Zimní tretry považuje většina začínajících cyklistů za marnotratnost. V chladnější části roku toho stejně moc nenajezdí, a pokud už na kolo vyrazí, zahřeje je kombinace teplých ponožek a návleků. Když se ovšem zeptáte matadorů pelotonu, bez jaké části výbavy si nedovedou zimní vyjížďky představit, budou zateplené tretry jednou z prvních odpovědí.
Jediným racionálním argumentem proti pořízení tohoto doplňku je vedle úbytku místa v botníku snad jen citelná investice začínající zhruba na třech tisícikorunách. Každý majitel zimních bot ale potvrdí, že to byly dobře utracené peníze – podobně jako u auta totiž přezouváním zimního a letního obutí rozložíte opotřebení, zde navíc bez poplatku za služby pneuservisu. Jezdci vyznávající zdánlivě ekonomičtější variantu zimních návleků přes klasické MTB tretry také musí připustit, že životnost návleků se v terénu počítá spíše na stovky než na tisíce kilometrů. Stačí pár popoběhnutí a materiál se začíná trhat. Při pořízení třetích či čtvrtých návleků se zimní tretry začínají vyplácet.
Hlavní výhoda zimních bot ale spočívá v komfortu. Nejen v tom tepelném, který přináší vylepšená termoizolace a odolnost vůči vodě, ale i v komfortu používání – nemusíte už řešit složité navlékání, shrnování za chůze a další neduhy. Pokud jste se tedy rozhodli udržet kola roztočená i v chladnější části roku, zimní tretry vám toto období zpříjemní. A zároveň sníží pravděpodobnost různých rýmiček, které na cyklisty v zimě číhají na každém kilometru. Připravili jsme pět tipů, které vás provedou jejich výběrem.
Silniční nebo bikové?
Stejně jako u letních treter máte i zde na výběr mezi silničními a MTB modely. Pokud kola střídáte a nechcete pořizovat dvoje boty, sáhněte raději po bikových.
Umožňují pohodlnou a jistou chůzi, bývají odolnější vůči mechanickému poškození a efektivitu přenosu energie na pedál v zimě stejně nikdo příliš neřeší.
Pozor na velikost!
Zimní tretry by měly sedět volněji než letní, aby kolem nohy vznikl volný izolační prostor a zároveň nedocházelo k omezování krevního oběhu. Většina výrobců tuto skutečnost zohledňuje při tvarování boty a zimní modely šijí podle širšího kopyta.
Přesto si cyklisté někdy kupují zimní boty o půlčíslo až číslo větší, aby ještě podpořili izolaci a případně získali rezervu pro silnější ponožku. Tento postup schvalujeme, ale opět má limity dané jízdním stylem. Pro celodenní výlety na sněhu jsou povolené o číslo větší tretry ideální, při intenzívním intervalovém tréninku vás mohou přivést k šílenství.
Měkké či tvrdé?
I zimní tretry můžete pořídit v „turistické“ variantě s měkkou, chůzi usnadňující podrážkou, se sportovní plastovou podešví nebo v luxusním karbonovém provedení. Pro běžné ježdění zvolte prostřední variantu.
Pod měkkou podešví můžete při delší intenzivní jízdě nepříjemně cítit tlak pedálů, karbonové boty jsou zase zbytečně drahé a jejich přínos ocení opravdu až výkonnostní jezdci, pro ostatní může být příliš tvrdá zimní bota až kontraproduktivní. Kvalitní plastová podešev tedy představuje rozumný kompromis.
Hlavně snadno!
Chlopně, manžety, tkaničky, suché zipy, přezky, strunové mechanizmy… Není snadné vymyslet zapínání tak, aby bota dobře držela na noze a zároveň odolávala vodě. Mezi jednotlivými produkty jsou tedy velké rozdíly v tom, jak pohodlně vklouzne noha dovnitř a jak snadno a jistě je následně zafixována.
Doporučujeme vyzkoušet! V bodě o užitném komfortu musíme zmínit také snadnost údržby. Tady jsou ve výhodě modely s hladkým celistvým „pogumovaným“ svrškem, na němž neulpívá bláto. A když už se to stane, snadno jej opláchnete například hadicí.
Teplejší vždy lepší?
Některé zimní tretry vypadají jako letní boty, pouze bez ventilačních otvorů a s mírně vyšším střihem okolo kotníku, jiné připomínají výbavu polárníků. Při celodenních výpravách na snowbiku není nad čím hloubat, chtějte ty nejteplejší.
Pro kratší vyjížďky v mírných zimách posledních let může být praktičtější menší či střední úroveň zateplení. Boty pak můžete využívat téměř celoročně, třeba když prší a nechcete si ničit své „sváteční“ závodní střevíce.