Cyklistika za nízkých teplot neklade takové nároky na doplňování tekutin jako letní vedra, k nemalým ztrátám vody přesto dochází. Na vině je nejen odpařování potu, ale také třeba dýchání. Kdo se tedy vydává na delší zimní vyjížďky, měl by myslet na pitný režim.
V zimě ale převoz tekutin mohou zkomplikovat nízké venkovní teploty. Mnoha cyklistům již znepříjemnila jízdu nepoživatelná ledová tříšť v bidonu nebo třeba zamrzlá hadička vodního vaku.
Udržení optimální teploty nápoje je ale podstatné také ze zdravotních důvodů – konzumace příliš horkých nápojů představuje velký teplotní šok pro podchlazené sliznice, příliš studené nápoje zase zbytečně ochlazují již tak zkoušený organismus. Názory na ideální teplotu se různí, obecně se pro nápoj používaný při sportu udává jako ideální rozsah 10–20 °C, v zimě je příjemnější držet se okolo horní hranice.
Triky, které zahřejí
Chcete-li udržet nápoj déle teplý či alespoň nezamrzlý, ohřejte jej. V počáteční fázi vyjížďky se obejdete bez pití a až nastane ideální okamžik, budete mít k dispozici nápoj v ideální teplotě.
V žádném případě to však neznamená, že musíte pít pouze čaj, ohřát můžete čistou vodu, iontový nápoj, ovocný džus a podobně. Před volbou této strategie ale vždy zkontrolujte doporučení výrobce láhve či vaku (běžně bývá uvedeno). Některé plasty nejsou pro vysoké teploty vhodné, mohou ztrácet tvar, ale také uvolňovat nežádoucí látky.
Potřebujete-li udržet teplotu nápoje déle, převážejte jej ve větším objemu. Tři deci čaje promrznou rychleji než litr. Obecně se při výběru způsobu převozu tekutiny zaměřte na snadnost údržby nádoby.
Zimní bidony či termosky jsou obecně dražší než letní, a tak je škoda vyhodit je po pár použitích kvůli plísni. S hygienou souvisí různé způsoby ochrany náústku. V létě jsou tyto kryty spíše obtěžující, v zimním marastu ale jejich služby přijdou vhod. Tyto chrániče mohou navíc dále zlepšit izolační vlastnosti produktu.
Vybíráme termobidon
Nejčastějším řešením, po kterém cyklisté sahají, je plastový izolovaný bidon. Jde v podstatě o klasickou cyklistickou láhev, jen se dvěma stěnami, mezi nimiž je umístěn izolační materiál (pěna, kovová fólie, korek apod.). Jejich předností je bezproblémová kompatibilita s košíky na rámu a propracovanější modely se chlubí i pohodlnými širokými náústky, které spolu se snadnou deformací láhve zvyšují komfort pití.
Nevýhodou je pro někoho malý obsah zpravidla do 0,5 litru (nezanedbatelná část objemu je obětována ve prospěch izolantu), ale především kompromisní izolační vlastnosti. Naplníte-li tyto bidony teplou tekutinou, vydrží po dobu několika hodin nezamrznout, ale nečekejte od nich teplý čaj na konci celodenního výletu.
Pokud je vaším cílem maximální izolace, poohlédněte se po vakuové termosce. Pro sportovní využití volte nerezovou, nikoli křehkou skleněnou. Budete-li láhev vozit v batohu a pít jen při zastávkách, postačí jakýkoli outdoorový výrobek.
Má-li však termoska sloužit i k občerstvování za jízdy, vyberte některý z cyklistických modelů s rozměry přizpůsobenými převozu v košíku na láhev (průměr okolo 75 mm) a se snadno ovladatelným uzávěrem.
Obecnou nevýhodou termosek je vedle vyšší ceny také jejich tuhá konstrukce – při pití je nelze zmáčknout, tekutina tedy vytéká o mnoho pomaleji než z měkkého bidonu. Jejich bonusem je, vedle již zmíněné kvalitní izolace, také zdravotní nezávadnost, snadná údržba a dlouhá životnost nerezové oceli.
Tipy pro použití vodního rezervoáru
Zastánci vodních vaků mohou převoz nápoje v zimě řešit několika způsoby. Ideální teplotu lze zachovat umístěním rezervoáru pod bundu. Značka Camelbak například ještě nedávno nabízela přímo spodní triko s kapsou pro vak. Dnes už jej nevyrábí, takže nezbývá než spoléhat na kombinaci malého batohu a větší bundy. Ani tak ale jízda s batohem pod bundou není právě pohodlná.
Zimní Achillovou patou rezervoárů jsou hadičky, kde kvůli malému průměru tekutina rychle zamrzá. Prochladnutí lze oddálit různými izolačními návleky a někteří výrobci nabízí přímo zimní provedení hadičky. Ani tyto ochrany ale nebývají příliš efektivní a nápoj časem zamrzne. Nejúčinnějším trikem je vyfouknout po napití tekutinu z hadičky zpátky do vaku, kde k promrzání dochází až po výrazně delší době. Někteří jezdci tento postup kombinují ještě s hřejivými polštářky umístěnými v batohu v blízkosti rezervoáru.
V létě podobně, jen naopak
I když jsme článek věnovali pitnému režimu v zimě, prakticky všechny uvedené rady lze využít i v letních vedrech. Tehdy je naopak příjemné vyrážet s ledovou tříští v izolovaném bidonu nebo vyfukovat nápoj z hadičky do vaku, abychom déle udrželi příjemnou osvěžující teplotu.