Dva etapové triumfy, třikrát stříbrná pozice ve spurtu, jednou celkové druhé místo. Bravurní vstup do sezony v podání českého bikera Martina Stoška! Při Mediterranean Epic a následně VolCat BTT český reprezentant z týmu Canyon Northwave potvrdil, že téměř pět měsíců trvající soustředění na Kanárských ostrovech bylo mimořádně přínosné.
Během závodů ve Španělsku jste nejprve při Mediterranean Epic vybojoval dvě druhá místa v etapách, při následném čtyřdílném podniku v Katalánsku jste bral dvě dílčí výhry, jednou finišoval druhý a celkově získal stříbro. Byl to ideální vstup do sezony?
Forma na úvod sezony byla perfektní. Na Mediterranean Epic jsem mohl jet klidně o výhru, o stupně vítězů určitě. Jenže jsem měl technické problémy. Nejprve jsem v druhé etapě udělal defekt, v třetí pak ulomil přehazovačku. Sice jsme to nějak opravili, ale ztráta už byla obrovská. V poslední etapě jsem dojel druhý, tak jsem si trošku spravil chuť. Na VolCatu jsem byl v první etapě špatný. Bolelo mě v krku, šlo o důsledek předchozího nachlazení. Ale druhou a třetí etapu jsem vyhrál, přičemž třetí den jsem byl v dlouhém úniku a rozhodl o celkově druhé příčce.
Představovaly technické potíže při Mediterranean Epic hodně velké rozčarování, když vás připravily o naději na stupně vítězů?
Ano, protože jsem mohl jet o podium. Snad jsem si potíže vybral na zbytek sezony. Defekt se mi stal v hodně kamenité pasáži. Nelze přemýšlet, jestli jezdit opatrně. Současně jsem ale nejel ani na hranici rizika, na to jsou v balíku jiní střelci. S utrženou přehazovačkou jsem se v životě nesetkal. Vůbec nevím, že bych zavadil třeba o kámen nebo mi do přehazovačky někdo najel.
Když se stavíte na start závodu, máte v hlavě jako úspěch už jen stupně vítězů?
Po loňském roce, který se vydařil, na sebe kladu vysoké nároky. Nechci se spokojit s průměrnými výsledky. Když jedu na závody, chci být v top tři.
Nevytváříte si na sebe přehnaný tlak?
Ani ne. Jde o postupný proces. Předminulou i minulou sezonu jsem se průběžně zlepšoval. Dva roky se mi dařilo. Patřím do špičky. Navíc jsem prožil super přípravu. Byl jsem vlastně pět měsíců bez přerušení na Kanárských ostrovech. Kdybych neměl teď vyhrávat, tak nevím, kdy jindy. I čísla z tréninků vykazovala dobré hodnoty, tudíž jsem rád, že jsem vše potvrdil při závodech.
Velebíte nyní rozhodnutí prožít veškerý čas přípravy už od prosince na Kanárských ostrovech?
Najel jsem tam perfektní základ v nízké intenzitě. Asi už stejnou příležitost zůstat na Kanárech tak dlouho nedostanu. Byl jsem rád, že za změnu režimu a prostředí. O to horší byl střet s realitou po návrtu domů, hlavně na silnicích.
Jednalo se o skok, který byste raději oželel?
Já se bál už předem, byl jsem trošku nervózní. Zájem o cyklistku roste díky pandemii, o víkendch jezdí strašně moc cyklistů. Ale myslel jsem, že řidiči jsou navyklí… Nicméně lidé ve vozidlech u nás nemají zažité základní návyky. Neexistuje pro ně, že by zatočili volantem při předjíždění cyklistů. Jsme pro řidiče jako patník.
Už máte daný program pro další část sezony?
Pojedeme v Chorvatsku etapový závod 4Islands v polovině dubna. Etapy nejsou extrémně dlouhé ani extrémně technicky těžké. Startovali jsme v Chorvatsku už před dvěma lety. Tehdy jsme se před startem jedné z etap převlékali do závodního na trajektu, kam jsme napochodovali v tretrách se závodními koly, protože doprovodné auto se nevešlo na trajekt. Následně pojedeme první závod maratonského světového poháru v Andalusii.