Možná vám to přijde předčasné, vždyť veškerá snaha by se měla nyní upínat k olympiádě v Tokiu, která (snad) odstartuje na konci letošního července. Jenomže Britská cyklistická federace je myšlenkami už o hodně dál, v Paříži 2024. A s ní i česká značka Kalas, která cyklisty ve službách Jejího Veličenstva obléká.
Jsou to čtyři roky, co firma z Tábora, která šije i pro asi nejsledovanějšího závodníka dneška Mathieuho Van der Poela, podepsala kontrakt s British Cycling, neboli možná nejmocnější nebo minimálně nejmovitější cyklistickou federací planety. Její možnosti – finanční i technologické – jsou skoro nevyčerpatelné a cokoliv jiného než první místo je proto považováno za tragédii.
British Cycling: nejmovitější federace planety
Federace je státem dotovaná na základě právě toho, kolik přiveze medailí z olympiády, takže odjedou-li z Tokia potažmo Paříže s prázdnou, budou muset program a rozpočty výrazně osekat. Proto je důraz na olympiádu a tlak na všechny dodavatele britské reprezentace enormní.
V Táboře, sídle značky Kalas, proto už na popud Britů začali s vývojem nové generace závodní kombinézy, která se má v Paříži stát hvězdou a ve spolupráci se svaly závodníků sesbírat co možná nejvíc cenných kovů.
Předchozí model kombinézy jménem Sonic se před dvěma lety vyvíjel patnáct měsíců. „A byl to nejkomplexnější proces v historii naší značky, protože průměrně se nová věc ve firmě vyvíjí od jednoho měsíce do půl roku,“ říká František Raboň, marketingový ředitel Kalas Sportswear.
Kosmická kombinéza Sonic zajistila zlato ve stíhačce
V tomto kosmickém obleku pak britští dráhaři získali titul mistrů světa ve stíhačce družstev, kde průměrná rychlost přesahuje 60 kilometrů v hodině, takže aerodynamika tu má zásadní roli. A jak už bylo změřeno, oblečení hraje v odporu vzduchu zásadnější rozdíl než kolo.
Teď je tu nový projekt s cílem současný model ještě zrychlit, protože pomalí přece nevyhrávají. „Všechno je to o švech,“ vysvětluje jednatel firmy Jakub Věncek. Panely látky na rukou nebo na bocích kombinézy tam nejsou jen pro oko, jsou směrovány tak, aby odpor vzduchu a odvod turbulencí, které se za závodníkem tvoří a můžou ho zpomalovat, byly co nejdokonalejší.
„Britové dlouhodobě spolupracují s člověkem jménem Tony Purnell, který stavěl monoposty pro týmy F1. Jde o největšího experta přes aerodynamiku a tou jsou Britové v pozitivním smyslu postižení,“ říká Raboň. Prověrky se provádějí na testovacím velodromu v Manchesteru, který stál miliardu a půl a je prošpikován skrz naskrz senzory.
Při prototypování kombinézy Sonic se za patnáct měsíců vývoje spotřebovalo kolem 400 kusů. Ušít, odvézt do Anglie, upravit, vyhodit. A znovu, dokud závodníci nebyli naprosto spokojení. A teď je Kalas na začátku dalšího kola takového procesu zdokonalování.
„Když si nás Britové jako nástupce Adidasu zvolili, kladli obrovský tlak na to, aby firma, kterou si vyberou, měla stoprocentní kontrolu nad svou výrobou,“ říká marketingový ředitel. „Takže pokud sice uznávaná italská značka měla subdodavatele v Asii, tak se může spousta věcí při výrobě pokazit. Když u nás zástupci federace byli na inspekci a viděli jednu budovu, ve které všechno vzniká, byli nadšení. My jsme schopni vyrobit vzorek, aby ho druhý den měli v Manchesteru na testování.“
Do olympiády v Paříži pořád zbývají víc než tři roky (pokud ji zase nějaký všemocný bacil nebude odsouvat), ale už je z ní za kanálem La Manche cítit napětí. A tlak doléhá i na jih Čech, protože svršky Made in Tábor budou mít pro královninu reprezentaci kardinální význam.