Dostal volnost, ale držel se tradice. Využil historický motiv, ale v moderní podobě. Designér Jiří Karásek připravoval návrh nového loga Českého svazu cyklistiky. „Cílem bylo, aby značka byla nadčasová a měla trvalý charakter,“ vysvětluje muž, pod jehož logem budou čeští cyklističtí reprezentanti startovat i na olympijských hrách v Tokiu.
Prozradíte příběh zrodu nového loga Českého svazu cyklistiky?
Jsem fanoušek cyklistiky, jde o jeden z mých nejoblíbenějších sportů. Přišlo mi smutné, že se tak skvělá sportovní disciplína reprezentuje jinak, než by bylo v současnosti vhodné. Vizuální komunikace mi přišla roztříštěná. Ve hře byly dvě varianty. Jedna se opírala o původní značku v podobě erbu s písmeny ČSC. Jenže jsem měl dojem, že v dané podobě je pro kohokoliv z prostředí mimo cyklistiku snadno nahraditelná. A pak přišel nápad udělat logo trošku abstraktně. Využít siluetu jezdce, který byl už v dávném historickém logu. Jen jsem vše unifikoval pro všechny cyklistické disciplíny, aby značka ČSC nebyla spjatá vyloženě se silniční disciplínou.
Volba nakonec padla na siluetu cyklisty. Kvitoval jste rozhodnutí?
Ano. Myslím, že jde o srozumitelnější značku. Symbol jezdce na kole z jednoduchých prvků. Udělal jsem si rešerši, u nás i v zahraničí. Chtěl jsem se zorientovat v rámci mezinárodní konkurence, abych se něčemu nepřiblížil. A samozřejmě někde člověk může objevit i inspiraci. Každopádně podobný koncept jsem nikde neobjevil.
Vedení Českého svazu cyklistiky mělo konkrétní požadavky, nebo jste dostal úplnou volnost?
Jediný požadavek svazu směřoval k zachování barevnosti, která je dlouhou dobu i na dresech. S tím jsem neměl problém, jen jsem vše trošku aktualizoval a v rámci loga využil jiné tóny.
Když vezmete první nápad až po odevzdání návrhů, jak dlouho jste na vytvoření loga pracoval?
Nejsem typ, který by sedal rovnou k počítači. Po provedení rešerše nejprve skicuji na papír. Někdy první nápad přijde rychle a je správný, ale jindy se třeba člověk vydá po slepé cestě. Nicméně i takové je třeba probádat. V případě loga pro Český svaz cyklistiky se jednalo přibližně o měsíční práci.
Podílel jste se na řadě projektů, v mnoha případech mezinárodních. Představovalo pro vás vytvoření loga pro tuzemský cyklistický svaz prestiž?
Rozhodně. Nesmírně si práce pro svaz vážím a byl jsem rád za důvěru, jíž se mi dostalo. Podle mého si jakákoliv instituce zastupující sportovce zaslouží značku, která je skutečně reprezentativní. A přesně v tom duchu jsem přistupoval k vytvoření loga. Chtěl jsem, aby logo stoprocentně fungovalo v dlouhodobém horizontu, mělo trvalý charakter a bylo nadčasové. A obstálo v mezinárodní konkurenci. Představa, že se objeví na mistrovství světa či olympijských hrách je úchvatná.
Jste sám aktivní cyklista? Je pro vytváření loga pro určitou cílovou skupinu výhodou, pokud je s ní autor spojený?
Jezdím takové poloviční enduro. Ale neúčastním se aktivit závodního typu. Jsem klasický hobby cyklista. Nepouštím se do ničeho náročného. Projedu se hodinu, hodinu a půl lesem a vyčistím si hlavu. Párkrát jsem otestoval silniční kolo a přátelé mě přemlouvají, abych přesedlal na tuhle disciplínu. Ale já mám blíže spíše k disciplínám jako je enduro nebo sjezd. Určitě nejsem typ, který prosedí hodiny u sledování etapy Tour de France. Ale prostřednictvím sociálních sítí mi neuteče žádná podstatná zpráva.
Nové logo Českého svazu cyklistiky
Symbol je postaven na jednoduchém principu komponování kruhů, které dohromady tvoří schématickou siluetu jezdce v závěrečném sprintu. Červený bod – hlava cyklisty, symbolizuje zapálení do sportu a touhu po vítězství, další dva azurové body představují tělo jezdce a zároveň jde o významná pohybová centra a zbývající dva tmavě modré kruhy vykreslují kolo. Barevnost respektuje zavedený kód, dlouhodobě užívaný v české cyklistické reprezentaci.
Nová značka Českého svazu cyklistiky odkazuje na původní historickou podobu, kdy byla součástí symbolu silueta silničního cyklisty. V současné době je silniční cyklistika sice dominantní disciplínou, nicméně ostatní disciplíny na sebe strhávají čím dál větší díl pozornosti. Proto je současný symbol značky ČSC mnohem univerzálnější a svým charakterem může snadno zastoupit všechny druhy cyklistiky.