Má kompletní sbírku olympijských medailí, osm duhových dresů mistra světa, sedmkrát ovládl seriál závodů světového poháru. Čtyřiatřicetiletý Švýcar Nino Schurter je nejúspěšnějším bikerem všech dob.
Minulý rok po dlouhých 6 letech neobhájil titul světového šampiona a tak letos sedlá místo duhového speciálu „jen“ bike ve speciálním barevném designu mistra Evropy. Ovšem značně „vytuněný“ pro nadcházející sezonu, v níž se hodlá vrátit na světový trůn a obhájit olympijské zlato.
Schurter prakticky celou kariéru jezdí na kolech značky Scott a v týmu s tovární podporou vedeným další bikovou legendou Thomasem Frischknechtem. V posledních sezonách pak v naprosté většině závodů startuje na celoodpruženém modelu Scott Spark RC 900. World Cup.
Oproti „sériovému stroji“ má Nino a další členové týmu jiný zadní trojúhelník a vahadlo, čímž se podařilo zvýšit zdvih zadního odpružení na 120 milimetrů místo původní stovky.
Vidlice RockShox Sid Ultimate pak pracuje se 110 milimetry zdvihu. Obojí lze najednou zamknout páčkou na levé straně řídítek.
Nově letos tým Scott – Sram MTB vozí zapletená kola Syncros. Topmodel Silverton SL je nádherným příkladem zpracování karbonu. Kola jsou z něj prakticky celá a jakoby z jednoho kusu.
Ráfky a tělo náboje jsou napevno spojeny s paprsky. Výsledkem je výborná váha a mimořádná tuhost. Někdy dokonce až taková, že závodníci na extrémně rozbitých tratích raději sáhnou po drátové klasice. A mimochodem, exkluzivní je také cena – 99 tisíc korun.
Vývoj světového cross-country a náročnosti tratí dokumentují také pláště. Samozřejmě bezdušové. Volba konkrétního vzorku je otázkou povrchu dané tratě, ale ve většině případů jsou v macaté šíři 2,4″, za což by se ještě před pár lety nestyděla většina sjezdařů…
O řazení se stará bezdrátová elektrická sada Sram Eagle XX1 AXS.
Zaujme pořádná „pila“, plný jednopřevodník s 38 zuby a měřičem výkonu, který je i letos stále v režimu BlackBox prototypu. Dvanáctipastorková kazeta má pak rozsah 10-50 zubů.
Na brzdách nic speciálního nenajdeme. Hydraulické kotoučové Sram Level Ultimate. Za zmínku stojí možná jen přední kotouč s větším průměrem 180 milimetrů, kdy většina konkurentů vozí stále stošedesátky.
Vychytávkou od Ninova mechanika Yanicka je tlačítko koukající v místě ukazováčku u levého gripu. Jde o ovládání elektrické teleskopické sedlovky.
Zajímavý je také kokpit. Řídítka a představec Syncros Fraser jsou z jednoho kusu karbonu, což u horských kol nebývá zvykem.
Řídítka jsou široká 680 milimetrů, představec dlouhý 95 milimetrů a má velký negativní sklon 30 stupňů. A na závěr trochu magie. Nebo fyziky? Na celém kole má Nino nalepených celkem 11 „podivných“ samolepek. Jde o „čipy“ od švýcarské firmy Axxios, které mají snížit mikrovibrace a napomoct k jakési frekvenční rovnováze a tím většímu pohodlí a lepšímu pocitu z kola.
A ještě pro úplnost celková hmostnost Schurterova speciálu: 10,57 kilogramů.