurence reaguje, ale vlastně nemají za cíl nějaký nástup. Jeden nebo dva útoky vám možná dodají sebevědomí a trochu ho seberou soupeřům, ale jakýkoliv další vám bude jen ubírat energii. Opravdové sebevědomí tkví v tom, že budete trpěliví a zaútočíte tehdy, jak jste chtěli podle svého plánu.
Zapomínat jíst a pít
Při všem tom humbuku kolem závodní premiéry a radosti ze shledání se s kamarády se mnohdy jídlo a pití před startem jaksi odsune na pak. Nutrice v den závodu se ale musí naplánovat do detailu, protože pokud budete jíst teprve tehdy, až dostanete hlad, pak vám v závodě bezpochyby „sekne“.
Možná budete mít pocit, že nejedením ušetříte čas a energii, ale až se bude lámat chleba… Naplánujte si přesný čas a vhodná jídla a nacpěte se bez ohledu na to, co vám vzkazuje žaludek.
Zkoušet novinky
Další evergreen. Nikdy, NIKDY nezkoušejte nějakou novinku v závodní den, ať jste na ni jakkoliv hrdí. Že máte novou přehazovačku? Že vám někdo doporučil nový energetický gel, nebo medikament proti křečím? Je to všechno lákavá vidina, ale raději všechno nejprve otestovat v den, kdy o nic nejde, než pak řešit namotaný „šaltr“, případně v lese hledat lopuchové listy, protože gelová energie se nestačila v těle ani ohřát.
Volit špatné tempo
Pomalu, rychle, nebo tak akorát? Abyste to nepřepálili, nebo naopak nedopálili, použijte – ačkoliv jde o závod a půjdete nejspíš i díky závodnímu adrenalinu a motivaci za hranice svých možností – data ze svých tréninků, rychlost, na jakou jste zvyklí, případně sledujte tepovou frekvenci, protože nikdo nevydrží na své maximálce po celou dobu.
Každý má své možnosti logicky jinde, ale stokrát lepší bude jet stylem, abyste ke konci mohli ještě zrychlit či reagovat na soupeře, než sledovat, jak vás jeden za druhým zezadu předjíždějí.
Nebýt flexibilní
Kolik cyklistů se připravilo o dobrý výsledek závodu jen proto, že si vsugerovali, že dnes nejedou pro dobrý výsledek v závodě. Jasně že se někdy nemusíte cítit v „topové“ formě, ale pak je třeba plynule měnit svoje cíle spíš než zatvrzele trvat na tom, že dnes Frantu předjedu, když on posledně ujel mně.
Ale co když zaprší, bude to klouzat, bude zima a to budou přesně Frantovy podmínky? Ale jindy se podmínky otočí a už bude metou Pepa, ten nejrychlejší z vás. Plánování je super věc, ale někdy se zkrátka věci mění. Takže namísto výsledku je někdy lépe se soustředit na ten proces. I cesta může být cíl, že?