Převoz kola autem k životu cyklisty neodmyslitelně patří, a pokud zrovna nevlastníte dodávku, neobejdete se občas bez nosičů jízdních kol. V třídílném seriálu rozebíráme základní výhody i nevýhody jednotlivých řešení a představíme si nejnovější trendy.
Vedle klasických nosičů na střechu a tažné zařízení najdeme na trhu také řadu dalších méně obvyklých provedení. Jaké jsou jejich výhody a pro koho jsou tyto systémy vhodné?
Začít můžeme méně obvyklým ztvárněním střešních nosičů, tedy modely upínajícími kolo za přední vidlici. Jejich nepřekonatelnou výhodou je kombinace vysoké spolehlivosti upevnění a šetrnosti k rámu – nehrozí poškození laku ani promáčknutí trubek. Před přepravou ale musíte demontovat přední kolo, které pak uložíte dovnitř vozu (ideálně v ochranném obalu), nebo jej upnete rovněž na střechu do speciálního držáku, který lze k těmto nosičům dokoupit.
Kamenem úrazu se může stát kompatibilita s osou vidlice – starší typy těchto nosičů bylo možné využít pouze s patkami pro rychloupínák, novější již bývá možné redukcemi upravit na různé typy pevných os.
Stále poměrně čerstvou novinkou jsou střešní nosiče s upínáním za přední kolo, kde dvojice ramen pevně fixuje přímo obvod pláště. Jejich výhodou je opět šetrnost k rámu, ale především možnost převozu atypicky řešených kol. Nabídka těchto nosičů není široká, na našem trhu nalezneme nejspíš pouze dva výrobce, jejichž produkty jsou si specifikací velmi podobné – umožňují převoz v podstatě jakéhokoli stroje s koly o průměru 20–29“ až do hmotnosti 20 kilogramů.
Zadní dveře, interiér a další možnosti
Na zadních dveřích lze převážet jedno až čtyři kola. Tento typ přepravy využijete, pokud nemáte tažné zařízení a zároveň nechcete nebo nemůžete využít střešní nosič. Před koupí je vždy nutné ohlídat kompatibilitu s konkrétním vozidlem, přesto se připravte na obtížnější montáž, při níž je potřeba správně nastavit systém popruhů a háčků. Nosič ani kola po montáži v žádném případě nesmí zakrývat registrační značku ani osvětlení vozu.
Nosič kola na zadní dveře. Jaké jsou jeho výhody i nevýhody?Tuto situaci lze případně vyřešit dokoupením rampy s osvětlením a držákem značky, ale je to řešení poněkud kostrbaté (nutnost zástrčky apod.). Obecnou nevýhodou tohoto systému je také nemožnost otevřít dveře zavazadlového prostoru s naloženými koly.
A ačkoli se výrobci nosičů snaží o co nejšetrnější provedení upínání, z podstaty montáže hrozí poškození dveří. To všechno jsou důvody, proč popularita nosičů na zadní dveře navzdory příznivým cenám klesá, nejčastěji si je dnes pořizují majitelé dodávek.
Samostatnou kategorii tvoří držáky kol do interiéru vozu. Trh jich nenabízí příliš, ale budete-li hledat, objevíte. Mohou být určeny pro konkrétní vůz, nebo jde o víceméně univerzální provedení – prostudujte vždy doporučení výrobce.
Smyslem je zajistit u dostatečně velkých vozidel (typicky kombi, SUV, MPV, dodávky) šetrnou a hlavně bezpečnou přepravu dvou až tří nastojato umístěných kol. Ty se opět upínají po demontáži předního výpletu za vidlici, zajímejte se proto i o kompatibilitu držáku s osou vaší vidlice.
Přisátá moderna
Stále velmi exotickým způsobem upevnění nosiče jsou vakuové přísavky. Výhodou tohoto systému je možnost upnutí na libovolné rovné hladké místo karoserie nebo na sklo, tedy využití na téměř jakémkoli vozidle včetně sportovních sedanů, roadsterů a podobně. U některých automobilů z těchto kategorií se jiná možnost přepravy kola hledá obtížně.
Nosič je zároveň poměrně skladný a uvážíme-li, že nemusíme investovat do příčníků nebo tažného zařízení, může být opodstatněná i jeho vyšší cena. Také do těchto nosičů se kola upínají za přední vidlici, je tedy nutné zvolit při nákupu správné adaptéry.
Velmi pečliví buďte při výběru konkrétního produktu, ověřte si především jeho schválení pro použití v České republice.